Neoweb.nl

De BuckMobiel

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vortexx

• **
  • 98
  • +30/-1
  • Skull & Bones Spokesman
De BuckMobiel
« on: August 24, 2004, 12:40:40 AM »
Ik heb iets met ballonnen, als kind droomde ik al dat ik met genoeg ballonnen in de hand naar de maan zou kunnen vliegen, natuurlijk begreep ik toen nog niet dat daarboven geen lucht was om in te ademen en dat de ballon uit elkaar zou spatten om maar wat te noemen, maar ballonnen en zeppelins fascineren me nog steeds.

Vandaar het idee van de BuckMobiel , een ballon waarmee je in 1 keer vanaf de grond naar een kilometertje of 200-300 hoogte zou kunnen vliegen.

Uitgangspunt is de Buckyball , ook wel bekend als C60 Fullereen.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat je ook "superheavy" buckyballen kunt maken, C90, C120...het record is momenteel iets van C900.

Welnu, probeer dit proces met een factor van een paar miljard op te schalen en je zit opeens met een buckyball ter grootte van de gemiddelde hetelucht ballon.

Het belangrijkste verschil met de conventionele ballonnen is dat de BuckMobiel zijn liftvermogen niet ontleent aan hete lucht, waterstof- of helium gas, maar het (bijna) VACUUM in de XXL Buckyball. De Buckmobiel  heeft hierdoor een stuk minder massa, versterkt door het feit dat het omhulses uit een hele dunne en lichte laag mono-atomaire laag koolstof bestaat, wat tezamen een ongeevenaarde verhouding tussen drijfoppervlak en massadichtheid geeft.

In tegenstelling tot een gewone ballon die gaat uitzetten bij het opstijgen en daarom (zoals bij weersbalonnnen) extra expansieruimte mee moeten nemen, is de BuckMobiel juist onderhevig aan compressie, de atmospherische druk wil de Buckybal in elkaar drukken, echter buckyballen kunnen dit soort krachten met gemak doorstaan.
« Last Edit: August 24, 2004, 12:53:35 AM by Vortexx »

MOCro

Re: De BuckMobiel
« Reply #1 on: August 27, 2004, 12:04:51 AM »
En dan??? > ???

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: De BuckMobiel
« Reply #2 on: August 27, 2004, 11:17:20 AM »
Volgens Vortexx kun je dan hoger komen dan conventionele helium of waterstof ballonnen.
Op die hoogte is het een kleine stap naar 'Deep Space".
Ik vraag me af of een bucky-bal van die afmeting ooit werkelijkheid wordt.
De atoomkrachten in een kleine buckybal (C90) zijn in verhouding erg groot. Maar bij zo'n grote ballon, druk je met je vinger een gat in die ballon (die slechts 1 atoom dik is).
Het vaccuum dat zich in de ballon bevindt, zal ook behoorlijk aan de structuur trekken. En  misschien dat de combinatie van geometrische vormen in combinatie met het vaccuum juist een stabiel en stevig geheel opleveren

Als het zou werken zou het natuurlijk fantastisch zijn.
Misschien dat een dikkere wand (bestaande uit meerdere ballen in elkaar) voor de extra stevigte kan zorgen.