Author Topic: Wrijvings vraagstuk  (Read 4302 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline matthias

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +4/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Wrijvings vraagstuk
« on: June 02, 2004, 07:57:22 PM »
Stel ik rijd over de weg en ga 10 km/h
Ik ondervind dan een wrijvingskracht Wweg.

Als ik 5 keer zo snel ga, (dus 50 km per uur) ondervindt ik een factor X maal Wweg

Nu vaar ik door water ga 10 km/h (uiteraard is de wrijving nu hoger)
Ik ondervindt dan een wrijvingkracht Wwater
MAar, als ik in het water 5 keer zo snel ga (ook 50 km/h) ondervindt ik ook een factor Y maal Wwater

Is Factor Y gelijk aan X en gelijk aan Z?
of ondervindt water een andere exponentiele wrijvingstoename, evenredig met de sneleheid?

Neoweb.nl

Wrijvings vraagstuk
« on: June 02, 2004, 07:57:22 PM »

Offline Groencontainer

• undefined
  • Jr. TechMember
  • **
  • Waardering: +38/-29
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
Re:Wrijvings vraagstuk
« Reply #1 on: June 03, 2004, 12:30:47 PM »
De wrijvingskracht op een wegvoertuig is samengesteld uit een min of meer constante factor, de rolweerstend, en een factor die afhankelijk is van de snelheid, de lucht weerstand. De luchtweerstand is te omschrijven als W=1/2 rho V^2 Cw S waarbij V de snelheid is, rho de dichtheid van lucht, Cw de weerstandscoefficient en S het oppervlak. De weerstand zal dus kwadratisch toenemen met de snelheid.

Bij de boot heb je eigenlijk alleen de weerstand van het water (de weerstand van de lucht is te verwaarlozen wat deze is veel kleiner als die van de lucht). De weerstand die het water leverd is ook weer te benaderen met W=1/2 rho V^2 Cw S (alleen de rho is ongeveer een factor 820 groter)
De Cw is afhankelijk van de vorm, neem je aan dat een boot net zo gestroomlijnd is (onder water) als een auto, dan is de Cw het zelfde. De Cw is niet afhankelijk van de grote van het voertuig. Hoe hoger de Cw hoe ongestoomlijnder het voertuig is.
Nu kan je zelf uitrekenen of jou stelling waar is of niet, succes.