Neoweb.nl

Auto op perslucht aircar MDI AirOne

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Auto op perslucht aircar MDI AirOne
« on: October 03, 2016, 08:51:54 AM »
Inmiddels is de Aircar wat volwassener geworden. Ook qua modellen.
Naast de eenpersoons PODS op perslucht, zijn er ook volwaardige modellen die letterlijk auto op perslucht genoemd kunnen worden.

Het Franse MDI heeft de licenties en bouwt zelf ook de auto's perslucht.
http://www.mdi.lu/home


The AirOneCitizen (AirOne Citizen Aircar)
3-5 personen
weegt 450 kg
topsnelheid: 100km/h
range: 170-200km
tank:1000liter lucht op 300 bar
hervullen duurt 3 minuten.

The AirCrossOne (Air Cross One Aircar)
3-5 personen
weegt 450 kg
topsnelheid: 100km/h
range: 170-200km
tank:1000liter lucht op 300 bar
hervullen duurt 3 minuten.

bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Motor_Development_International
http://www.mdi.lu/home
« Last Edit: October 03, 2016, 09:01:25 AM by Robert »

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Auto op perslucht aircar MDI AirOne
« Reply #1 on: October 05, 2016, 03:55:42 PM »
De voordelen van de compressed air motor zijn legio.

De lucht kan onder hoge druk (300 bar) worden opgeslagen in lichtgewicht koolstofvezel tanks.

De luchtdruk blijft aanwezig voor langere tijd. (perslucht als energieopslag)

De motor kan ook lichtgewicht zijn (aluminium). Immers is er geen explosie van benzine. Dus de motor hoeft minder druk aan te kunnen en wordt veel minder warm. Er is dus ook geen koelvloeistof nodig. Wellicht kan de motor zelfs van kunststof gemaakt worden? (3d printen).

Je hebt ook geen zware accu's of magneten nodig, die wel te vinden zijn in elektrische auto's.

Doordat de motor minder weegt, kan het chassis ook lichtgewicht worden uitgevoerd.

Wellicht kunnen ze zelfs een luchtdruk motor maken van kunststof. (3d printen).
Er is al wel een project om klein motortje te 3d-printen:
https://3dprint.com/78584/3d-printed-engine-2/

zie ook:
http://www.luchtauto.info/luchtmotor.html
http://start.io/groen/transportopperslucht

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Auto op perslucht aircar MDI AirOne
« Reply #2 on: February 08, 2019, 06:45:11 AM »
Nog wat meer informatie over persluchtauto / aircars.

Dat is een serieus alternatief aan het worden voor veel vormen van transport. En het is (eenmaal gecomprimeerd) volledig emissieloos. 

Oh en niet geheel onbelangrijk. Een persluchtauto kost zo'n 4.000 euro. (ipv electrische auto's die 10 of 20 keer zo duur zijn)

Je kan lucht samenpersen met een compressor op electriciteit of welke energiebron dan ook. Of d.m.v. koeling.
Op dezelfde manier zoals waterstof gas of lng ook onder druk gehouden moet worden.

Perslucht blijft onder druk, en lekt niet zoals waterstof door de container.

Een normale verbrandingsmotor moet flinke hitte kunnen weerstaan,  van de verbranding van benzine. Daarom moet de motor uitgevoerd worden in metaal. Bij perslucht heb je dat probleem niet en kan een motor van veel lichtere materialen gemaakt worden (kunststof, licht aluminium of zelfs speciaal bewerkt karton). Er is geen startmotor en uitlaatsysteem nodig. En er is geen vernellingsbak nodig. scheelt ook weer gewicht.
Bij een benzine auto moet er een zwaar chassis gemaakt worden om de motor op z'n plek te houden. Al dit gewicht zorgt ook weer voor de noodzaak van zwaardere onderdelen, bredere wielen etc.
En uiteindelijk rijd je in een benzine auto van 1200kg om 1 persoon van 80kg rond te rijden. Hoogst inefficiƫnt!

Met perslucht kan de motor lichter, het chassis lichter, onderdelen lichter, banden lichter etc.

Een perslucht auto weegt slechts zo'n 450 kg.  (vergelijk dat met benzine auto's !!!)

Een perslucht auto tank je in 3 minuten vol!
Perslucht stations zijn overal. En vergen geen ingewikkelde techniek.

Een perslucht auto heeft een actieradius van 170-200km.

Je kan ook bussen, vuilophaalvoertuigen, heftrucks, rijdend materieel etc uitvoeren in perslucht.

Er is ook een airauto ontworpen door de Franse ingenieur Guy Negre die werkzaam is geweest in de Formule 1.

Er worden races gehouden door enthousiastelingen die op 10 liter lucht zo'n 12 km kunnen rijden.
https://en.pneumobil.hu/archives/pneumobile_2010/technical_specification      

http://zeropollutionmotors.us/reserve-your-airpod/
https://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air_car
http://www.catecar.com/
https://en.pneumobil.hu/
https://en.pneumobil.hu/gallery/pneumobile_2018/exhibited_pneumobiles
https://www.mdi.lu/
https://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,6197.msg21804.html
https://web.archive.org/web/20050216084212/http://www.theaircar.com:80/models.html
https://www.autoblog.nl/archive/2007/06/29/auto-op-lucht


http://www.engineair.com.au/

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Auto op perslucht aircar MDI AirOne
« Reply #3 on: February 08, 2019, 07:05:39 AM »
Nog een goede bron over aircars en luchtauto's (zero polution cars):

http://www.aircars.eu/
https://sites.google.com/site/rijdenopperslucht/menu/in-een-notendop

Sinds 1876 bestaat perslucht technologie al om trams, auto's, duikboten, vliegtuigen en zelfs een tunnelboormachine aan te drijven.

https://sites.google.com/site/rijdenopperslucht/menu/geschiedenis