Neoweb.nl

Slaolie als brandstof (biodiesel)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Slaolie als brandstof (biodiesel)
« on: June 20, 2004, 02:00:35 PM »
Tanken bij de snackbar.
Dieselolie is duur, wordt steeds duurder en er wordt fiks op afgegeven omdat het milieu onvriendelijk is en men er zelfs aan dood kan gaan(roet).
Biodiesel is minder bezwaarlijk voor het milieu en de gezondheid van mens en dier.
Nederland loopt nog wel achter op het gebied van biodiesel.
In Nederland kan je nog geen biodiesel tanken aan de pomp. In Duitsland en Oosterrijk wel.
Als je in Nederland op biodiesel wilt rijden, moet je dus zelf aan de slag.

Even wat ruwe gegevens:
Een liter slaolie is al goedkoper dan een liter diesel. Maar afgewerkte olie, (waar al in gebakken is), is nog goedkoper.
Volgens het voorlichtingsbureau Margarine, Oliën en Vetten, produceert de Nederlandse Horeca, jaarlijks 60 miljoen kilo aan afgewerkte oliën en vetten. Daar kunnen heel wat voertuigen op vooruit(auto's, vrachtwagens en boten).

Om biodiesel te maken van afgewerkt frituurvet, zijn hier wat interessante links:
http://www.dangerouslaboratories.org/  (click daar op biodiesel)
of
http://www.wordiq.com/definition/Biodiesel_processor

Misschien dat een leraar op school er ook lol in ziet en de proeven uit wil voeren.   O0

Het probleem met het maken van biodiesel uit frituurvet, is dat er in het frituurvet nog water zit. Dat moet er dus eerst uit.
Dit kan door de olie sterk te verhitten, waardoor het water verdampt, of door de olie te verwarmen en in een hoog vat te gieten. Het water zakt dan tot onderin het vat, en de zuivere olie kan van bovenaf afgetapt worden.
Voeg aan deze 'zuivere' olie een beetje goedkope alcohol of spiritus toe, en een schepje gootsteenontstopper. Even een dagje laten staan. En zie daar...Onderin de olie een laag wasachtige glycerine, met daarboven pure biodiesel! (taxfree)

Let wel op! Biodiesel kan biologisch materiaal bevatten, dat inwerkt op 'rubberen' onderdelen (pakkingen/slangen etc.) in een voertuig.

bewerking van artikel uit Amersfoortsch Courant

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
« Reply #1 on: June 20, 2004, 03:04:00 PM »
Beste Robert,
bedankt voor de link, had ik nog niet gevonden.
Biodiesel maken is inderdaad simpel maar gevaarlijk.
by the way, er was al een onderwerp biodiesel, is een tweede biodiesel hoofdstuk hier niet verwarrend?? :o
mzl  Hans

bart

« Reply #2 on: June 23, 2004, 08:42:43 PM »
Waarom heel deze omweg? Reeds meer dan 1 jaar giet ik gewoon de afgewerkte frituurolie in mijn dieseltank a rato van ongeveer 3l (afgewerkte frituurpot) op een volle tank (+/-50l diesel). De motor slikt dit probleemloos. Veiligheidshalve doe ik dit niet in de wintermaanden om stollingsproblemen te vermijden. Met biodiesel zul je meer kunnen bijmengen maar de thuisbereiding lijkt me te omslachtig om lang vol te houden. En wat bij een wegcontrole... ???

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #3 on: June 24, 2004, 11:15:34 AM »
Goed zo Bart, ik denk ook dat er soms te moeilijk over wordt gedacht. 's Zomers kun je wel 50% schone olie bij de dinodiesel (van aardolie dus) mengen,'s winters 20%. Heb ik uitgeprobeerd door het in een fles te doen en te schudden. Ik had toen schone geharde palmolie gebruikt. Het is belangrijk om goed te filteren (1 micron filter, ik heb alleen fijn doek). Eventueel kun je een reserve branstoffilter in je auto leggen voor het geval je problemen krijgt onderweg.
Keep going!! En plaats nog eens een beriggie.
Groet,  Hans

eric

« Reply #4 on: June 30, 2004, 09:43:36 AM »
 ;DIk rijdt al 3 jaar op een mengsel van plantaardige olie en diesel.
De de mengverhouding is seizoensgebonden ivm met de viscositeit (zeg maar de stroperigheidsfactor) van de plant. aardige olie.
Zomers bereik ik een mengverhouding van 80%slaolie en 20 %diesel. In de winter is dat ongeveer andersom.
Met een warmtewisselaar die je monteert op het koelwater ,
kun je zelfs 100% plant,olie rijden. De Plant.olie wordt dan verwarmd , en is daardoor vloeibaarder , waardoor deze weer beter verstuift en dus beter verbrand.
Als je hierbij een 2 vaten systeem monteerd , kun je dus een koude motor starten met normale diesel en daarna het systeem met een simpele klep omschakelen naar 100% plant.olie.
Let overigens altijd wel op !!! Brandstofpompen  (met name de japanse makelij ) kun je aan gort draaien !!!!
De duitsers doen het veel beter .
Maar goed , als je gaat experimenteren , lees er eerst veel over !!
Linkie van waaruit je erg veel kan vinden : www.opek.nl

Frituur ze allemaal :)

Eric

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
« Reply #5 on: July 04, 2004, 12:55:51 PM »
Ha ha Eric, goed zo, leuk dat er meer brandstofmengers zijn hier.
Het schijnt dat de Bosch brandstofpompen het minste problemen geven dus het is idd uitkijken voor je gaat  mengen.  Keep going!!!
Hans

Ludo

« Reply #6 on: August 12, 2004, 01:31:37 PM »
Dus .... als ik het goed begrijp blijft na dat chemisch process van frituurvet (geen olie) ook een zeer vloeibare biodiesel over .....

Ludo

alex

« Reply #7 on: August 19, 2004, 02:39:53 PM »
Weet iemand ergens een GOEDE handleiding te vinden voor het maken van biodiesel uit oud frituurvet????????????

Offline achtervliet

• *
  • 10
  • +13/-0
« Reply #8 on: August 19, 2004, 04:15:17 PM »
Om biodiesel te maken van afgewerkt frituurvet, zijn hier wat interessante links:
http://www.dangerouslaboratories.org/  (click daar op biodiesel)
of
http://www.wordiq.com/definition/Biodiesel_processor

Heb je hier wat aan?

walter

« Reply #9 on: August 20, 2004, 01:19:45 PM »
Wat Bart zegt als reactie op wat Robert stelt ben ik het wel eens. Een beetje water in je olie is niet zo erg. De verbranding wordt wat regelmatiger hierdoor.
En verder zal er vanzelf wat verdampen door de warmte in de tank. Immers, de retour olie komt warm van de motor terug.
Is ook mijn insteek: hoe minder gedoe hoe leuker het is.

Henk

« Reply #10 on: August 25, 2004, 09:49:14 PM »
Hoe doet de ANWB het met de wegenwachtautoos? Volgens een wegenwachter rijden de volkswagens op biodiesel.

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
« Reply #11 on: August 31, 2004, 04:05:30 PM »
Gooi die afgewerkte olie maar onbewerkt in de plasmatron:

http://web.mit.edu/newsoffice/nr/1997/plasmatron.html

Bram

« Reply #12 on: September 02, 2004, 05:43:15 PM »
Het grijze kenteken verdwijnd en de euro's kun je maar 1 keer uitgeven heeft iemand ervaring met een H200 op slaolie/diesel mengsel.

