Neoweb.nl

Stimuleren van duurzame energie. Hoe?

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Stimuleren van duurzame energie. Hoe?
« on: June 23, 2010, 11:21:59 AM »
Heeft u ideeen om het gebruik van duurzame energie te stimuleren? Deel uw mening met de leden van neoweb.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:Stimuleren van duurzame energie. Hoe?
« Reply #1 on: June 23, 2010, 11:25:49 AM »
Bijvoorbeeld:

Voor het bevorderen van groene energie

1. Terugleveren van groene stroom aan het net mogelijk maken en het verplichten aan energiemaatschappijen om deze energie te kopen. (zodat mensen geld kunnen verdienen aan zonnepanelen en windmolens)

2. Extra belasting heffen op grijze energie die gemaakt wordt van kolen, olie en gas.

3. Energiemaatschappijen verplicht stellen om groene energie te leveren, tenzij de consument hier zelf bezwaar tegen maakt.  (dit zouden ze ook moeten doen met het donorformulier)
Zie ook de Neoweb discussie over: Waarom leveren energiemaatschappijen niet standaard groene stroom?

4. afschaffen energiebelasting op duurzame energie en groene energie

Bevorderen gebruik elektrische auto's

1.BPM, BTW en de wegenbelasting afschaffen voor de eerste 100.000 elektrische auto's in Nederland. (nu is volgens mij alleen de BPM afgeschaft)

2. Gemeenten verplichten om bijvoorbeeld minimaal 1 oplaadpunten per 1.000 inwoners te verzorgen. (andere getallen zijn ook mogelijk)

3. Misschien niet de meest populaire regeling, maar verhoog de accijns op benzine en diesel nog meer!  Dan gaan mensen rekenen en komen ze vanzelf uit bij hybride auto's en elektrische auto's

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #2 on: June 24, 2010, 06:48:12 PM »
Bijvoorbeeld:

Voor het bevorderen van groene energie

1. Terugleveren van groene stroom aan het net mogelijk maken en het verplichten aan energiemaatschappijen om deze energie te kopen. (zodat mensen geld kunnen verdienen aan zonnepanelen en windmolens)
Lijkt me een goed plan.

2. Extra belasting heffen op grijze energie die gemaakt wordt van kolen, olie en gas.
Onzinnig, een KWh kost nu zeg 8 ct, het transport 3 ct en de reeds aanwezig belasting is 13,2 cent.
Lijkt me nuttiger om deze belastinginkomsten gewoon geheel ten goede te laten komen ten bate van duurzame energie i.p.v. de pot 'algemene middelen'.

3. Energiemaatschappijen verplicht stellen om groene energie te leveren, tenzij de consument hier zelf bezwaar tegen maakt.  (dit zouden ze ook moeten doen met het donorformulier)
Zie ook de Neoweb discussie over: Waarom leveren energiemaatschappijen niet standaard groene stroom?
Slecht plan imho. Gewoon groene energie stimuleren en subsidiëren zou ruim voldoende moeten zijn. (Maar dan moet je wel het geld wat je ophaalt met de energiebelasting investeren in groene energie.)

4. afschaffen energiebelasting op duurzame energie en groene energie
Goed plan, maar een utopie. Dan schakelt iedereen over naar groene energie en komt er geen energiebelasting meer binnen.

Bevorderen gebruik elektrische auto's

1.BPM, BTW en de wegenbelasting afschaffen voor de eerste 100.000 elektrische auto's in Nederland. (nu is volgens mij alleen de BPM afgeschaft)
Als ze dat zouden doen, en je hebt net je auto gekocht verzinnen ze er een kilometerheffing voor. (Want dat is zogenaamd eerlijker...)

2. Gemeenten verplichten om bijvoorbeeld minimaal 1 oplaadpunten per 1.000 inwoners te verzorgen. (andere getallen zijn ook mogelijk)
Ook een goed initiatief. Die zouden dan bijvoorbeeld een accoord kunnen sluiten met wegrestaurants, Mc Donalds e.d. die toch al een parkeerplaats hebben om een deel ervan gesubsidieerd in te richten als oplaadpunt.

