Neoweb.nl

Nederland ontwikkeld niet rottende aarbei m.b.v. genetische manipulatie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Wageningen ontwikkelt niet-rottende gen-aardbei

WAGENINGEN (bron:ANP) - Onderzoekers van Universiteit Wageningen hebben een gen-aardbei ontwikkeld die bestand is tegen vruchtrot. De aardbei heeft minder bestrijdingsmiddelen nodig en is langer houdbaar. Naar verwachting duurt het nog enkele jaren voor deze aardbei in de winkels zal liggen.

De gen-aarbei is ontwikkeld met behulp van zogenoemde soorteigen genen. ,,Het is een nieuwe methode waarbij we een bestaand aardbei-gen krachtiger hebben gemaakt. De nieuw ontwikkelde aardbei is niet gevoelig voor rot'', vertelde onderzoeker H. Schouten van het Wageningse onderzoeksinstituut Plant Research International in een EO-programma op Radio 1 donderdag.

Vruchtrot is een schimmel die veel voorkomt bij aardbeien. Telers gebruiken gif om de schimmel te bestrijden.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re: Nederland ontwikkeld niet rottende aarbei m.b.v. genetische manipulatie
« Reply #1 on: August 16, 2004, 09:47:44 AM »
Ik hoop dat ze net zo lekker zijn!

Tegenwoordig smaken de aarbeien meer naar water, dan aarbei. Het lijkt wel ofdat ze volgezogen zijn met water. De aarbeien zijn ook erg bleek.
Op die manier leveren ze voor de aarbeientelers meer op, maar voor de consument is het natuurlijk volop nep.

Ik heb liever aarbeien uit de tuin. Niet zo groot, en donker rood (bijna paars). Daar zit pas smaak aan. Je moet er dan wel stro onder leggen en zorgen dat de vogels er niet aankomen, anders worden ze aangepikt en rotten ze weg.

Ik denk dat genetische manipulatie niet veel aan het pikken van vogels kan doen. Het zal hier dan ook wel gaan om aarbeien uit kassen. Maar wat krijgen we dan? Smaakloze aarbeien die je niet wilt weggooien, omdat ze nog niet verrot zijn? :-\
Het is natuurlijk wel handig dat er geen bestrijdingsmiddel meer overheen moet. Die chemische zooi is echt troep! (was daarom aarbeien en ander fruit ook altijd grondig met een borsteltje)

Geef mij maar pure aarbeien met veel smaak. Die eet ik op voordat ze de kans krijgen om te verotten. (mmmmm...aarbeien)  ;D