Bram

« Reply #13 on: September 06, 2004, 12:08:24 PM »
Er zal wel niemand zijn die een h200 op slaolie heeft laten rijden dus ik heb de gok genomen rij nu op 80% diesel en 20% slaolie ik hou jullie op de hoogte. :)

Louis

« Reply #14 on: September 14, 2004, 12:45:51 PM »
Ik houd dit topic even in de gaten, ben nl. bezig met een profielwerkstuk over biodiesel ;D

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #15 on: September 15, 2004, 08:50:56 PM »
Er zal wel niemand zijn die een h200 op slaolie heeft laten rijden dus ik heb de gok genomen rij nu op 80% diesel en 20% slaolie ik hou jullie op de hoogte. :)

heb je nu 20% pure onbehandelde olie in je tank??
dacht dat er wel loog en methanol bij moest

Bram

« Reply #16 on: September 16, 2004, 02:13:41 PM »
Ja 20% slaolie zo uit de supermarkt en 80% diesel het verbruik is gelijk als op 100% diesel alleen de geur uit de uitlaat lijkt een beetje op pannekoeken bakken.

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #17 on: September 17, 2004, 01:24:15 PM »
oke dan, maar die slaolie kost bij ons 69 cent dat is niet veel verschil met gewone diesel.
of zie ik dat verkeerd? of koop je het erders groot in?

ik ben namelijk ook bezig met het versamelen van onderdelen om biodiesel te maken van afgewerkte frituur olie

Ria

« Reply #18 on: September 21, 2004, 04:58:25 PM »
Waar wil men voor het wereldwijde autopark de grondstof voor de slaolie (zonnebloemen, koolzaad enz) verbouwen? Hoe moet dat met het maken en transporteren? Realiseert men zich wel, dat op de plekken waar intensief zonnebloemen enz verbouwt er geen andere lanbouw of veeteelt kan zijn? Het milieu op die plekken wordt ook zeer eenzijdig.
Kan het gevaar ontstaan dat landen die wel slaolie gaan produceren zichzelf een monopolie-positie aan gaan meten?
Ria

Offline Elckerlyc

• *
  • 2
  • +2/-0
  • Sustainable energy technology TU/e
« Reply #19 on: September 25, 2004, 11:14:41 AM »
Hallo,

ik heb eerst een tijdje als gast dit forum gevolgd, maar ik wilde nu toch echt eventjes reageren. Ik begrijp de zorgen om de ruimte voor de energiegewassen. Maar als je wat meer buiten de gerenzen van Nederland kijkt, ziet het er heel anders uit. Er zijn gebieden in met name ontwikkelingslanden die niet geschikt zijn voor voedselgewassen omdat het er te droog is om op te verbouwen. In diezelfde landen bestaan planten die niet eetbaar zijn, maar wel bruikbare olie bevatten. Deze planten groeien perfect op droge grond. Als je daar de planten verbouwt en perst, hebben zij een extra inkomstenbron, de mineralenbalans blijft stabiel als je de pulp weer gebruikt als meststof en de olie kan worden vervoerd naar de westerse landen. Per boot kost dit nog steeds niet erg veel. Wij een probleem minder, zij veel problemen minder én we rijden goedkoper en milieuvriendlijker...wat wil je nog meer?

Bontenbal

« Reply #20 on: September 25, 2004, 04:23:08 PM »
Wikipedia over biodiesel

De open encyclopedie Wikipedia heeft ook een artikeltje over biodiesel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

De Nederlandse versie van Wikipedia is nog niet zo uitgebreid, de duitse en engelse versies zijn beter. Samen kunnen we het artikel flink uitbreiden en eventuele ervaringen vastleggen. Misschien interessant voor sommige gebruikers van dit forum??

Bontenbal

« Reply #21 on: September 25, 2004, 04:38:12 PM »

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #22 on: September 26, 2004, 04:08:03 PM »
plaats een discussielink naar Neoweb zou ik zeggen.  ;)
Hoe meer mensen helpen, des te sneller gaan de ontwikkelingen...toch?

