Neoweb.nl

Barrières

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Barrières
« on: May 10, 2004, 02:35:33 PM »
Als je sneller gaat dan het geluid hoor een geluidsknal. Maar mijn vraag, stel dat je sneller gaat dan het licht, wat heb je dan?  ???
« Last Edit: June 15, 2004, 03:51:00 PM by the eagle »

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:Barrières
« Reply #1 on: May 10, 2004, 02:38:28 PM »
Ik hoorde en ik denk ook meerdere mensen die in de regio Amersfoort wonen of waren, zaterdag 2 mei 2004 ook twee geluidsknallen. 2 F-16´s vlogen door de geluidsbarrière en veroorzaakte twee knallen.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #2 on: May 10, 2004, 02:42:18 PM »
Appart eigenlijk. Wordt het geluid op het moment dat hij op geluidssnelheid is soms even opgehoopt ofzo, waardoor je een knal hoort??

Misschien heb je dan wanneer je de 'lichtbarriere' zou doorbreken een lichtflits.
« Last Edit: May 10, 2004, 02:43:48 PM by harbosma »
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #3 on: May 10, 2004, 02:47:31 PM »
Het is eigenlijk net als met schepen die over zijn eigen golven heen vaart. Maar hier is de verklaring volgen Encarta:

Als een vliegtuig relatief langzaam vliegt, verplaatsen luchtdrukverstoringen zich sneller dan het vliegtuig en verspreiden ze zich. Als het vliegtuig zich echter sneller voortbeweegt dan het geluid, kunnen drukverstoringen zich niet verspreiden en verzamelen ze zich voor het vliegtuig. Er wordt een kegelvormige schokgolf gevormd, die op de grond wordt waargenomen als een supersone knal.
« Last Edit: May 10, 2004, 02:48:24 PM by the eagle »

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #4 on: May 12, 2004, 06:47:22 PM »
Ik heb het gevonden, als je sneller gaat dan het licht en op het moment dat je de lichtsbarriere doordbreekt zie je een lichtflits. het is het zelfde de effect als met een sonische knal.

Offline bremers

• *
  • 2
  • +1/-2
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #5 on: May 12, 2004, 06:51:45 PM »
Is licht dan misschien een bijverschijnsel van een deeltje of iets dat snelller gaat dan het licht?  :-\

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
« Reply #6 on: May 12, 2004, 10:55:51 PM »
Ik heb het gevonden, als je sneller gaat dan het licht en op het moment dat je de lichtsbarriere doordbreekt zie je een lichtflits. het is het zelfde de effect als met een sonische knal.

Dan zou licht dus een soort van schokgolf moeten veroozaken  :-\

Maar dit is idd een wel leuk om over te denken, maar ik zou zo geen idee hebben wat het moet zijn en of er uberhaupt een verschijnsel optreed

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #7 on: May 13, 2004, 12:40:56 PM »
Over die lichtflits in Star Trek hebben ze dus wel goed nagedacht  :D
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Sidewinder

• *
  • 5
  • +4/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #8 on: June 09, 2004, 01:49:43 AM »
Ik hoorde en ik denk ook meerdere mensen die in de regio Amersfoort wonen of waren, zaterdag 2 mei 2004 ook twee geluidsknallen. 2 F-16´s vlogen door de geluidsbarrière en veroorzaakte twee knallen.
JOH nee meen je dat. Er zijn veel ruiten die het leven hebben moeten laten geweest.

Is nu al bekent waarom ze het gedaan hebben?

(Ps ik woon in amersfoort)
« Last Edit: June 09, 2004, 01:50:10 AM by Sidewinder »

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #9 on: June 09, 2004, 09:10:02 AM »
Er was een passagiersverkeerstoestel het luchtruim van Nederland binnengevlogen, dat geen gehoor gaf op de 'normale' frequenties. (ze zaten op  verkeerde frequentie)
Omdat tegenwoordig niets meer aan het toeval overgelaten kan worden, werd er direct een interceptie team op af gestuurd. De 2 straaljagers hebben het toestel over de grens geëscorteerd en hebben uiteindelijk op een andere radiofrequentie contact gemaakt.

Offline purple-115

• *
  • 21
  • +8/-1
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Barrières
« Reply #10 on: June 14, 2004, 11:01:33 PM »

Je kunt niet door de lichtbarriere gaan. Beweeg je met lichtsnelheid dan zie je duisternis, met in de bewegingsrichting een puntje waar gammastraling vandaan komt.
I am not human

