Neoweb.nl

Hoeveelheid brandstof Sojoez

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henk Versteeg

Hoeveelheid brandstof Sojoez
« on: April 19, 2004, 08:02:57 AM »
Ik ben benieuwd met hoeveel brandstof met een Sojoez-raket beladen is tijdens de start. Ik hoop dat hier iemand mij het kan vertellen.
Mijn dank!

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re: Hoeveelheid brandstof Sojoez
« Reply #1 on: April 19, 2004, 11:40:41 AM »
Het totale gewicht van de Sojoez is 310 ton inclusief brandstof is.

Ik zal proberen of ik meer info kan vinden.
« Last Edit: April 19, 2004, 11:43:48 AM by the eagle »

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #2 on: April 19, 2004, 12:36:17 PM »
Brandstof

In nog geen vijf minuten verbranden de eerste twee rakettrappen 255.000 kilo kerosine en vloeibare zuurstof. Zijn ze uitgebrand, dan vervolgt de derde en laatste rakettrap de weg naar boven.

Helemaal bovenin bevinden zich de bemande Sojoez capsule en het reddingssysteem voor noodgevallen. Als ook de laatste 22.000 kilo brandstof zijn omgezet in voorwaartse snelheid is de bemanning acht minuten en veertig seconden onderweg en bevindt zij zich in een lage baan om de aarde.

Het Sojoez ruimtevaarttuig wordt losgekoppeld en zal op eigen kracht klimmen naar ongeveer vierhonderd kilometer hoogte en aanmeren bij het ruimtestation.

Bron: http://www.esa.int/SPECIALS/Delta_Mission_Dutch/SEM4OM57ESD_0.html
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Veyron

• 111
  • +104/-9
  • natuurkunde is het helemaal !
« Reply #3 on: April 20, 2004, 12:54:18 AM »
Ik heb ooit in de kijk gelezen dat het ISS in de bovenste lagen van de atmosfeer zit. en heeft dus weerstand. Ik snap nietdat ze dat dink een stuk omhoog verplaatsen zodat het geen weerstand meet heeft. Als oplossing voor deze weerstand zou ISS ook een kleine motor hebben (of liever gezecht een aandrijving) die bestaat uit een metalen staaf waar spanning op staat volgens geleerden krijg je dan een paar Newton voorwaartse kracht, genoeg om de weerstand te overwinnen.

Veyron

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
  • Travelling through time
« Reply #4 on: April 20, 2004, 04:09:40 PM »
Zover ik weet zit de ISS toch echt in de ruimte en niet in de bovenste lagen van de atmosfeer. OOk heeft het geen eigen voorstuwing volgens mij. Ik kan het ook fout hebben hoor. Ik zal wel ff opzoeken.

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #5 on: April 20, 2004, 07:05:23 PM »
Wist je al dat de Sojoez 20 uitlaten heeft.

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
« Reply #6 on: May 12, 2004, 10:48:31 PM »
Zover ik weet zit de ISS toch echt in de ruimte en niet in de bovenste lagen van de atmosfeer. OOk heeft het geen eigen voorstuwing volgens mij. Ik kan het ook fout hebben hoor. Ik zal wel ff opzoeken.

Definitie ruimte: >100km hoogte. Dit heeft dus helemaal niets te maken met de atmosfeer. Op een hoogte van zelfs 400 km (400>100 dus ruimte) is nog steeds een kleine hoeveelheid lucht aanwezig die luchtweerstand veroorzaakt, dit is wel erg weinig, maar genoeg om het station te vertragen en dus in een lagere baan, en uiteindelijk uit de ruimte te brengen. Hiervoor zal dus een aandrijving aanwezig moeten zijn in het ISS. Ik weet zo snel niet wat dit is, of dit rakket motors zijn of zo's systeem als Veyron beschrijft (heb geen zin om dat nu te gaan zoeken, als ik morgen iemand zie die dat misschien weet zal ik het even navragen).

Wist je al dat de Sojoez 20 uitlaten heeft.
Jep, is de besturing.
« Last Edit: May 12, 2004, 10:49:21 PM by groencontainer »

Offline nilez

• 185
  • +43/-8
  • Travelling through time
« Reply #7 on: May 15, 2004, 02:52:28 PM »
Ik heb ergens op een site gelezen dat ze de soyuz gebruiken om de ISS terug in een hogere baan te duwen als die een beetje naar beneden is gegaan. Ik weet niet of dit waar is en het lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Weet iemand hier iets meer over?

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #8 on: May 20, 2004, 12:45:14 PM »
Dat weet ik niet maar ik weet wel dat het ISS stuwraketjes aan boord heeft die om de zoveel tijd een zetje geven zodat het weer de goede richting krijgt.