Neoweb.nl

Uitvindingen van antieke volkeren

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Uitvindingen van antieke volkeren
« on: July 22, 2004, 01:22:33 PM »
Welke opzienbarende uitvindingen hebben de oud beschavingen ons gebracht?
(Grieken, Romeinen, Egyptenaren, Azteken, Maya's etc.)

Offline Rens

• *
  • 36
  • +21/-2
    • Gannondorfs schuilplaats
Re: Uitvindingen van antieke volkeren
« Reply #1 on: July 22, 2004, 04:35:23 PM »
Ik denk zelf vooral de kalender, de getallen 1t/m 10 en de wiel.
Niets verbaast me meer dan tijd en ruimte, maar tegelijk is er ook niets meer dat me minder verontrust.
Charles Lamb (1775-1834)

Offline Odysseus

• *
  • 31
  • +15/-0
« Reply #2 on: July 28, 2004, 10:47:36 PM »
Hmm, waar zal ik beginnen...
- Egyptenaren: het getal pi (nodig voor piramidebouw, dus ook Maya's en andere piramidebouwende volkeren), astronomie (sterrenbeelden en andere), bier,...
- Grieken: wiskunde (stelling van Pythagoras, Euclidische wiskunde, goniometrie,...), astronomie (afgekeken van egyptenaren, Thales van Milete voorspelde bv. het zonsverduistering van 25 mei 585 v. Chr.), filosofie, Thales vond ook het optiecontract uit, grondbeginselen van de democratie, Archimedes: soortelijk gewicht, optica (uitvinding v/d lens), schroef; beginselen v/d anatomie, grieks schrift, de Olympische Spelen ;-)
- Romeinen (Etrusken): vonden het riool uit, eerste asfalt (asfaltitis lymne), rechtssystematiek (75% actueel), Latijns schrift (wat wij gebruiken), beton (ben niet helemaal zeker), vloerverwarming, politieke centralisatie en administratieve organisatie, zwembadcomplexen (thermae), ...
- Arabieren: onze cijfertjes, telsysteem
Zonder twijfel ben ik nog heel wat vergeten. ::)
Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #3 on: October 22, 2006, 02:42:04 PM »
Toch zijn een hoop uitvindingen die wij vanzelfsprekend vinden misschien helemaal niet zo handig gekozen!

Waarom zitten er 7 dagen in een week? terwijl we tellen met tientallen?
Waarom niet 10? (7 dagen werken, 3 dagen vrij)

Waarom 60 seconden in een minuut en geen 100? Terwijl we tellen met tientallen?

Waarom tellen we uberhaupt met 10? (ok , omdat we 10 vingers hebben), maar computers hebben het er maar moeilijk mee, want die tellen met 2. (binair) en binnenkort misschien zelfs met 3 (quantum computers)

Waarom is een meter een meter? en kunnen we geen universele maat aanwijzen?
zoals 1.000.000 keer de doorsnee van een waterstof atoom?
Of 1/1000.000 van de afstand die licht in één seconde aflegt.

Maar dan moeten we ook wel de seconde kiezen volgens een nieuw stelsel.

Kortom. Veel uitvindingen van vroeger zijn nu een last.

Neem bijvoorbeeld het QWERTY toetsenbord, dat is ontwikkeld om typisten minder snel te laten typen, want anders liepen die stengels van de typemachine in elkaar.

Of het alfabet? Waarom hebben wij 26 letters? en waarom hebben andere landen andere tekens etc.
Waarom geen universele taal?

En democratie? als 51% het wil, gebeurt het, dat is toch ook niet eerlijk? Dan heb je nog steeds 49% die ontevreden zijn!

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #4 on: October 22, 2006, 04:11:06 PM »
Egyptenaren: het getal pi (nodig voor piramidebouw, dus ook Maya's en andere piramidebouwende volkeren), astronomie (sterrenbeelden en andere), bier,...
Mag ik je er wel op wijzen dat hun bier op niets trok, wetenschappers deden de test en brouwen het bier, resultaat een verschrikking voor de smaakpapillen  :laugh: de belg blijft de beste!!!