Ruud

« Reply #11 on: October 28, 2004, 04:34:52 PM »
Laat me beginnen door te zeggen dat het onmogelijk is om over de lichtbarriere te gaan. Ruimte-tijd veranderd bij benadering van de lichtsnelheid dusdanig zodat je altijd onder de lichtsnelheid blijft, niet alleen ruimte-tijd veranderd, ook je massa neemt toe. Dit resulteert erin dat je steeds meer energie nodig hebt (naar het oneindige toe) om dichter bij de lichtsnelheid te komen.
Ik zal het nog wat verduidelijken mbv een analogie.
Stel je zit in een put en daar wil je uitklimmen....
Stel de rand van de put is de lichtbarriere en daar wil je dus overheen.
Nu zul je merken dat hoe hoger je klimt en hoe dichter je bij de rand komt je steeds zwaarder wordt en het klimmen steeds moeilijker wordt ( je massa neemt toe)
En de rand van de put beweegt met je mee omhoog, hoe sneller je klimt hoe meer de rand van de put mee omhoog beweegt. Je kunt klimmen wat je wilt de rand bereik je nooit (je wordt zwaarder en zwaarder en de rand beweegt met je mee omhoog). De rand van de put die mee omhoog beweegt is de ruimte-tijd die veranderd.
Dus om nou te vragen wat de effecten zijn bij overschrijding van de lichtsnelheid is eigenlijk een onmogelijke vraag, het zal namelijk nooit gebeuren.
Wat je in SF films en series ziet  is dat er gebtuik wordt gemaakt van worm-gaten (de ruimteschepen maken dan gebruik van een kortere route door een hogere dimensie waardoor het lijkt dat ze sneller gaan dan het licht)
Wat je zou zien als een ruimteschip een wormgat induikt is een ruimteschip wat stilstaat in de tijd (het ruimteschip passeert de zogenaamde event horizon). Lichtflitsen en dergelijke zijn leuk voor in de film maar is niet de realiteit (mocht het ooit realiteit worden)
Net zo min als de geluiden van ruimteschepen en ontploffingen in de ruimte realiteit zijn. In de ruimte is namelijk helemaal geen geluid!!

Offline energysus

• **
  • 59
  • +13/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #12 on: February 16, 2006, 11:38:38 AM »
volgens mij is er ook niks dat sneller als het licht gaat.
don't make too much love because then there are more people who die in war.

Offline sampelemoos

• 121
  • +9/-9
  • ervaring beleef je, de theorie ijlt na.
    • esoterie versus kwantummechanica
« Reply #13 on: February 17, 2008, 03:26:48 PM »
als je sneller gaat dan het licht kom je in een tijdszone terecht.

tijdreizen heet dit.
« Last Edit: February 18, 2008, 09:57:29 AM by Robert »

Offline Raymond

• **
  • 80
  • +6/-0
« Reply #14 on: March 08, 2008, 06:50:17 PM »
Er zijn echt wel dingen die sneller gaan dan het licht,.....het licht bijvoorbeeld, hier een experiment:

Light Travels Backward and Faster than Light

http://www.livescience.com/technology/060518_light_backward.html

En in de vroege stadia's van de uitdijing van het heelal zijn er periodes geweest dat het heelal verschikkelijk snel uitdijde, inflatieperiodes genoemd.
In die momenten dijde het heelal zo snel uit dat het infeite de 'fabric of space' gladstreek,

En ook word er gedacht dat het heelal ook nu nog steeds sneller aan het uitdijen is, vandaar ook dat de sterren en sterrenstelsels zich van elkaar verwijden.

Alles wijst op het tegendeel van een Big Crunch.

an 'Opinion' is just an 'Opinion' if u take life to serious u start killing other people..

Offline Raymond

• **
  • 80
  • +6/-0
« Reply #15 on: March 08, 2008, 07:10:58 PM »
Ik denk dat als je sneller dan het licht reist, het licht je gewoon niet bij kan houden.
Zoals bij een straaljager die sneller dan het geluid passeert je het geluid als het waren achter
hem aan hoort huppelen.

De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) gaat vliegen, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal.

Maar hoe dat met de lichtsnelheid precies zit??
Daar kunnen we alleen nog over filosoferen,
er heeft volgens mij nog niemand met vaste materie de lichtsnelheidsbarrière genaderd.

Als licht alltijd constant is dan komt er dus ook geen drukverstoring ofzo, lijkt mij.

an 'Opinion' is just an 'Opinion' if u take life to serious u start killing other people..

Offline sampelemoos

• 121
  • +9/-9
« Reply #16 on: March 10, 2008, 02:12:10 PM »
als je sneller gaat dan het geluid?

Proef in 1966 bij CERN: als men muonen met de lichtsnelheid 99,7% versnelt dan leven ze 12x zolang. ( logisch want bij versnelling wordt de zwaartekracht groter dus de tijd vertraagd.) (dit noemen ze nu tijdreizen duhh )
Tachyonen zouden bestaan en sneller zijn dan licht. Hiermee kan je naar het verleden. ( ongeveer 10 maal sneller dan het licht )

dus als ik het goed begrijpt kom je jezelf tegen als je rond de aarde loopt en weer op de zelfde plaats uitkomt, dit natuurlijk met de snelheid groter dan die van het licht.

groetjes

Offline Raymond

• **
  • 80
  • +6/-0
« Reply #17 on: March 10, 2008, 03:36:57 PM »
Proef in 1966 bij CERN: als men muonen met de lichtsnelheid 99,7% versnelt dan leven ze 12x zolang. ( logisch want bij versnelling wordt de zwaartekracht groter dus de tijd vertraagd.)
Klopt, ik heb al eens eerder van die proef gehoord.
Kun jij mij uitleggen waarom de zwaartekracht groter word bij versnelling?
als ik bv, naar een vliegtuig kijk dat wil opstijgen zie ik volgens mij heel wat anders.

Offline sampelemoos

• 121
  • +9/-9
« Reply #18 on: May 17, 2008, 10:06:11 AM »
Kun jij mij uitleggen waarom de zwaartekracht groter word bij versnelling?

Als de versnelling toe neemt zal de roterende kracht naar het heelal toenemen.
De mens op aarde zal dan door deze kracht lichter worden of de ruimte ingaan.

Als dat niet het geval is zal de aantrekkingskracht groter moeten worden.