[wijziging]
ow...staat er al  :-\
[/wijziging]

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #23 on: October 08, 2004, 01:59:22 PM »
ik heb nog horen zeggen toen ik bij oil tanking werkte, dat men 2 dagen wachte per meter hoogte om alle water uit kerozine te doen uitzakken . dit zou om veiligheids redenen zijn omdat kerozine gebruikt wordt voor  vlietuigen. Waarschijnlijk kan water slijtage aan verstuivers en corrosie veroorzaken aan metalen tanks (roestbrokjes = verstopte filters ) 
 ik  weet niet of de zelfde "uitzak" tijd kan aangehouden worden bij bio-olie ivm ander soortelijk gewicht of viscositeit .

graag inlichtingen omtrent.

l.peter

« Reply #24 on: October 23, 2004, 09:19:17 PM »
hallo

kan iemand mij vetellen of ik zonder problemen plantaardige olie in de tank van mijn 1 jaar oude vrachtwagen kan mengen met gewone diesel,zo ja wat is de mengverhouding ?

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #25 on: October 24, 2004, 05:09:55 PM »
Wat ga je doen met de glyserine en de andere brol die je overhoudt?

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #26 on: October 28, 2004, 07:49:54 PM »
met die glyserine kun je zeep maken bv
of glijmiddel etc

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #27 on: October 28, 2004, 09:40:35 PM »
Krijg je  geen branderig gevoel als je deze producten gebruikt , door die methanol en gootontstopper  :-\ of kan je deze op een of andere manier affilteren.

Erwin

« Reply #28 on: November 01, 2004, 03:33:07 PM »
hallo

kan iemand mij vetellen of ik zonder problemen plantaardige olie in de tank van mijn 1 jaar oude vrachtwagen kan mengen met gewone diesel,zo ja wat is de mengverhouding ?

Je kan zonder problemen tot 1/8e gaan bij het mengen van gewone olie (frituur, koolzaad, mais...) uit de supermarkt en diesel indien het geen turbo betreft. De oudere Volvo en Mercedesmodellen kunnen tot 100% gaan, maar in dat geval best toch een oplosmiddel toevoegen (+/-4%) om problemen op langere termijn tegen te gaan.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #29 on: November 01, 2004, 04:38:58 PM »
Als je een benzine motor hebt, kun je 5% bioethanol toevoegen.
Voor hogere concentraties van bio-ethanol, moet je leidingsysteem enigzins worden aangepast, omdat bio alcohol kan reageren met de 'plastic' onderdelen van je motorsysteem.

Offline Tim Homan

• *
  • 9
  • +2/-0
« Reply #30 on: November 10, 2004, 11:15:39 AM »
Waar wil men voor het wereldwijde autopark de grondstof voor de slaolie (zonnebloemen, koolzaad enz) verbouwen? Hoe moet dat met het maken en transporteren? Realiseert men zich wel, dat op de plekken waar intensief zonnebloemen enz verbouwt er geen andere lanbouw of veeteelt kan zijn? Het milieu op die plekken wordt ook zeer eenzijdig.
Kan het gevaar ontstaan dat landen die wel slaolie gaan produceren zichzelf een monopolie-positie aan gaan meten?
Ria

Biotechnologie :) Zonnebloemen, koolzaad met sterkt verhoogde opbrengst aan bruikbare olien. Weet dat we het tijdens mijn colleges plantenveredeling nog over een andere plant gehad hebben die nog geschikter is om als brandstofbron te dienen, maar ben het allemaal even kwijt ;)

Lowie

« Reply #31 on: November 28, 2004, 09:42:07 AM »
Bij de Aldi en de Lidl is de zonnebloemolie 0,59 cent.

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #32 on: December 27, 2004, 10:44:02 PM »
da's goedkoper als een litertje diesel!

