Neoweb.nl

Slaolie als brandstof (biodiesel)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
« Reply #100 on: October 29, 2010, 10:21:56 PM »

" Hout neemt CO2 op tijdens de groei, en geeft niets (zelfs geen promille) meer af tijdens de verbranding. Gesloten cyclus dus. (Hmmmm. Neutraal?)"
je eigen woorden ,noem mij 1 soort hout dat CO2 opneemt...ja OPNEEMT...
het is blad en wel te verstaan GROEN blad wat CO2 opneemt en het opslaat ja je leest het goed OPSLAAT in het hout. ongeloofelijk domme fout voor iemand die denkt alles te weten .
jij krijgt hiervoor een + gefeliciteerd je hebt jezelf weer eens lekker voor schut gezet.

Je begrijpt vast wel de context van de zinsnede 'tijdens de groei'.... Toch?
Ik mag hopen van wel, anders zou volgens jouw redenering jouw stelling dat 'Olie heeft net zoveel co2 opgenomen als dat het afgeeft bij verbranding...' ook niet echt kloppen...  ;D

En ik heb nog steeds(!) geen verklaring van je gekregen over JOUW stelling dat of iets CO2-neutraal is afhankelijk is van de verbrandingswaarde... (En iets zegt me dat je die ook nimmer zal kunnen leveren.)

(Evengoed heb je blijkbaar jezelf nu een beetje ingelezen. Je gaat in ieder geval vooruit. Dat mag ook best gezegd worden ;) )
« Last Edit: October 29, 2010, 10:23:53 PM by Nlx »
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #101 on: October 30, 2010, 09:01:05 PM »
Nee dat begrijp ik niet...jijzelf ook niet,heel eenvoudig omdat het niet bestaat,zowel taalkundig als hortonomisch helemaal de plank misgeslagen.
Als ik zoveel koeite moet doen om te verklaren dat hout geen CO2 op kan nemen,maar opslaat ,waarom zou ik nog meer moeite doen om uit te leggen wat verbraandingswaarde met brandstof te maken heeft .
Ik wens je een fijne herfstvakantie toe.
wederom krijg je een plus als beloning...gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #102 on: October 31, 2010, 04:07:22 PM »
Nee dat begrijp ik niet...jijzelf ook niet,heel eenvoudig omdat het niet bestaat,zowel taalkundig als hortonomisch helemaal de plank misgeslagen.
hortonomisch? Gefeliciteerd. Het is je gelukt om een niet bestaand woord te bedenken dat wereldwijd(!) slechts 1(!) reactie oplevert in Google: http://www.google.nl/search?q=hortonomisch

Als ik zoveel koeite moet doen om te verklaren dat hout geen CO2 op kan nemen,maar opslaat
Nee, hout slaat geen CO2 op, het heeft CO2 nodig tijdens de groei. Zoals ik al vermeldde. Hout slaat slechts de C op van de CO2......  (En geeft bij verbranding weer exact dezelfde hoeveelheid CO2 vrij. CO2 neutraal dus)

,waarom zou ik nog meer moeite doen om uit te leggen wat verbraandingswaarde met brandstof te maken heeft .
Dat was dan ook de vraag niet. De vraag was of je jouw stelling kon onderbouwen dat het feit of iets al dan niet CO2 neutraal is afhankelijk is van de verbrandingswaarde. Logischerwijze lukt je dat uiteraard niet.

Jij ook. (School is al zo lang geleden dat ik me dat vrijwel niet meer voor de geest kan halen, en werken doe ik ook al een aantal jaar niet meer. Reken zelf maar uit.)

Het feit dat jij blijkbaar het aantal plussen of minnen belangrijk vindt zegt meer dan genoeg over jouw niveau.

Offline Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #103 on: November 01, 2010, 08:32:55 AM »
Goed heren,

Dit topic gaat over slaolie dat gebruikt kan worden voor de bereiding van biodiesel. Dat daar een uitstapje gemaakt wordt naar aanverwante onderwerpen is op zich geen probleem, maar laten we de strijdbijl begraven.

Jullie hebben allebei een beetje gelijk  ;)
Nee maar goed.. laat even de persoonlijke gevoelens en meningen achterwege en laten we de discussie weer centraal proberen te houden.

Inmiddels is de prijs van zonnebloemolie en slaolie wel enigszins gestegen en is het prijsvoordeel ten opzichte van normale diesel niet meer zo interessant. Daarnaast is grootschalige verbouwing van olierijke gewassen voor de productie van biodiesel ook niet ideaal. Landbouwgrond moet dan concurreren met grond voor de productie van energie.
Makkelijker is dan een veld met voedsel te verbouwen en daarin enkele windmolens te plaatsen.