Ik ben het met je eens dat je er ook vergeten bent, dat is nogal logisch omdat veel uitvindingen gecopieerd en verbeterd worden. Een onbekende beschaving vindt iets uit, een sterkere beschaving verovert de gebieden neemt de uitving mee en verbeterd ze omdat er meer wetenschappers zijn. Wie heeft die uitvinding nu uitgevonden? Het had een reden hoor waarom vele wetenschappers naar Alexandrië gingen. De bibliotheek lag immers vol met onbekende uitvindingen... Niet dat ik grote denkers en uitvinders wil neerhalen, je moet de uitvinding immers nog kunnen begrijpen anders kan je ze niet verbeteren. Als je niet begreep wat op een vel perkament stond kon je het ook moeilijk overnemen, de kans op fouten overnemen is dan natuurlijk veel te groot.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #5 on: October 23, 2006, 02:08:03 PM »
tja vroeger at men alles zonder toevoegen zoals zout en peper, dus qua smaak waren ze nog niet zo ver ontwikkeld.
Tegenwoordig proppen we tientallen smaakstofjes in ons voedsel en drinken om het lekker te maken, en nog steeds komt er bier op de markt dat naar bocht smaakt (zoals oranjeboom)

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #6 on: October 26, 2006, 09:04:07 PM »
ik ben lang geen bier kenner, oranjeboom ken ik dus niet...Nederlands bier???
Niets tegen Nederland maar het is algemeen bekend dat Nederlanders geen bier kunnen brouwen net al Spanjaarden het heel moeilijk hebben om een goeie champagne soort op de markt te brengen  :laugh:
Nederlanders zijn gewoon veel beter in het maken van kazen!

Andere vraag, hoe komt het eigenlijk dat sommige landen/ meeste landen een echte specialiteit of specialiteiten hebben???
vb: België: chocolade, bier
      Nederland: kaas
      Frankrijk: wijn
      Italië: spaghetti
      .........................   
Al vind ik Italië al een randgeval, spaghettie is gewoon een gerecht. De spaghettie in België smaakt waarschijnlijk niet slechter dan die in Italië.
Het gaat mij gewoon om bereidingen, echt speciale dingen. Waarom smaakt een pint in Amerika gebrouwen slechter dan eentje uit de brouwerij van een of andere groep paters? Hoegaarden, Maredsous, ..., ...

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #7 on: October 27, 2006, 08:47:31 AM »
Volgens mij was er laatst nog iets over in het nieuws, dat een Belgisch bierbrouwer een nieuwe brouwinstallatie in gebruik nam, maar dat het bier dat daar uitkwam niet lekker meer was.

Bij de bereiding van etenswaren heb je enorm veel factoren!
Misschien is de temperatuur om kaas te maken in Spanje wel te hoog,
Misschien is het water voor bier uit de Rijn niet zo lekker als al dat bronwater uit de Ardennen
Misschien zijn Spaanse druiven gekweekt in dorre gebieden en daardoor wat wranger, wat uiteindelijk z'n doorwerking heeft in de smaak?
Misschien is het koper van 'vroegah'  niet van dezelfde samenstelling als de roestvrij-stalen vaten van vandaag .
Misschien geeft een kurk van kurk een andere smaak dan een kunstoffen kurk of stalen schroefdop.
etc. etc.
Kleine variaties op allerlei gebied kunnen uiteindelijk de smaak behoorlijk anders maken!

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #8 on: October 27, 2006, 12:37:25 PM »
Dat was volgens mij Hoegaarden. Die zijn naar een ander dorp verhuist met de fabriek en nou is het witbier minder wit.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2006/10_oktober/06/buitenland/1006_1445_donkere_hoegaarden.xml

hoe maak je eigenlijk dat je bij een link zo klik neerzet en dat die dan naar de url gaat?

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #9 on: October 27, 2006, 07:41:55 PM »
Zie ook dit topic in het testhoekje van neoweb.nl!

Dan type je het volgende, maar dan ipv de normale haakjes ( ) gebruik je van die blokhaken [ ]

(url=http://www.neoweb.nl)dit is een link naar neoweb(/url)

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #10 on: October 27, 2006, 08:34:10 PM »
Het klimaat en de natuurlijke grondstoffen bepalen dus de smaak van een product. Al denk ik niet dat het veel verschil maakt of je nu water uit de Ardennen of uit de rijn haalt. De magie zit in de hoppeteelt, daar zit het verschil. Hoppe 'groeit gewoon anders' in onze gebieden. Truffels komen ook maar in bepaalde gebieden voor maar dat heeft puur met de grond te maken. Tien jaatr geleden liet een restaurant uitbater uit mijn buurt aarde over komen waarin truffels groeien. Wat aarde rond zijn eiken en na twee jaar kreeg hij zijn eerste truffels. Dat is weer een kost gespaart voor hem...  :laugh: