Neoweb.nl

Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Superman

• *
  • 2
  • +1/-0
  • Dit forum is het helemaal !
« on: May 28, 2004, 01:19:44 PM »

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
Re:Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
« Reply #1 on: May 28, 2004, 01:29:08 PM »
De hoogtemeter is een barometer die, in plaats van luchtdruk, de hoogte boven grond aanwijst:

Luchtdruk omzetting: 1 hectopascal = ca. 30 voet.

Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoordt.
« Last Edit: May 28, 2004, 02:55:45 PM by the eagle »

Offline Superman

• *
  • 2
  • +1/-0
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #2 on: May 28, 2004, 10:48:57 PM »
Bedankt

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #3 on: May 29, 2004, 09:35:10 AM »
Graag gedaan ;D

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: March 06, 2009, 10:14:56 AM »
Hoe nauwkeurig is zo'n barometer? Bij mooi of slecht weer kan de luchtdruk zomaar een stuk afwijken van het gemiddelde.
Hoe compenseert zo'n hoogtemeter dit? En zijn er tegenwoordig al niet betere systemen met een vorm van GPS of triangulatie metingen? Een barometer lijkt me een beetje ouderwets.

En laatst dat Turkse vliegtuig dat neerstortte door een kapotte hoogtemeter. Wat was er dan precies kapot aan die hoogtemeter?

Offline Nemisis2003

• **
  • 54
  • +4/-1
  • Truth is in the eye of the beholder
« Reply #5 on: March 08, 2009, 02:00:27 PM »
Met GPS wordt het denk ik toch wat lastiger om hoogte te bepalen, aangezien je positie maar in 2 dimensies bepaald wordt met GPS.
Als je hoogte wil meten zou je mogelijk kunnen werken met een laser vanuit het vliegtuig naar de grond, maar dan weet je enkel hoe hoog je vliegt t.o.v. het landschap onder je, dus niet erg handig een bergachtig gebied misschien.
Met sonar techniek zou je bv. wel de omgeving zichtbaar kunnen maken wanneer het mistig is, wat wel meerwaarde heeft.
Verder zou je kunnen werken met lasers vanaf satellieten, maar beide opties lijken mij zo omslachtig dat je op dit moment beter gewoon kan werken met een barometer.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat je alleen in hele hectopascals meet, waardoor je nauwkeurigheid weer toeneemt.
Ik zou niet weten waarom je iets wat al goed werkt zou gaan vervangen met high-tech, just for the sake of high-tech.