Neoweb.nl

Zwartegaten en Wittegaten

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Zwartegaten en Wittegaten
« on: June 28, 2004, 11:21:10 PM »
Zwarte gaten zijn punten waar massa wordt opgezogen en uit ons universum verdwijnt.

Wat zijn Wittegaten? (waar massa ons universum inlekt)

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma

Offline Matteus

• *
  • 10
  • +6/-0
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Zwartegaten en Wittegaten
« Reply #2 on: June 30, 2004, 08:45:58 PM »
Zwarte gaten zijn punten waar massa wordt opgezogen en uit ons universum verdwijnt.

Hmmm, en hoe zit het dan met die formule in je profiel?  ::)
'Behoud van massa-energie' : E( ~ m) kan nooit geschapen noch verdwijnen (in ons heelal)

En kunnen we witte gaten niet uitsluiten, aangezien zwarte gaten 'verdampen'.
Aangezien Ned-Port binnen 2 min. begint hou ik het heel kort.

H.i. een theorie van Hawking, het is een mix van QM en getijdenkrachten ... waardoor het zwart gat E zal verliezen, en dus een zwart 'gatje' wordt en uiteindelijk zal exploderen.

20h45 !!!

Offline Rens

• *
  • 36
  • +21/-2
    • Gannondorfs schuilplaats
« Reply #3 on: July 10, 2004, 04:14:39 PM »
Dat zijn intressante sites, maar waarom zouden we geen wittegaten kunnen observeren als je zwarte gaten nog minder snel kan ontdekken?
Op de bovenste site staat dat reizen door een zwartgat kan, als men tenminste wel een veel sterkere stof kan vinden dan staal, maar dan is er nog een probleem. Want geleerden zeggen dat er in een zwartgat maar 3 dimensies zijn dus tijd bestaat er niet in dus hoe zou je dan toch kunnen reizen via een wormgat?
Niets verbaast me meer dan tijd en ruimte, maar tegelijk is er ook niets meer dat me minder verontrust.
Charles Lamb (1775-1834)

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #4 on: July 10, 2004, 06:19:50 PM »
Ik denk dat dat nou juist het interessante en het verrassende is van een wormgat, dat er geen tijd is. Dan zou je namelijk wanneer je in een zwart gat komt direct aan de andere kant van de wormhole uitkomen, het witte gat, zonder dat je er amper wat van vernomen hebt.

Ik realiseer mij nu dat volgens de theorie met witte gaten, wormholes eigenlijk éénrichtingsverkeer zijn. Je zou dus een andere moeten zoeken om weer terug te komen.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

duveltje

« Reply #5 on: August 12, 2004, 01:00:06 AM »
Dat zijn intressante sites, maar waarom zouden we geen wittegaten kunnen observeren als je zwarte gaten nog minder snel kan ontdekken?
Op de bovenste site staat dat reizen door een zwartgat kan, als men tenminste wel een veel sterkere stof kan vinden dan staal, maar dan is er nog een probleem. Want geleerden zeggen dat er in een zwartgat maar 3 dimensies zijn dus tijd bestaat er niet in dus hoe zou je dan toch kunnen reizen via een wormgat?