En bij een groothandel zal het wel nog goedkoper zijn.

bijvoorbeeld www.oliehoorn.nl of www.aveno.be
« Last Edit: December 27, 2004, 10:48:28 PM by Peter »

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #33 on: December 27, 2004, 11:13:44 PM »
of  Vandemoortele in  Izegem

Hoe vettiger hoe prettiger.  :P

Offline paukerock

• *
  • 12
  • +5/-0
« Reply #34 on: October 23, 2005, 06:34:01 PM »
Goededag iedereen, heel interessant allemaal. ik heb een idee bedacht maar heb er nog een paar vragen rond. alvast bedankt voor alle mogelijke antwoorden. Graag zou ik een diesel aangedreven generator in mijn tuin installeren en deze laten draaien op oud frituurvet.  Dan zou ik door middel van de uitlaat mijn huis willen verwarmen, door de uitlaatgassen een boiler laten verwarmen en daarmee een eerste afkoeling van de uitlaat bekomen.
omdat ik de uitlaatgassen wil condenseren en daarna in een rietveld wil zuiveren, nu ben ik er nog maar net aan begonnen met olijfolie en zonnebloemolie te filteren door een oude t schirt.
graag zou ik de olie op een constante temperatuur houden, jullie welbekend waarom. waar kan ik meer te weten komen over de bouw? (iets met een warmtewisselaar liefst vrij gedetailleerd) voorlopig alleen om de motor te doen draaien op 100 percent olie. Dank bij voorbaat.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #35 on: October 24, 2005, 01:27:34 PM »
Goededag iedereen, heel interessant allemaal. ik heb een idee bedacht maar heb er nog een paar vragen rond. alvast bedankt voor alle mogelijke antwoorden. Graag zou ik een diesel aangedreven generator in mijn tuin installeren en deze laten draaien op oud frituurvet.  Dan zou ik door middel van de uitlaat mijn huis willen verwarmen, door de uitlaatgassen een boiler laten verwarmen en daarmee een eerste afkoeling van de uitlaat bekomen.
omdat ik de uitlaatgassen wil condenseren en daarna in een rietveld wil zuiveren, nu ben ik er nog maar net aan begonnen met olijfolie en zonnebloemolie te filteren door een oude t schirt.
graag zou ik de olie op een constante temperatuur houden, jullie welbekend waarom. waar kan ik meer te weten komen over de bouw? (iets met een warmtewisselaar liefst vrij gedetailleerd) voorlopig alleen om de motor te doen draaien op 100 percent olie. Dank bij voorbaat.

Mij is geen complete bouwtekening van een (bio)diesel generator met warmtewisselaar bekend.
Ik denk dat dit toch een 'zelfbouw' apparaat zal worden, waarbij de meeste onderdelen wel beschikbaar zijn (generator, warmtewisselaars)
Maar als de generator buiten staat, en de boiler binnen, zul je toch een aantal meters moeten overbruggen met goed geisoleerde leidingen!
Voor het condenseren van de uitlaatgassen heb ik zo snel geen idee. Misschien iets met een fijnmazig belletjes systeem.

Offline paukerock

• *
  • 12
  • +5/-0
« Reply #36 on: October 29, 2005, 10:20:50 PM »
mijn eerste zorg is: om op dit moment een kleine dieselmotor op 100 percent frituurolie te laten werken en daarvoor  moet ik de olie vloeibaar kunnen houden. nu ben ik in eerste plaats van plan die verwarmingsinstallatie te maken. wie kan mij daar meer informatie rond verschaffen of een goede website. ook zit ik met de vraag of  ik frituurolie die vloeibaar is maar met dierlijke vetten zoals becel ook kan vermengen? met olijf of zonnebloemolie? alvast bedankt dit is echt een megasite.

