Neoweb.nl

fitness-energie

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline triple G

• *
  • 9
  • +10/-4
  • Dit forum is het helemaal !
fitness-energie
« on: April 09, 2004, 05:16:35 PM »
Hallo,

ik ben student productonwikkeling in Antwerpen en ik had een idee voor een soort alternatieve energieopwekking.

In een fitnesscentre worden (technisch gezien) toestellen aangedreven door mensen. Mensen komen er om vet te verbranden en dat kost veel energie. Tegenwoordig gebruikt men extra energie voor extra opties zoals een lcd-scherm  met het verbruik e.d. wat bij een massale energieaanwezigheid eigenlijk bizar is. Stel dat men de gebruikte energie zou kunnnen opvangen, dan creëert men een soort energiecentrale die duurzaam is, buiten installatie en onderhoud geen meerkost heeft want de energie is aanwezig en zeer milieuvriendelijk. Dus fitness voor een schoner milieu  :)

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:fitness-energie
« Reply #1 on: April 09, 2004, 05:22:42 PM »
Het klinkt eigenlijk heel gek. Wat een idee!  8)

Het kan misschien best veel energie leveren als alle fitnesscentra zo electriciteit opwekken!

Energie voor mensen, door mensen
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline triple G

• *
  • 9
  • +10/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #2 on: April 09, 2004, 05:34:31 PM »
Ik had dit voorgesteld als eindwerk maar het is afgekeurd omdat het ontwerpprobleem niet groot genoeg was om een heel jaar mee bezig te zijn. Een hometrainer en een generator bestaan al en die verbinden is te gemakkelijk.

Mmisschien dat er buiten dat eindwerk wel iets mee te doen is, daarom zou ik graag wat reacties hebben.

Offline DeNatuur

• *
  • 38
  • +29/-22
  • denatuur.nl
    • DeNatuur.NL
« Reply #3 on: April 11, 2004, 06:59:40 PM »
Cool, ik had dat idee een hele tijd terug ook al. Zou wel goed zijn. Al die mensen die elke dag maar trainen enzo.
Maar je moet er een hele jaar mee bezig zijn? Eh, ja volgens mij is dat lastig ja. Hoewel je misschien ook iets kan uitvinden voor alle andere apparaten die een fitnesscentrum rijk is. Denk aan de gewone gewichten. Of drukbanken. etc.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #4 on: April 12, 2004, 09:09:25 PM »
Een fitnesshal als energie leverancier? Hoeveel watts zou dat opleveren?

M. Hendrickx ECOVIEW

Re: fitness-energie
« Reply #5 on: August 02, 2004, 07:00:26 PM »
Leuk jullie berichten te lezen.
Wij zijn als bedrijf bezicht sportfietsen te voorzien van apparatuur
zodat deze stroom aan het electriciteitsnet kunnen terugleveren.

Richard van Pelt

« Reply #6 on: December 06, 2004, 11:08:05 AM »
16 december wordt in Utrecht een kerstboom verlicht door 75 fietsers. Dit is een actie van WWF: 'Fietsen voor groene energie'. Zie meer info op:
http://www.wnf.nl/wnf/website/index.cfm/id=A7A1D35D-BCA9-4FA5-9AA102BC9EE5FE61
De fietsen zijn trouwens gemaakt door Ecoview. Volgens mij kun je uitgaan van een te genereren vermogen van 200 watt per fietser.

Offline val

• 88
  • +21/-2
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #7 on: December 07, 2004, 11:11:29 PM »
Fantastich idee

Ik vond het altijd al raar dat mensen daar willen gaan afzien en er dan nog voor betalen ook!

nu dacht ik dat inplaats van elec op te wekken je ook allerhande "nuttige" mechaniche bewegingen zou kunnen genereren.
In termen van opbrengst zou je zo'n 0,03 euro per uur kunnen verdienen met elec te maken. maar de verlichting in de zaal rechtstreeks aan de fietsen koppelen lijkt me interessant. ;D

Enkele bespiegelingen
Val

Offline Ate

• *
  • 17
  • +8/-0
« Reply #8 on: December 10, 2004, 12:45:25 AM »
Hebben jullie een idee hoeveel kWh stroom de fietsers van "Fietsen voor groene stroom" bij elkaar gaan fietsen?
Richard?
M. Hendrickx?

Ate.

bramruijter

« Reply #9 on: December 29, 2004, 02:57:11 PM »
mmmmm 200 man en 50 fietsen, 200 Watt per fiets...

een hele dag gaan ze dat doen?? 24 uur??

Laten we eens even rekenen.

50 fietsen maal 200 Watt = 10000 Watt (oh oh oh wat lijkt dat veel...)

dat is dus 10kW, 10kW, dit 24 uur = 240kWh. Mmmm kerstverlichting van 10kW?? Milieuvriendelijk zeg! wat kost dat wel niet? 1 kWh kost een particulier ongeveer 20cent, 240 x 0,2 euries = 48 Euro. Mmm knap hoor 200 man 50 fietsen, 48 euro verdient.

Laten we maar niet gaan uitrekenen hoeveel energie (ja in kWh, of litertjes olie) het heeft gekost om die 50 fietsen te maken, 200 mensen daar te krijgen enz.

Ik vind dat ze met zulke acties groene stroom volkomen belachelijk maken.

Offline Ate

• *
  • 17
  • +8/-0
« Reply #10 on: December 29, 2004, 10:47:20 PM »
bramruijter,

Groene stroom is natuurlijk meer dan alleen 230V 50Hz. die is opgewekt op een duurzame manier.
Het is ook een 'je bewust zijn van', en 1 Kwh hoeveel is dat dan? Ja dat kost bijna niks, totdat je het met spierkracht even wilt gaan maken.

Ja natuurlijk is het bezopen dat je je in het zweet gaat fietsen als je ook gewoon de stekker in het stopcontact kan doen.

Een zonnepaneel dat 100 Watt levert als de zon schijnt of een klein molentje dat een paar honderd Watt vermogen levert waardeer je een stuk meer als je aan den lijve hebt ondervonden wat het is om 50, 100 of 200 watt vermogen te 'trappen'.

En misschien zijn er nog wel betere acties te bedenken om Groene Stroom te promoten.

Voor een promotie gelden denk ik ook wat andere 'normen' dan voor een reguliere opwekking. En als je dan alleen naar de fietsen en de manuren en de opgewekte hoeveelheid stroom kijkt zou je best tot de conclusie kunnen komen dat een PV paneel of een windmolen als het er op aan komt een heel goede investering is.

Ate.

bram

« Reply #11 on: December 30, 2004, 12:02:44 PM »
Het duurt ongeveer 7 jaar voordat een windmolen zichzelf aan stroomkosten eruitgedraaid heeft.

Enig minpuntje hierbij is dat het wel 15 jaar duurt voor dat de windmolen genoeg energie heeft opgewekt om al het staal, kunststoffen, beton te kunnen maken waarvan hij zelf gemaakt is. Dit komt omdat "De industrie" veel minder betaald voor zijn energie.

Hoelang gaat zo'n molen ook al weer mee??

Oh oh oh, wat een goede investering. Even verder kijken dan de neus lang is levert vaak een heel ander licht op de zaken

Offline Ate

• *
  • 17
  • +8/-0
« Reply #12 on: December 30, 2004, 02:39:08 PM »
Bram,

Ik lees altijd dat molens de energie die nodig is om ze te maken binnen enkele maanden hebben opgewekt. Daarbij maakt het niet uit hoeveel korting de industrie krijgt. Uit welke bron heb jij je informatie?

Met mijn opmerking heb ik niet willen zeggen dat een windmolen de meest goedkope energie levert. Olie of gast stoken is goedkoper.
Wat ik bedoelde met mijn opmerking is dat als je duurzame bronnen die er nu zijn vergelijkt met spierkracht op 50 fietsen waar jij je rekenvoorbeeld op baseerde, wel eens tot de conclusie zou kunnen komen dat een investering in een molen meer rendement oplevert dan een investering in de 50 fietsen uit jouw berekening.

Waar wil je naar toe?

Ate.

Offline gijs

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #13 on: April 15, 2010, 12:33:10 PM »
Ik heb net eens zitten rekenen. Ik ben fysiotherapaut in een praktijk met een flinke oefenzaal. Onze praktijk is al redelijk groen (aardwarmte/koeling, led verlichting, etc).
Op een crosstrainer produceerd een gemiddelde patient al snel 200-250 watt energie. Voor iedere seconde dat iemand aan het  trainen is, zou een lamp van 200watt kunnen branden, of 2 van 100watt, of 1 van 100watt 2 seconden.
De verlichting in de fitnesszaal, bestaat uit 36 1watt led lampjes. 200/36= 5.5seconde. 3600 sec (1 uur)/5.5 sec= +/-650 sec=11 minuten.

Oftewel 1 fitnessapparaat levert ongeveer 6x de duur van training op in de vorm van zaalverlichting.

1 Probleempje. Bij fitnessapparatuur gaat alle energie verloren in de vorm van wrijving (warmte).

Offline higgsby

• *
  • 4
  • +1/-0
« Reply #14 on: April 16, 2010, 03:24:02 PM »
Mensen zijn wat dat betreft vrij efficiente biomassa -> arbeid omzetters.

Om die arbeid vervolgens weer mechanisch naar electrische energie om te gaan zetten lijkt wat omslachtig.

Waarom gaan al die fitnessers niet gezellig een uurtje dozen sjouwen bij een verhuisbedrijf, of vakkenvullen in een supermarkt, of schoonmaken, of voetballen met de kinderen die nu zo zielig alleen met de playstation worden achtergelaten terwijl mammie en pappie gaan fietsen voor de groene energie...

Tip: begin een groentetuin achter je huis en ontrek met je blote handen eetbaar voedsel aan de aarde, dat is pas een groene work--out.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #15 on: April 24, 2010, 08:28:57 AM »
.
« Last Edit: April 24, 2010, 09:22:23 PM by Harrie »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #16 on: April 24, 2010, 08:32:32 AM »