Neoweb.nl

Hypnose

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Hypnose
« on: July 22, 2004, 01:15:40 PM »
When I snap my fingers you will all be eating a nice juicy pear... :P
or a lemon...  :-X

Een tijd terug had je nog wel eens van die hypnose shows op tv, maar zijn ze echt, of is het doorgestoken kaart?

En regressieve hypnose, waarin 'oude' herrinneringen opgehaald worden? Een wetenschappelijk gefundeerde methode, of gewoon een kans voor de patient om 'openlijk' te spreken.

Hans

Re: Hypnose
« Reply #1 on: June 12, 2005, 10:59:23 AM »
Ik denk dat als je er open voor staat, er veel mogeljk is. De mens weet nog niet half wat hij met z'n hersenen kan doen. Je kunt jezelf dus behoorlijk voor de gek houden.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
Re:Hypnose & hypnotherapie
« Reply #2 on: August 14, 2009, 08:45:23 AM »
Wat is Hypnose ?
het woord Hypnose is afkomstig van het Oud-Griekse "hupnos", dat slaap betekent. Hypnose is een kunstmatig gecreƫerde staat van bewustzijn waarin men ontspannen is en geconcentreerd op een bepaald onderwerp.

zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnose

hypnotiseur / hypnotherapeut
Een hypnotiseur of hypnotherapeut, kan je onder hypnose brengen.
Er zijn verschillende stadia van hypnose, van een lichte hypnose zoals een lichte roes tot een zeer zware hypnotische toestand met een totaal verlies van (zelf)bewustzijn en waarbij zelfs een blokkade van zintuiglijke en pijnprikkels kan optreden.

Tijdens een hypnose zijn uw hersenen nog steeds actief werkzaam. Een hypnose verhoogt de creativiteit en het probleemoplossend vermogen. Terwijl iemand onder hypnose is, is de persoon meer vatbaar voor suggesties. Dit laatste wordt vaak uitgebuit in hypnose programma's.

Hypnose leren, online hypnotiseren leren
Veel mensen zijn op zoek naar informatie om zelf hypnose te leren. Heeft u informatie over opleidingen tot hypnotherapeut, of kent u iemand die hypnose opleidingen geeft, deel deze informatie dan hier.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:Hypnose
« Reply #3 on: August 14, 2009, 08:47:27 AM »
Hypnose show: Ik weet wat je deed
Binnenkort start er weer een nieuw programma van de Tros "Ik weet wat je deed", waar kandidaten onder hypnose worden gebracht en in aparte situaties worden gezet. Het programma wordt gepresenteerd door Jan Smit.

Ikzelf weet niet of dat soort hypnose shows echt zijn. Het is toch raar dat je iemand zo onder hypnose kan brengen, dat hij bijvoorbeeld een bank berooft ofzo..
En zouden ze hypnose bij het leger dan ook niet toepassen?

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #4 on: August 14, 2009, 08:56:13 AM »
Zelf iemand hypnotiseren
Ik vond deze tekst om iemand te hypnotiseren op een 'paranormale' website.

Hoe gebruik je hypnose
Hypnose zal alleen lukken als de persoon die u onder hypnose brengt dat ook daadwerkelijk zelf wil.
Het is belangrijk dat de persoon die onder hypnose wordt gebracht makkelijk kan liggen of zitten zonder hierbij lastig gevallen te worden door geluiden van buitenaf.

Vertel de persoon het volgende of iets wat hier op lijkt op een vriendelijke monotone manier (geen commanderende toon):

"Haal die adem door je neus en hou je adem in voor 8 tellen. Nu door je mond, adem alles langzaam uit. Blijf adem halen, lang en diep adem halen door je neus en uitademen door je mond. Span al je spieren over je lichaam en hou dit vast wanneer je terug telt van 10 tot 1. Onspan je spieren nu langzaam en voel je ontspannen.
Kijk nu naar de kaars. Wanneer je naar de kaars kijkt voel je je bij elke ademhaling meer en meer ontspannen. Het kaarslicht is vredevol en helder.

Wanneer je naar de kaars kijkt zal ik aftellen van 100 naar 1. Wanneer ik tel zullen je ogen meer en meer ontspannen en meer en zich meer moe voelen met elke tel".

Tel nu naar beneden vanaf 100, zeg na elke tien tellen:
"wanneer ik bij 90 ben zullen je ogen zich meer en meer moe voelen".

