Neoweb.nl

België een groot probleem .

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nante Hermans

België een groot probleem .
« on: December 09, 2011, 09:57:11 PM »
België heeft eindelijk een nieue regering ik ben Belg maar hoe denken Nederlanders hierover wat je zeker moet weten is dat ze nu eigenlijk een regering hebben gemaakt met alle partijen die hebbben verloren bij de verkiezingen en dat noemt men democratie ik heb persoonlijk een voorkeur voor NVA de partij die niet meer meedeed aan de onderhandelingen omdat hun eisen niet werden voldaan . Deze partij had tenminste een sterk standpunt wat nu gebeurd is dat de Walen geld krijgen van ons en daarom heb ik een beetje een probleem met het begrip België het zou eigenlijk Vlaanderen zorgt voor zichzelf Wallonië voor zichzelf en Brussel voor zich en dan toch nog samen een land vormen en voor investeringen samenleggen na overleg of hadden ze daar in het begin niet aan gedacht ?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:België een groot probleem .
« Reply #1 on: December 10, 2011, 04:01:53 PM »
Ik ken de situatie in Belgie niet volledig.

Maar wat ik begrijp heb je een sterke tweedeling in Belgie. Verbeter me als ik het fout heb ;-)

Enerzijds heb je het 'rijke' Vlaanderen en het 'arme' Wallonie.
Enerzijds is Vlaanderen voornamelijk 'Nederlandstalig' en Wallonie Franstalig.
Maar een belangrijk bolwerk is Brussel, dat dus juist weer in Wallonie ligt en waar op zichzelf al een tweedeling is.
En de havens van Antwerpen en Gent zijn natuurlijk belangrijke economische steden, die nog enigszins zorgen dat heel Belgie genoeg geld heeft. Maar daar wil Wallonie natuurlijk geen afstand van doen.

Als je Vlaanderen bij Nederland zou voegen, zou dat voor Nederland en Vlaanderen geen probleem zijn. Immers spreken we allemaal (bijna) dezelfde taal en samen met de gecombineerde kracht van de havens van Rotterdam, Antwerpen en Gent heb je echt een MEGA economisch voordeel.
Ik denk wel dat wat rijke Nederlanders, die nu in het noorden van Belgie wonen (grensstreek met Nederland) zullen balen, omdat het belastingvoordeel dan verdwijnt.

Wallonie zou misschien bij Frankrijk getrokken kunnen worden, maar ik denk niet dat Frankrijk hier veel behoefte aan heeft. Er zou dan flink geld bij moeten.
Wallonie zou ook volledig voorzichzelf kunnen gaan, maar ook dat gaan ze waarschijnlijk niet redden.  Ik wil niet generaliseren, maar ik ben een jaar geleden in een paar steden onder Brussel geweest en dat was echt een beetje verpauperd.
Maar goed. Voor achterstandsgebieden zijn er Europese subsidies om van Wallonie toch nog iets te maken. (volplempen met windmolens en zonnepanelen?)

Nante Hermans

Re:België een groot probleem .
« Reply #2 on: December 10, 2011, 05:46:30 PM »
Ja indrdaad enkel  ligt Brussel in Vlaanderen en inderdaad het arme Wallonië en het rijke Vlaanderen maar wij spreken eerder van het werkeloze Wallonië wij vlamingen draaien op voor wat de walen niet doen werken dat trekt heel België naar beneden daarom denken we aan splitsten dan wmoetn we geen geld meer afstaan maar wat moet er met Brussel ? Dat is natuurlijk een probleem en onze economie is ook niet meer wat het was we zitten in een crisis in belgë dankzij de Walen word wel eens gezegd en inderdaad zei halen heel wat inkomsten weg en hebben ervoor gezorgd dat het onderhandelen zolang duurde .
Daarom lijkt het me weleen leuke mogelijkheid te splitsen maar dan zitten we met Brussel .