Author Topic: Waarom water niet brandbaar is  (Read 8177 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rens

• Newbie
  • *
  • Waardering: +21/-2
    • Gannondorfs schuilplaats
Waarom water niet brandbaar is
« on: June 20, 2004, 02:11:34 PM »
Hallo iedereen,
Ik vraag me af waarom water niet brandbaar is, omdat het bestaat uit 2/3 waterstof (een erg brandbare gas) en voor 1/3 zuurstof bestaat dat vuur levend houdt.
Hoe komt dit?
Alvast bedankt
Niets verbaast me meer dan tijd en ruimte, maar tegelijk is er ook niets meer dat me minder verontrust.
Charles Lamb (1775-1834)

Neoweb.nl

Waarom water niet brandbaar is
« on: June 20, 2004, 02:11:34 PM »

Offline harbosma

• Board Technicus
  • Technology Guru
  • Waardering: +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re: Waarom water niet brandbaar is
« Reply #1 on: June 21, 2004, 09:52:05 AM »
Hier een paar verklarende eigenschappen van water.

Water is nooit op 1 plek warm en aan de andere kant koud. Water heeft een hoge warmte geleiding. De warmte wordt goed verdeeld over de vloeistof.

Water vormt veel waterstofbruggen, waardoor er zeer veel energie nodig is om water te verwarmen. De waterstofbruggen zorgen voor de verbruiking van het grootste deel van de energie.

Verder zijn de bindingen tussen waterstof en zuurstof zo sterk, dat eer veel energie nodig is om het te splitsen. (elektrolyse)
« Last Edit: June 21, 2004, 09:59:54 AM by harbosma »
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Robert

• Administrator
  • Technology Guru
  • Waardering: +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: June 21, 2004, 11:23:54 AM »
waterstof en zuurstof reageren graag tot water. En bij de vorming van water komt energie vrij.
Deze energie zul je er eerst weer in moeten stoppen, om het water te laten ontleden.
Pas bij zeer hoge temperaturen, kun je water ontleden. (of zoals Harbosma zegt, door electrolyse).
In principe is het zelfs mogelijk om water moleculen zo hard te centrifugeren, dat de waterstof atomen er vanaf vliegen.

Als je er maar genoeg energie instopt.   ;)

Offline Rens

• Newbie
  • *
  • Waardering: +21/-2
    • Gannondorfs schuilplaats
« Reply #3 on: June 21, 2004, 03:42:42 PM »
Oké bedankt, maar ik vraag me nog in ding af.
Elektrolyse is toch door elektrische spanning op het water te zetten zodat er bij de min pool een atoomsoort komt en bij de plus pool een atoomsoort komt? Als dit zo is, hoe komt het dan dat waterstof en zuurstof wordt aangetrokken door deze polen? En zou je deze methode ook kunnen toepassen bij bijvoorbeeld co² om de zuurstof en koolstof te scheiden of kan deze methode alleen maar worden toegepast bij vloeibare stoffen met 2 atoomsoorten erin?
Niets verbaast me meer dan tijd en ruimte, maar tegelijk is er ook niets meer dat me minder verontrust.
Charles Lamb (1775-1834)

Offline Digihans

• Board Technicus
  • Technology Guru
  • Waardering: +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: June 21, 2004, 06:52:18 PM »
In principe is dat wel mogelijk, maar je hebt het probleem van 'sterkte'
Stel je lost CO2 op in water en je zet er stroom op, dan zal het water eerder ontleden dan de CO2.
Het idee van centrifugeren in combinatie met een micro-membraam spreekt mij wel aan. Op die manier kan je van CO2, zuurstof en koolstof poeder maken. Ben alleen benieuwd hoe 'rendabel' zoiets is.

Offline Vortexx

• Jr. TechMember
  • **
  • Waardering: +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
« Reply #5 on: November 07, 2004, 06:21:43 PM »
wellicht dat zoiets rendabel wordt als men nanosized centrifuges ontwikkelt.  met weinig energie moeten die tot enorme snelheden op te spinnen zijn en een zeer groot contactoppervlak in verhouding to de vloeistof die je er in stopt...?