Neoweb.nl

Wat is Nano-technologie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline K. Jansen

• *
  • 21
  • +12/-0
  • Wat niet kan, kan toch!
Wat is Nano-technologie
« on: August 24, 2004, 06:46:42 PM »
Misschien een stomme vraag, maar ik heb geen idee wat ik me kan voorstellen bij nanotechnologie, weet iemand misschien een artikel op internet, of kan iemand samenvatten wat Nana-technologie precies is

groetjes Kasper
Wat niet kan, kan toch!

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re: Wat is Nano-technologie
« Reply #1 on: August 25, 2004, 12:02:19 PM »
Hallo Kasper,

Hier een artikel die uitlegt wat nanotechnologie is.
Ik hoop dat je het zo beter begrijpt  ;).

Onder nanotechnologie wordt verstaan:

het kunnen werken op de schaal van atomen, moleculen en supramoleculaire, individueel adresseerbare structuren (van 1nm tot 100nm), om daarmee grotere complex-functionele structuren met een fundamenteel nieuwe moleculaire organisatie te kunnen maken. Met nanotechnologie wordt het mogelijk materialen en systemen te ontwikkelen, waarvan de componenten en structuren revolutionair nieuwe, fysische, chemische en biologische eigenschappen, verschijnselen en processen vertonen die samenhangen met de nano-afmetingen.

Nanotechnologie combineert, in één multidisciplinair veld, drie relevante technologische stromingen, die alledrie het werkgebied tussen 1 en 100 nm bestrijken:

• de top-down technologie van de micro-elektronica en de microsysteemtechnologie,
  • de bottom-up technologie via de chemie en zelforganisatie (supramoleculaire chemie) en fysica
  • en de bio-technologie die zich bezighoudt met (eventueel gemanipuleerde) functionele moleculen uit de natuur.

Tip: breng eens een bezoek aan: http://users.pandora.be/didde08/Nanotechnologie-HOME.html
« Last Edit: August 25, 2004, 12:03:59 PM by harbosma »
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline OhWiseone

• **
  • 91
  • +51/-7
  • ... read the wave
    • Nano Tsunami
« Reply #2 on: August 25, 2004, 11:00:03 PM »
I would like to take this opportunity to tell you all about my web site Nano Tsunami

Nano Tsunami is an Independent European based NanoTech News Portal www.nano-tsunami.com

We offer daily headline news about the emerging MNT, micro- mems- and nanotechnology industry, from all around the globe.

We pride myself on being a “Nano Soap Box “ and we are happy to publish news or views for or against any MNT, micro- mems- and nanotechnology issue.

Our target audience is anyone interested in any developments mainly within the emerging world of NanoTech.

New Products and their possible impact as all our also focused upon along with articles from leading industry commentators

Our editorial calendar is 6 days a week ( with Sat-Sun Issues combined ) .

Nano Tsunami is free to all and is not subject to any form of subscription.

We would also welcome YOUR news or views so please feel free to email them to us.

With kind regards

David Voyle
Editor

Nano Tsunami…read the wave

Offline woodpecker

• *
  • 3
  • +3/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #3 on: October 31, 2004, 03:20:35 PM »
Ik heb weleens gelezen over een 'Nanowave', een soort magnetron waarin je materie kunt stoppen, vervolgens kan je in een programma kiezen wat eruit moet komen.
Als zoiets mogelijk zou zijn dan zou het paradigma van de economie omvallen, nl. het paradigma van arbeid, natuur en kapitaal.
In feite worden de 3 produktiefactoren dan vervangen door 'materie' of beter gezegd het bezit van materie.

Toont maar weer eens wat voor een verstrekkende gevolgen technologie kan hebben, ik spaar alvast m'n vuilniszakken op in een loods zodat ik afdoende materie bezit  :D

Offline Turkish_boy

• *
  • 13
  • +7/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #4 on: November 03, 2004, 12:19:46 PM »
Zu het ook mogelijk zijn om met nano-tech ziektekiemen bacterien aantevallen? Of onze witte bloedcellen(beschermers van het lichaam) vervangen door nano-sondes? Zo zou je veel ziektes het wereld uithelpen.
Heb respect voor de medemens.
Heb respect voor elkaar.

