Neoweb.nl

Staking in Frankrijk om pensioenleeftijd

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Staking in Frankrijk om pensioenleeftijd
« on: October 18, 2010, 11:21:10 AM »
In Frankrijk wordt gestaakt omdat de regering de pensioenleeftijd wil verhogen van 60 naar 62 jaar.

In Nederland gaan we richting de 67 jaar als pensioengerechtigde leeftijd.
Ook in Duitsland is in 2007 besloten om de pensioenleeftijd te laten stijgen naar 67 jaar.

In Belgie mochten vrouwen op hun 63e met pensioen en mannen mogen met pensioen als ze 65 worden.
Belgie verhoogt de pensioenleeftijd nog niet, maar trekt wel de leeftijd van mannen en vrouwen gelijk naar 65 jaar.

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
Re:Staking in Frankrijk om pensioenleeftijd
« Reply #1 on: October 18, 2010, 11:29:41 AM »
De berichten spreken zich een beetje tegen. Als ik zoek op "Pensioenleeftijd Frankrijk", dan zie je berichten dat de pensioenleeftijd in Frankrijk verhoogd wordt van 60 naar 62 jaar.
De officiƫle pensioenleeftijd van Frankrijk is 60 jaar. President Sarkozy pleit voor een hervorming van het pensioenstelsel en wil de pensioenleeftijd verhogen van 60 naar 62 jaar. Dit stuit op veel verzet onder Franse werknemers.

Maar in andere nieuwsberichten zie je dat de pensioenleeftijd in Frankrijk wordt opgerekt van 65 naar 67.
"De Franse Senaat heeft de wet goedgekeurd die de minimumleeftijd voor het verkrijgen van een volledig pensioen van 65 op 67 jaar brengt"

Dus wat is het nou??  ;)

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:Staking in Frankrijk om pensioenleeftijd
« Reply #2 on: October 18, 2010, 08:36:12 PM »
Nou begin ik zelf ook te twijfelen. Maar op het journaal zie je ook steeds zo'n scherm met 60 - 62. Dus het lijkt me dat die stakingen gaan over het verhogen van de pensioenleeftijd van 60 naar 62.
Maar misschien geldt die verhoging van de pensioenleeftijd alleen voor bepaalde beroepen, zoals chauffeurs?