Neoweb.nl

Pinpas met meerdere codes

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Pinpas met meerdere codes
« on: August 26, 2004, 10:07:52 AM »
Pinpas met twee codes moet fraude tegengaan

bron:nu.nl
AMSTERDAM - Uitvinder Jantoon Roos denkt dat het de beste manier is om pinpasfraude tegen te gaan: twee pincodes per pas. Dieven die een pinpas stelen, kunnen wel code I hebben afgekeken, maar weten code II niet en kunnen niet verder met de pas. Pinautomatenontwikkelaar Interpay vindt het systeem niet de moeite waard.

Het idee van Roos is als volgt: bij het pinnen wordt code I ingevoerd. Bij de daaropvolgende pinbeurt, moet code II worden ingetoetst. Roos: "Zo blijven de codes elkaar afwisselen. De dief ziet één van de codes, maar kan daarop niet pinnen zonder de tweede code te weten."


Roos ontwikkelde zijn idee nadat de pinpas van zijn vrouw vorig jaar werd gestolen en zo'n 2.000 euro van de bankrekening verdween. Oriënterende vraaggesprekken met vijftig mensen, waaronder andere gedupeerden, leerden dat zijn idee in goede aarde viel. Een technische bedrijf heeft voor Roos berekent of de computersystemen van de pinautomaten de extra last aankunnen. Roos: "Het is natuurlijk wel een extra belasting, maar wel te doen."

Interpay heeft echter bezwaren. Woordvoerder Jannemieke Zandee: "Het is gebruiksonvriendelijk: veel mensen hebben al moeite met het onthouden van één pincode."

Bovendien kunnen de professionele dieven toch gebruik maken van één pincode. "Zogenaamde skimmers installeren apparatuur in de pinautomaat, om een kopie van de magneetstrip te maken zonder de pas te stelen", zegt Zandee. "Met opnames kijken ze de code af. De dieven kunnen dan gewoon wachten tot ze denken dat de pas weer is gebruikt en de eerste code weer bruikbaar is, om alsnog de rekening te legen."

Roos vindt dat Interpay en de banken te weinig doen om pinpasfraude tegen te gaan. "In veel gevallen wordt de schade niet of nauwelijks vergoed", zegt Roos. Hij is blij met het initiatief van de Consumentenbond , die op het internet een meldpunt heeft geopend voor gedupeerden en zo wil kijken hoe groot de schade is. "Hopelijk reageren de banken op de initiatieven van de Consumentenbond en particulieren als ik."