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #37 on: October 31, 2005, 02:25:16 PM »
Eerste bekeuring voor slaolierijder

28 oktober 2005, 14:35

SINT NICOLAASGA -  Een slaolierijder is gisteren betrapt bij een verkeerscontrole langs de snelweg A6 bij Sint Nicolaasga. De automobilist had slaolie in de tank van zijn voertuig in plaats van de duurdere dieselolie. Het is voor de eerste keer dat de Friese politie een automobilist hiervoor bekeurt.  De pakkans voor slaolierijders is klein.

Slaolie is een goedkoop alternatief voor diesel. De overtreding zit in het feit dat slaolierijders geen accijns over de brandstof hebben betaald. Hiervoor alleen al kan de bestuurder een fikse boete verwachten: €453 als er sprake is van opzet, minimaal €226,50 als er geen sprake is van opzet.
  pas maar op dus!!!

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #38 on: November 10, 2005, 10:25:15 PM »
In België kan je elke maand je accijns betalen, an dan ben je in orde.  Nu en dan ruik ik wel eens pannenkoeken lucht op de baan :).

Paukerock  Je kan beter een nieuw draadje openen voor je overigens fantastiche project zo kan het gemakelijker opgezocht worden.

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #39 on: November 11, 2005, 11:58:39 AM »
met die glyserine kun je zeep maken bv
of glijmiddel etc

of nitroglycerine ( check figt club met Brad Pitt)

Offline martijn

• *
  • 5
  • +2/-0
  • PPO - Sunshine Powered!
    • PPO-Experience
« Reply #40 on: November 11, 2005, 08:36:49 PM »
mijn eerste zorg is: om op dit moment een kleine dieselmotor op 100 percent frituurolie te laten werken en daarvoor  moet ik de olie vloeibaar kunnen houden. nu ben ik in eerste plaats van plan die verwarmingsinstallatie te maken. wie kan mij daar meer informatie rond verschaffen of een goede website. ook zit ik met de vraag of  ik frituurolie die vloeibaar is maar met dierlijke vetten zoals becel ook kan vermengen? met olijf of zonnebloemolie? alvast bedankt dit is echt een megasite.

ik zou zeggen: kijk eens op www.ppo.nu. dan zal je zien dat plantaardige olie zeer bruikbaar is voor veel diesels. verse èn gebruikte!

in het jaar dat dit topic op dit forum staat zijn steeds meer mensen ppo gaan ontdekken. daardoor zijn de feiten onderdehand aardig van de fictie gescheiden, ook omtrent de zgn biodiesel. verder vind je er ook de nodige info en discussies over het al dan niet legaal gebruik van deze brandstof.

uit eigen ervaring (bijna 50000km) kan ik zeggen dat 30 tot 50% bijmengen zo een beetje de goedkoopste, eenvoudigste en betrouwbaarste manier is om MIJN auto ruimschoots aan kyoto te laten voldoen.
LET WEL: ik heb het over mijn auto. veel diesels lusten de plantaardige olie rauw, maar er zijn bepaalde eisen. helaas zijn er ook auto's die er op het eerste gezicht ook mee uit de voeten (pardon: wielen) kunnen maar die er na verloop van tijd toch schade aan overhouden. dus lees het forum eens door en oordeel zelf.
your mind is like a parachute: it only works when it's open...

Offline paukerock

• *
  • 12
  • +5/-0
« Reply #41 on: December 10, 2005, 08:02:36 PM »
In België kan je elke maand je accijns betalen, an dan ben je in orde.  Nu en dan ruik ik wel eens pannenkoeken lucht op de baan :).

