Neoweb.nl

Totale maansverduistering

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Totale maansverduistering
« on: May 01, 2004, 10:08:47 AM »
Dinsdagavond 4 mei: totale maansverduistering

Op dinsdagavond 4 mei is vlak boven de oostelijke horizon een totale maansverduistering te zien. Tussen ongeveer tien en elf uur 's avonds is de verduistering totaal en zal de maan een bloedrode kleur aannemen.

Bij een maansverduistering trekt de maan door de schaduw van de aarde. Er ontbreekt een ‘hap’ uit de volle maan en die wordt steeds groter totdat de maan door de aardschaduw is ‘opgeslokt’. De maan is dan niet helemaal onzichtbaar, maar straalt nog een zwakke oranjerode gloed uit. Vanaf de maan gezien gaat de zon dan geheel achter de aarde schuil. Door de dikke aardatmosfeer wordt het zonlicht echter nog afgebogen en zodoende is er een oranje-rode ring om aarde te zien. Dat is het licht van alle zonsondergangen en zonsopkomsten die op dat moment plaatsvinden op onze planeet  

Het verloop van de maansverduistering is in de figuur afgebeeld. Daarbij zijn de volgende momenten van belang. Om 20.49 uur treedt de maan de donkere kernschaduw van de aarde binnen. De maan komt pas tien minuten later op, zodat deze allereerste 'hap' uit de maan niet te zien zal zijn. Maar daarna klimt de gedeeltelijk verduisterde maan geleidelijk hoger aan de hemel. Van 21.52 tot 23.08 uur is de maan volledig verduisterd en neemt een de oranje-rode kleur aan. Daarna valt weer het eerste zonlicht op de linker onderkant van de maan. In iets meer dan een uur groeit de maan weer aan, en vanaf 00.12 uur straalt weer een normale, volle maan aan de hemel.
De maansverduistering kan met het blote oog worden gevolgd. Maar het verschijnsel is nog indrukwekkender door een verrekijker. Wie de maansverduistering door een echte telescoop wil bekijken kan dat doen bij een van de publiekssterrenwachten in ons land. Als het weer helder is zullen sommige tijdens de verduistering zijn geopend. Een lijst met adressen en telefoonnummers van publiekssterrenwachten is te vinden op Internet. Meer informatie over de maansverduistering, tips over fotografie en live webcast van de verduistering vanuit Nederland en België is te vinden op de populair-wetenschappelijke website Kennislink.

Bron: http://www.esa.int/esaCP/SEMHWA77ESD_Netherlands_0.html

Online Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Totale maansverduistering
« Reply #1 on: May 01, 2004, 10:18:23 AM »
Hopen dat het mooi weer wordt!  :-\

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #2 on: May 03, 2004, 02:47:55 PM »
De laatste maansverduistering heb ik ook gezien. Deze was midden in de nacht. Ik stond toen suizebollend buiten omhoog te kijken. Het viel mij enigzins af (op foto's ziet het er veel mooier uit. Misschien komt het ook wel omdat ik nogal moe was.).

Desondanks ga ik morgen avond wel naar buiten om dit natuurverschijnsel te bekijken. Dan haal ik meteen m'n sterrenkijker uit de kast. En dit keer zal ik wat fitter zijn.  8) 8)
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #3 on: May 03, 2004, 03:11:57 PM »
Hier een plaatje van maanverduistering.

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
« Reply #4 on: May 04, 2004, 01:29:50 PM »
Jammer dat het 's avonds is  :( overdag is leuker.
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #5 on: May 04, 2004, 04:07:21 PM »
Maar dan zie je het minder goed s'avonds zie je de rode kleur veel beter.

Online Robert

• 3.079
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #6 on: May 04, 2004, 04:53:40 PM »
Waarschijnlijk zien we het deze maansverduistering deze keer vanuit Nederland niet.  :'(

Het weer is zo bewolkt, dat de kans bijna nihil is.

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
« Reply #7 on: May 04, 2004, 09:24:40 PM »
NOOOOOOOOOOOOOOOO :'( :'( :'( :'(
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #8 on: May 05, 2004, 01:21:37 PM »
Maansverduistering niet te zien

Gepubliceerd op woensdag 05 mei 2004

DE BILT/ASTEN (ANP) - De maansverduistering boven ons land tussen 21.52 uur en 23.08 uur ging dinsdag schuil achter een dik wolkendek. Volgens de voorzitter van de Vereniging van Landelijke Samenwerkende Publiekssterrenwachten (LSPS) was er in het hele land niets van te zien. Het weer was de grote spelbreker.

De LSPS hoopte een glimp op te kunnen vangen van dit verschijnsel. De deuren van de vijftien over het land verspreide sterrenwachtstations stonden open voor bezoekers. ,,In Asten bij de Jan Paagman Sterrenwacht hebben we absoluut niets gezien. Voor de enkele belangstellenden die toch nog zijn gekomen, hebben we een presentatie gegeven hoe het er uit zou zien'', aldus LSPS-voorzitter Swinkels. Volgens hem hebben de andere sterrenwachten ook geen maansverduistering gezien.

De belangstelling bij publiekssterrenwacht Copernicus in Haarlem viel tegen. ,,In totaal zijn vier mensen langs geweest, maar dat was ook wel te verwachten, gezien de weersomstandigheden'', aldus de zegsman van Copernicus.

De weersomstandigheden werkten dinsdag niet mee voor het zien van de maansverduistering. Een groot regengebied, dat 's ochtends nog boven Engeland hing, trok dinsdagavond langzaam over ons land.

Een maansverduistering komt gemiddeld een tot twee keer per jaar voor. De zon, aarde en maan staan dan met zijn drieën op een rijtje. Hierdoor gaan de zonnestralen, die normaal gesproken rechtstreeks de maan verlichten, door de atmosfeer van de aarde. Het licht wordt vervolgens gebroken en alleen het rode licht wordt doorgelaten en beschijnt de maan. Hierdoor is, bij goed weer, een roze tot bloedrode maan zichtbaar.

Bron:
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=470518/sc=bbb8fe

Online Robert

• 3.079
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #9 on: May 05, 2004, 06:42:49 PM »
Ik keek stiekem even uit mijn raampje, maar inderdaad...een grote grijs grauwe wolkenmassa....geen maan te zien. (of zou die verduisterd zijn)  ;)