Mocro_Boy

« Reply #5 on: November 05, 2004, 01:42:26 AM »
Ja, dat zou in theorie natuurlijk wel mogelijk zijn, maar dan moet je natuurlijk eerst nano-sondes hebben die ten eerste schadlijke bacteriën herkennen kan en dan ook nog onschadelijk kan maken en ik denk dat je er ook voor moet zorgen dat de witte bloedcellen(de beschermers van het lichaam :P) niet de nano-sondes als vijandige organismes ziet en dan de nano-sondes begint aan te valen.Maarja.. daar zijn we nog lang niej dus erover gaan speculeren blijft ook alleeen maar giswerk

Online Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #6 on: September 26, 2005, 02:04:37 PM »
Ik heb weleens gelezen over een 'Nanowave', een soort magnetron waarin je materie kunt stoppen, vervolgens kan je in een programma kiezen wat eruit moet komen.
Als zoiets mogelijk zou zijn dan zou het paradigma van de economie omvallen, nl. het paradigma van arbeid, natuur en kapitaal.
In feite worden de 3 produktiefactoren dan vervangen door 'materie' of beter gezegd het bezit van materie.

Toont maar weer eens wat voor een verstrekkende gevolgen technologie kan hebben, ik spaar alvast m'n vuilniszakken op in een loods zodat ik afdoende materie bezit  :D

Eens in de zoveel duizend jaar heb je grote revoluties, dus een dergelijke beschreven revolutie zal heus wel op stapel staan!

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #7 on: September 26, 2005, 04:14:21 PM »
Als je die nanowave hebt. Kun je dan ook jezelf erin zetten en je laten ombouwen tot vrouw? (of man)  :P

Ik denk dat het wel kan gaan gebeuren dat we gewoon zelf atomen kunnen verplaatsen naar de plek die wij willen en zo elke stof kunnen maken die mogelijk is want je moet je natuurlijk nog wel aan een paar natuurwetten houden met coavolenties?? enzo.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #8 on: September 27, 2005, 06:59:45 PM »
Een vraag die dan kan rijzen.
Waar zit ons 'bewustzijn' of 'ziel'?

Offline No-nerd

• *
  • 12
  • +6/-0
  • Niks is gewoon....Alles is bijzonder
« Reply #9 on: September 14, 2006, 08:16:50 PM »
Leuk zo'n nanowave maar wat heb je er aan?? je heb toch materie nodig om het om te zetten je zal dus altijd even veel materie nodig moeten hebben om er wat anders van te maken ;). Daarbij komt dat het onzettend veel energie nodig is om dit mogelijk te maken. Een voorbeel is: van lood goud maken. Dit kunnen ze al maar het kost zoveel energie dat het het niet waard is om het te maken. Dat wil dus wel aardig wat zeggen denk ik ;)

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #10 on: November 08, 2006, 03:06:03 PM »
de nanowave is dus net zoiets als die 'replicator' techniek van Star Trek.

Misschien moet je denken in de vorm van een inktjet printer of 3D-printer, die lijn bij lijn of laag voor laag een object laten verschijnen.

Je inktpatronen zijn dan modules gevuld met atomen van dezelfde soort .
Een magnetisch veld zorgt er dan voor dat de atomen uit de verschillende modules op de juiste plaats van een 3D-matrix worden geplaatst en magnetisch worden gefixeerd.
Voor 'dood' materiaal lijkt me dat geen probleem, maar levende wezens is wel wat moeilijker!

Of wellicht dat je een soort quark-dispenser hebt, die een aantal elementaire deeltjes op een bepaald punt in de ruimte samen kan brengen, waardoor er een specifiek atoom ontstaat.

Maar om dan even één enkele cel te maken, ben je al miljarden atomen verder! Toch zal die techniek uiteindelijk versneld en opgeschaald kunnen worden.

Offline matti

• 278
  • +13/-2
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #11 on: January 30, 2008, 01:28:39 PM »
Nano technologie is simpel gezegd ALLES dat zich bezig houdt op schaal van 10(-9) of kleiner.

Het meest gekende voorbeeld is nanobots.
Dat zijn robots superkleine robots.
Ze zouden de oplossing bieden voor kanker omdat ze de cellen zouden kunnen 'repareren'.

Een ander voorbeeld is DNA onderzoek dat zich bezighoudt
met het onderzoeken van het DNA op superkleine schaal.
Deze tak houdt zich voornamelijk bezig met het
onderzoeken van erfelijke eigenschappen.

Het laatste bekende voorbeeld is de gewone gekende chemie.
Vooral in laboratoria houden ze zicht daarmee bezig.

Offline onleesbaar

• *
  • 20
  • +3/-1
« Reply #12 on: April 15, 2008, 09:10:52 PM »
Misschien een stomme vraag, maar ik heb geen idee wat ik me kan voorstellen bij nanotechnologie, weet iemand misschien een artikel op internet, of kan iemand samenvatten wat Nana-technologie precies is

groetjes Kasper

Mocht je deze vraag nog steeds hebben kijk dan eens op:
http://www.nanonu.be/NANONU/nanopublicaties.html
http://nanopublic.blogspot.com/
http://www.nanotech-now.com/
http://www.nanocafes.org/nanoresources
http://www.leefmilieu.nl/