Neoweb.nl

waterstof auto

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline storeplaats

• *
  • 1
  • +0/-0
waterstof auto
« on: December 22, 2010, 09:35:15 AM »
hoever zijn we er mee 30 jaar terug zag ik ze al reden vanuit de store in limburg rijdend en wel naar de plaats geleen, dus zullen nu toch wel verder zijn in de techniek lijkt mij ???

Offline AOD

• *
  • 10
  • +3/-2
  • Bezoek ook http://klimaatkombi.blogeiland.nl
    • Klimaatkombi
Re:waterstof auto
« Reply #1 on: December 24, 2010, 04:49:45 PM »
Wat 'n onzin, die dingen komen er gewoon niet. Gebrek aan grondstoffen.

http://umwelt.zdf.de/ZDFde/inhalt/30/0,1872,1020478_idDispatch:10097580,00.html

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #2 on: December 24, 2010, 07:38:21 PM »
Men stelt vaak dat op aarde niet genoeg grondstoffen zijn (vooral platinum) voor de huidige generatie waterstof auto's die dus gebruik maken van platinum. (overigens vraag ik me af hoe die studie de wereld in is geholpen, want veel wetenschappers praten elkaar na. Maar dat is een andere discussie)
Maar de wetenschappers ontwikkelen nu ook al andere hydrogen fuel-cells op basis van andere metalen. Zo is er zelfs een waterstof brandstof cel op basis van lood!

Er zal dus zeker een markt ontstaan voor waterstofauto's. Immers praat je dan nog over honderden miljoenen voertuigen, waarvoor ook brandstof (waterstof) geleverd moet worden. Dat is dus een hele interessante markt. En mag eigenlijk ook geen niche markt genoemd worden.

Daarbij kan waterstof duurzaam opgewekt worden en is het natuurlijk de ultieme brandstof voor én van de toekomst.
Natuurlijk kleven er nu nog wel nadelen aan waterstof omdat het juist niet duurzaam wordt opgewekt, maar in het heelal bestaan gewoon planeten (bijvoorbeeld uranus) waar waterstof in vloeibare vorm aan de oppervlakte zit. In de toekomst zullen gigantische ruimte-tankers deze waterstof naar de aarde vervoeren. In een baan rondom de aarde ontstaat dan enorme opslagclusters van waterstof.

En die toekomst komt sneller dan we denken! 
Over 5 tot 10 jaar is ruimtevaart commercieel (ruimtereisjes voor zo'n 10.000) en zullen er allerlei bedrijven komen die bijvoorbeeld grondstoffen op de maan gaan halen (of nog verder weg van andere planeten en manen).

Vroeger waren scheepslui ook maanden / jaren onderweg op weg naar Indonesie.
Dus er zullen ook mensen zijn die maandenlang op reis willen in een ruimteschip, op weg naar exotische planeten om dure grondstoffen te delven.

En door recycling zal platinum gewoon hergebruikt kunnen worden.
Dus ik zou waterstof niet te snel afschrijven !!

Offline Job

• *
  • 28
  • +7/-0
« Reply #3 on: January 10, 2011, 10:23:51 PM »
Middels duurzame (elektrische) energie wekken we in een brandstofcel (elektrische) energie op.

Klinkt leuk.  ;) Maar ook tegenstrijdig.

In realiteit houdt dit in dat je van de (duurzame) elektrische energie via een brandstofcel opnieuw elektrische energie maakt.  ???
Dus dan is een elektrische auto veel logischer, het rendement ligt veel hoger en je kan de (duurzame) elektrische energie direct gebruiken. Waterstof is immers ''slechts'' een energiedrager. Dus waarom deze omweg t.o.v. elektrisch rijden?

Offline Job

• *
  • 28
  • +7/-0
« Reply #4 on: January 10, 2011, 10:24:47 PM »