Zeg tegen de persoon dat hij of zij zijn of haar ogen mag sluiten wanneer hij of zij dat wil. Wanneer de ogen van de persoon nog open zijn bij de 50ste tel, zeg dan in plaats van "je ogen zullen...", "je ogen zijn...". Wanneer de ogen dicht zijn, zegt u het volgende: "Zoals je hier nu zit of ligt met je ogen dicht zul je jezelf steeds meer op je gemak voelen, steeds meer relaxed bij elke ademhaling.

Je voelt je nu heerlijk op je gemak en vertrouwd op je gevoelens.
Stel jezelf voor op een wolk welke vredig stilstaat in een blauwe lucht.
Een zachte wind waait over je lichaam. Een sprankelende sensatie gaat door je lichaam, beginnend bij je tenen. Het gaat langzaam omhoog, via je voeten, je voeten worden warm, zwaar en relaxed.
De wolk is lekker zacht en maakt je lichaam zo vredig en relaxed.
Langzaam gaat het vredige gevoel omhoog, via je benen, ze worden warm en zwaar, zo vredig.

Het voelt zo goed om je relaxed te voelen en het vredige gevoel langzaam deel te laten worden van je lichaam. Je voelt je maag nu warm en vredig worden en langzaam naar boven door je borstkas. Je haalt nu heel makkelijk en vredig adem en het vredige gevoel gaat langzaam omhoog door je armen en schouders. Je armen voelen nu zwaar en vredig.

Je bent je nu bewust van het heerlijke ontspannen gevoel wat je over je hele lichaam voelt. Het voelt goed en je laat het gaan. Nu worden je gezicht en hoofd ontspannen en zwaar. Het vredige gevoel masseert je gezicht. Het masseert al je zorgen weg, weg in de blauwe lucht".

Iemand laten focussen tijdens hypnose
Wanneer de persoon niet reageert of wanneer u denkt dat hij of zij in slaap gaat vallen, zeg dan het volgende:
"Concentreer je altijd op mijn stem, negeer andere geluiden. Andere geluiden zullen het goede gevoel niet ten goed komen, laat ze gaan..."
Nu zal de persoon waarschijnlijk een zucht laten horen alsof ze alles laten gaan.

Dieper in hypnose
Zeg nu het volgende:
"Je staat nu in een gang. De gang is vredevol en mooi. Wanneer ik van 10 naar 1 tel zal je verder wandelen door de gang. Wanneer ik 1 bereik zul je zijn waar je zijn wilt, in een andere, hogere staat van bewustzijn. (tel van 10 naar 1)". Doe dit drie of vier keer. Daarna, om te testen of de persoon onder hypnose is, zegt u:
"Je voelt een vreemd gevoel in je arm (de arm waarmee hij of zij schrijft).
Het gevoel begint bij je vingers en kruipt langzaam naar boven langs je arm. Wanneer het omhoog kruipt wordt je arm lichter en lichter. Je arm wordt lichter. Het wordt nu zo licht en het zal lichter en lichter worden bij elke ademhaling".

De vingers van de persoon zullen nu gaan twinkelen en de arm volgen. Nu weet je dat de persoon onder hypnose is. De eerste keer dat u dit doet zeg dan dat de persoon zich goed zal voelen de volgende dag of andere positieve woorden en de volgende keer dat u deze persoon hypnotiseert zal de hypnose dieper en sneller zijn.

Iemand laten ontwaken uit hypnose
Het ontwaken is heel gemakkelijk, het enige wat u hoeft te zeggen is:
"Ik tel nu van 1 tot 5 en bij elke tel wordt je steeds meer wakker, steeds meer levend.
Wanneer je wakker wordt voel je jezelf goed, levendig en fris zowel geestelijk als lichamelijk. Je herinnert je de hypnose als een goede ervaring, je voelt je zo fris als een pasgeboren baby gevuld met het leven. De volgende keer dat je onder hypnose gaat zul je ervaren dat je dieper en dieper zult gaan.

1. Je voelt de energie in je lichaam stromen
2. Je begint diep adem te halen.
3. Je begint je te bewegen en je opent langzaam je ogen en je bent volledig bij bewustzijn.
4. Je voelt je nu steeds wakkerder.
5. Nu ben je wakker en je voelt je goed."

En zo gaat de hypnose. Nu weet u hoe u uzelf en anderen onder hypnose kunt brengen.
U zult merken dat u steeds meer zult leren naarmate u meer experimenteert

bron: paranormaal enzo

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #5 on: January 07, 2010, 02:53:26 AM »
Tijdens hypnose heb je zelf altijd nog controle, je zal nooit iets doen wat je nooit zou willen doen.

Een citroen eten is voor anderen wel grappig, dus is het een reden dat je het wel doet. Maar een bank beroven onder hypnose zal nooit gebeuren.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.