Paukerock  Je kan beter een nieuw draadje openen voor je overigens fantastiche project zo kan het gemakelijker opgezocht worden.

ik zit inmiddels al een beetje verder, heb de lijst met erkende en goedgekeurde motoren gedownload en weet een stroomgeneratrice staan die een vermogen van 20 kva levert via een dieselmotor 6cyl. maar wil nu proberen met een andere diesel of die ook een motor kan laten draaien op dierlijk vet omdat frituren werken met dierlijk vet moeten die het vet ook laten verwerken. dit zou nodig zijn omdat zo een motor een grotere hoeveelheid brandstof vergt. het enigste probleem dat ik zie op dit moment zou het stollen zijn maar daar heb ik iets op gevonden als de motor wil draaien op dierlijk vet denk ik dat het lukken moet oh ja wat bedoel je eigenlijk met een nieuw draadje openen

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #42 on: December 10, 2005, 09:31:11 PM »
wat bedoel je eigenlijk met een nieuw draadje openen
Ik bedoel een nieuw onderwerp, daar je het hebt over een stroomagregaat op Biobrandstof.
Een 6cylinder is geen klein dieselmotortje meer hé ;)

Waar heb je die lijst gevonden met goedgekeurde motoren?

Offline paukerock

• *
  • 12
  • +5/-0
« Reply #43 on: December 11, 2005, 02:21:51 PM »

Waar heb je die lijst gevonden met goedgekeurde motoren?

die lijst heb ik van een website van de Trosradar gevonden. Een uitzending daarvan van mei 2005 heb ik doorgekregen van iemand. Er was een heel artikel rond biodiesel en zo. heel interessant, ik zou het wel doen als ik wist hoe ik dat moet doen. Ik zal het eens proberen te fixen.
« Last Edit: December 12, 2005, 07:57:51 PM by paukerock »

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #44 on: December 12, 2005, 09:45:23 PM »

Offline paukerock

• *
  • 12
  • +5/-0
« Reply #45 on: March 26, 2006, 08:24:03 PM »
Ik ben ondertussen in het bezit van een volledig bouwschema voor het aanpassen van een wagen aan ppo. Kostprijs, nodige onderdelen, enz.

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #46 on: March 27, 2006, 12:19:00 AM »
Ria

Heeft iemand onder al die leuke hobbyisten dit bericht van Ria eigenlijk wel eens gelezen en begrepen?
Gezien het uitblijven van ook maar enige reactie lopen jullie allemaal met oogkleppen op.
Ga dus maar vooral door met technisch geneuzel over bio-brandstof en al die andere onzin.
Lekker auto rijden en niets te eten hebben is de enige manier om jullie zeer binnenkort van gedachten te doen veranderen.
Heel vervelende bijkomstigheid is dat ik dan, mede door jullie kortzichtigheid, ook het loodje moet leggen.
Alvast bedankt, mede namens de mij helaas onbekende Ria.

Theo Muller.

Offline Geert1984

• *
  • 17
  • +6/-0
« Reply #47 on: March 30, 2006, 10:34:13 AM »
Hallo,

Ik heb laatst geprobeerd om biodiesel te maken, volgens het proces wat op de site van www.bioking.nl beschreven staat. Ik heb echter in plaats van methanol, spiritus gebruikt (ethanol), dit werkt echter niet. De spiritus bevat volgens mij te veel water, op de verpakking stond ethanol 85%. Wanneer methanol gebruikt wordt is het volgens mij niet meer interessant om biodiesel te gebruiken aangezien dit een vrij duur goedje is.

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
« Reply #48 on: July 07, 2006, 04:33:00 PM »
'Biodiesel heeft geen toekomst'
Biodiesel is geen oplossing voor het milieu en ook niet voor onze energievoorziening. De politieke steun voor biodiesel is goed voor boeren die te maken hebben met verdwijnende EU-subsidies en voor ingenieursbureaus en industrieën die een nieuwe markt zien, maar de productie ervan kost teveel fossiele brandstof, legt een te groot beslag op de grond en vormt een bedreiging van het milieu en de voedselvoorziening voor mensen.
Dat stellen Martijn Katan, hoogleraar Voedingsleer aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, Rudy Rabbinge, universiteitshoogleraar duurzame ontwikkeling en voedselzekerheid aan Wageningen Universiteit en Wim van Swaaij, hoogleraar thermo-chemische conversie biomassa Universiteit Twente in een opinieartikel in het Financieele Dagblad. De hoogleraren vinden het hoog tijd dat Nederland en de Europese Unie de biodiesellobby negéren en meer gaat investeren in tweede generatie biobrandstoffen in combinatie met zonnerenergie en een vermindering van het energiegebruik.