3. Misschien niet de meest populaire regeling, maar verhoog de accijns op benzine en diesel nog meer!  Dan gaan mensen rekenen en komen ze vanzelf uit bij hybride auto's en elektrische auto's
Zeer slecht plan. Niet iedereen heeft geld om een hybride auto of elektrische auto aan te schaffen. Jan met de Pet wordt daar dus weer de dupe van. Daarbuiten zijn de accijnzen al dermate hoog dat zelfs Den Haag zich ervoor schaamt. (Of dacht je werkelijk dat de kilometerheffing een 'eerlijker' alternatief was voor de wegenbelasting en BPM?)

--//--

Er is in 1996 een energiebelasting ingevoerd onder het mom dat men zich bewust moest worden van het energieverbruik. Deze belasting wordt elk jaar verhoogd, zonder toegevoegde waarde. (9 van de 10 mensen weten niet eens wat een KWh kost, en hebben bij god geen idee wat een apparaat verbruikt, van die 1 van de 10 die wel weet wat een KWh kost, weet 85% niet wat energiebelasting is, en van die 15% die het wel weet weet weer 80% niet hoeveel energiebelasting er nu daadwerkelijk op een KWh zit. Die belasting schiet dus compleet zijn doel voorbij.)

Investeer dan tenminste de opbrengst daarvan in zonnepaneelfabrieken op Nederlandse bodem, in led technologie of wat dan ook. Maar doe er iets mee wat duurzame energie of (ook belangrijk) energiebezuiniging stimuleert. Daar hebben we op de lange duur allemaal profijt van.
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #3 on: July 22, 2010, 10:11:26 AM »
De enige groene energie is energie die men bespaart.
ga fietsen,trek een trui aan,eet lokaal geproduceerd voer.
En het begint toch allemaal bij jezelf.
Helaas gaat het ongeveer 3 generaties duren voor er daadwerkelijk iets gebeurd.
Als ik zo de kranten eens doorlees wijst iedereen naar een ander en durft of is te lui om zelf de verantwoordelijkheid te nemen.
Dus niet het gebruik van "duurzame" energie moet gestimuleerd worden ,maar het besparen van energie moet beloond worden.
Bij deze loof ik een beloning uit van 100 Euro als jij in staat bent het energieverbruik te halveren,gedurende een periode van 1 jaar..
Daarmee bedoel ik dus niet een klein windmolentje in de thuis zetten.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #4 on: July 23, 2010, 03:28:23 PM »
Bij deze loof ik een beloning uit van 100 Euro als jij in staat bent het energieverbruik te halveren,gedurende een periode van 1 jaar..
Nou, ik verbruik de laatste jaren op jaarbasis tussen de 8000 en 9500 KWh. (11.000 heeft ook meegedaan :P)
Dus laat die 100 euro maar zitten, dat is als ik mijn verbruik halveer ongeveer gelijk aan een druppel op de gloeiende plaat.  ;D

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #5 on: July 23, 2010, 08:06:09 PM »
Jij begrijpt het...:)

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #6 on: July 23, 2010, 11:41:26 PM »
Jij begrijpt het...:)
Weet ik. Misschien halveer ik het binnenkort. Als alles meezit installeer ik over 5 a 6 weken een speksteen kachel en stook ik s'winters gewoon op briketten ipv (deels) elektrisch.

Maar evengoed mag je die 100,- euro houden hoor.  ;D

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #7 on: July 24, 2010, 12:27:46 PM »
Speksteen kachels zijn op zich een goed alternatief,maar hoe verdeel je de warmte over de verschillende ruimtes?
Zijn er geen kachels te koop die je direkt aansluit op de CV?eventueel met een ackumulatortank?
Ik heb een hunter kachel en twee tanks van 1000 liter de kachel is 16kW waarvan er 9 naar het water gaat.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #8 on: July 24, 2010, 02:18:42 PM »
Speksteen kachels zijn op zich een goed alternatief,maar hoe verdeel je de warmte over de verschillende ruimtes?
Dat heb ik niet nodig. De benedenverdieping verwarmd is voldoende. (Ik heb nog nooit de radiatoren op de bovenste verdiepingen aangehad. Overigens wordt het daar om een of andere reden ook nooit echt koud, lager als 13grd wordt het nimmer.)