Verder kan afgewerkt frituurvet ook gebruikt worden als basisstof voor plasmavergassers of torrefractieinstallaties / pyrolyse.

Zijn er nog steeds mensen die biodiesel tanken? of frituurvet bijmengen bij de normale diesel?
En hoe duur is een liter slaolie of zonnebloemolie tegenwoordig eigenlijk? (even googlen hoor)

Een liter diesel kost nu zo'n € 1,10 - € 1,25
Een liter slaolie bij de AH kost € 1,29
Bij de Aldi kost een liter zonnebloemolie € 1,19  (http://www.aldiwatcher.nl/prijzen/)

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #104 on: November 01, 2010, 06:37:56 PM »
Dit topic gaat over slaolie dat gebruikt kan worden voor de bereiding van biodiesel. Dat daar een uitstapje gemaakt wordt naar aanverwante onderwerpen is op zich geen probleem, maar laten we de strijdbijl begraven.
Akkoord. Het sop is de kool niet waard zal ik maar denken.  ;)

Jullie hebben allebei een beetje gelijk  ;)
Je kunt ook te diplomatiek zijn.  ;D

Excuses voor het offtopic geblaat maar als ik zoveel onzin lees, waar ook scholieren e.d. meelezen, dient dat naar mijn mening rechtgezet te worden. Voor je het weet geloven hele volkstammen in fabels.
« Last Edit: November 01, 2010, 06:42:26 PM by Nlx »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #105 on: November 01, 2010, 06:48:00 PM »
hortonomisch? Gefeliciteerd. Het is je gelukt om een niet bestaand woord te bedenken dat wereldwijd(!) slechts 1(!) reactie oplevert in Google: http://www.google.nl/search?q=hortonomisch

Als ik zoveel koeite moet doen om te verklaren dat hout geen CO2 op kan nemen,maar opslaat
Nee, hout slaat geen CO2 op, het heeft CO2 nodig tijdens de groei. Zoals ik al vermeldde. Hout slaat slechts de C op van de CO2......  (En geeft bij verbranding weer exact dezelfde hoeveelheid CO2 vrij. CO2 neutraal dus)

,waarom zou ik nog meer moeite doen om uit te leggen wat verbraandingswaarde met brandstof te maken heeft .
Dat was dan ook de vraag niet. De vraag was of je jouw stelling kon onderbouwen dat het feit of iets al dan niet CO2 neutraal is afhankelijk is van de verbrandingswaarde. Logischerwijze lukt je dat uiteraard niet.

Jij ook. (School is al zo lang geleden dat ik me dat vrijwel niet meer voor de geest kan halen, en werken doe ik ook al een aantal jaar niet meer. Reken zelf maar uit.)

Het feit dat jij blijkbaar het aantal plussen of minnen belangrijk vindt zegt meer dan genoeg over jouw niveau.

Ik zal alles verklapen...
Hortonomie is een wetenschap ,je zou het kunnen vergelijken met plantkunde alleen iets uitgebreider,ga je googlen op hortonomie,is het aantal hits ook niet echt groot.
Toch is he zo dat Wageningen 1 van de meest bekende opleidingscentra is voor hortonomen en naar mijn bescheiden mening 1 van de beste.
Dan de verbrandingswaarde:
Het winnen,verwerken ,oplsag en transport van 1 liter olie kost aanzienlijk minder dan de zelfde hoeveelheid hout als je de verbrandingswaarde vergelijkt.Zo dat was dat en nu niet gaan zitten hameren op iets waar je niet op voorbereid was :)

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #106 on: November 01, 2010, 06:58:26 PM »
Ik zal alles verklapen...
Hortonomie is een wetenschap ,je zou het kunnen vergelijken met plantkunde alleen iets uitgebreider,ga je googlen op hortonomie,is het aantal hits ook niet echt groot.
Toch is he zo dat Wageningen 1 van de meest bekende opleidingscentra is voor hortonomen en naar mijn bescheiden mening 1 van de beste.
Dan de verbrandingswaarde:
Het winnen,verwerken ,oplsag en transport van 1 liter olie kost aanzienlijk minder dan de zelfde hoeveelheid hout als je de verbrandingswaarde vergelijkt.Zo dat was dat en nu niet gaan zitten hameren op iets waar je niet op voorbereid was :)
Ik zou er graag dieper op ingaan, en dan met name op de door jou misbegrepen verbrandingswaarde, maar op verzoek van Robert doe ik dat maar niet.

@Robert, deze reactie mag je wat mij betreft verwijderen om het topic schoon te houden, ik ga er vanuit dat voor die tijd Harrie die wel gelezen heeft. En zo niet, zijn gemis.  ;D