Biodiesel kost brandstof
Het eerste probleem met biodiesel is dat je fossiele brandstof moet investeren om biodiesel te maken; voor het produceren van kunstmest en pesticiden, voor de landbouwmachines en voor het omzetten van de plantaardige olie in biodiesel. Schattingen lopen nogal uiteen; van 0,2 tot zelfs 1,3 liter fossiele brandstoffen 'per liter biodiesel.

Beslag op landbouwgrond
Het tweede probleem is dat massale productie een immense hoeveelheid landbouwgrond vergt. Om in 2010 5,75% van de Nederlandse benzine en diesel door biobrandstof te vervangen, moet er 1,4 miljoen hectare koolzaad worden geteeld, ofwel heel Nederland ten noorden van de lijn Amsterdam-Enschede. De biobrandstoffen zullen dus vooral uit Afrika en Zuid-Amerika moeten komen, omdat daar meer land beschikbaar is.

Milieproblemen
Voor de productie van biobrandstof moet een groot deel van het resterende oerwoud worden kaalgebrand en beplant met sojabonen en oliepalmen. Dat verbranden produceert koolzuurgas, dat slechts deels weer wordt vastgelegd in planten, want een hectare oliepalmen bevat minder hout dan een hectare oerwoud. Na een aantal jaren is de geërodeerde bodem uitgeput en moet nieuw oerwoud worden afgebrand.

Bedreiging voor voedselvoorziening
Daarnaast vormt het gebruik van eetbare oliën voor auto's een bedreiging van de voedselvoorziening voor mensen. Palmolie, soja-olie en koolzaadolie zijn belangrijke voedingsmiddelen. Inwoners van welvarende landen als Nederland halen er 20% procent van hun calorieën uit. De derde wereld wil ook die kant op. Maar als gevolg van de vraag naar biobrandstof stijgt de prijs van eetbare olie.

Biobrandstoffen ja, biodiesel nee
Biodiesel uit eetbare oliën is dus een milieuramp die geen oplossing is voor het milieu en ook niet voor onze energievoorziening. Tweede generatie biobrandstoffen, waarbij complete planten in alcohol of dieselolie omgezet worden zijn volgens de hoogleraren een betere optie. Dan is de opbrengst veel groter dan bij biodiesel waar alleen de olie uit de zaden wordt geperst en de rest van de plant als afval overblijft.

Ook directe vastlegging van zonne-energie met zonnecellen is veelbelovend, is het niet voor autobrandstof dan voor onze andere energiebehoeften. Maar uiteindelijk is vermindering van energiegebruik het meest realistische antwoord op de noodzaak verstandig en zuinig met de fossiele energie om te gaan, stellen Katan, Rabbinge en Van Swaai.

Financieele Dagblad, 07/07/06

Offline Theo Muller

• *
  • 21
  • +11/-0
« Reply #49 on: July 08, 2006, 12:37:03 AM »
Geen toekomst dus voor bio-diesel!!!!!!
Zelfs als drie hooggeleerde heren dat beweren en natuurlijk beter onderbouwd dan een paar lekendeelnemers aan dit topic eerder deden, dan haalt dat allemaal geen fluit uit!
Het gezeur over en de productie van biodiesel gaat namelijk gewoon door omdat de gemiddelde mens een ongelofelijk groot en dik bord voor zijn kop heeft.
Het spreekwoord: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is bij die categorie volstrekt onbekend.
Benieuwd welk licht nu nog voor het gebruik van biodiesel durft te pleiten.