Zijn er geen kachels te koop die je direkt aansluit op de CV?eventueel met een ackumulatortank?
Ja, die zijn er wel. Maar ik heb geen CV maar stadsverwarming. Warm water wordt dmv een aparte warmtewisselaar gemaakt. (En gas heb ik ook niet, koken gebeurt elektrisch)

Ik heb een hunter kachel en twee tanks van 1000 liter de kachel is 16kW waarvan er 9 naar het water gaat.
Mijn kachel hoeft niet zo gek veel vermogen te hebben, zat zelf te denken aan 6 a 8 KW.
« Last Edit: July 24, 2010, 03:44:02 PM by Nlx »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #9 on: July 24, 2010, 04:23:34 PM »
Het wordt niet kouder omdat de vloer niet is geïsoleerd.
Het wordt CV genoemd omdat er 1 warmtebron is ,of dat nou een gasketel is of een warmtewisselaar.

Ik had ook gedacht dat ik niet grote kachel nodig had,totdat bleek dat ik elke dag minst vijf uur moest stoken om de boel warm te krijgen.
Nu stook ik 1 keer in de drie dagen vier uur.
Moet ik er wel bijvermelden dat in de keuken óók een houtgestookt fornuis staat.
het is veel werk en vergt een behoorlijke opslag(24m3)en als ik het aantal uur omreken naar het vermogen kom ik uit op 12 zweedse kronor per uur.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #10 on: July 24, 2010, 04:40:04 PM »
Het wordt niet kouder omdat de vloer niet is geïsoleerd.
Mijn vloer is ca 25cm dik beton (Ik heb geen draagmuren in huis, dus vloer is wat dikker dan normaal)

Het wordt CV genoemd omdat er 1 warmtebron is ,of dat nou een gasketel is of een warmtewisselaar.
Ja, maar bij stadsverwarming komt er gewoon een aanvoerpijp met heet water -> (traploze) klep -> leidingen naar je radiatoren, en een afvoerpijp van de stadsverwarming. Die stadsverwarming laat ik verder liever intakt, dat zijn geen grappen om daar mee te rommelen. (Het warmtapwater circuit, de warmtewisselaar, staat dus gewoon parallel aan de radiatoren, uiteraard voor de klep die de verwarming regelt.)

Ik had ook gedacht dat ik niet grote kachel nodig had,totdat bleek dat ik elke dag minst vijf uur moest stoken om de boel warm te krijgen.
Aan de hand van het elektrische vermogen (4 KW) wat ik de afgelopen jaren gebruikt hebt om de woonkamer te verwarmen zou 6 a 8KW ruim voldoende moeten zijn.

Nu stook ik 1 keer in de drie dagen vier uur. Moet ik er wel bijvermelden dat in de keuken óók een houtgestookt fornuis staat.
Alle beetjes helpen :-)

het is veel werk en vergt een behoorlijke opslag(24m3)en als ik het aantal uur omreken naar het vermogen kom ik uit op 12 zweedse kronor per uur.
Ja, van hout stoken krijg je het 2 keer warm :P

Ik ga gewoon voor briketten, daar kan ik zeer goedkoop aankomen dus ik wil gewoon aan het begin van het seizoen een paar 3 pallets in mijn garage laten afleveren. (Er staan dan 30 kratten met briketten op 1 pallet, per pallet circa 660Kg)

Toevoeging: Verbrandingswaarde briket per Kg zou 4 a 5 KWh moeten zijn. Totaal dus 3 * 660 * 4 = 7920 KWh

Schiet me nog wat te binnen: Aan het getal 7920 heb je natuurlijk niks, tenzij je weet dat het rendement van de kachel > 80% is (HR-Houtkachel).  :P
« Last Edit: July 24, 2010, 08:08:02 PM by Nlx »