Neoweb.nl

Gentechnologie maakt cocaïne zuiver

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« on: August 26, 2004, 10:21:59 AM »

bron:nu.nl

Colombiaanse drugsbazen gaan met hun tijd mee. Het drugskartel heeft in het geheim een genetisch gemanipuleerde cocaplant laten ontwikkelen, waardoor de opbrengst van de plant enorm stijgt.
De illegale drugshandelaars betaalden enkele nog onbekende buitenlandse wetenschappers 123 miljoen euro om een genetisch gemanipuleerde cocaplant te ontwikkelen.

Hoge zuiverheidsgraad
De nieuwe planten kunnen zo'n 2,5 meter hoog worden, wat 1 meter hoger is dan de traditionele cocaplanten. Uit de bladeren van de genetisch gemanipuleerde plant kan cocaïne worden gehaald die voor 97 procent zuiver is. Bij de huidige planten was de hoogste zuiverheidsgraad tot nu toe slechts 25 procent.

Natuurparken
De nieuwe cocaplanten worden voorlopig vooral in het noordelijke Sierra Nevada de Santa Marta geoogst. Een populair gebied voor het verbouwen van cocaplanten omdat hier veel beschermde natuurparken liggen. De autoriteiten zijn daardoor aan strikte regels gebonden wat betreft het opsporen van de illegale plantages.

De wetenschappers die de genetisch gemanipuleerde planten hebben gemaakt, waren volgens de onderzoekers simpel over te halen door ze enorme bedragen te bieden.

Omstreden
Eigenlijk bestrijden de drugsbazen hun tegenstanders op het eigen terrein. De Amerikanen, voor wie de cocaïnehandel een doorn in het oog is, gebruiken genetisch gemanipuleerde insecticiden om de cocaplantages te vernietigen. Omstreden omdat het verdelgmiddel vanuit vliegtuigen verspreid wordt en bijna dezelfde samenstelling heeft als het ontbossingsmiddel dat de Amerikanen gebruikten tijdens de oorlog in Vietnam.

De verdelgingsmiddelen vernietigen niet alleen de plantages, maar ook de complete natuurlijke omgeving rondom de cocaplanten.

Colombia is de grootste cocaïneproducent ter wereld. Het land produceert jaarlijks ongeveer 800 ton van het witte goedje. 

Tim Homan

Re: Gentechnologie maakt cocaïne zuiver
« Reply #1 on: November 05, 2004, 10:27:52 PM »
Jeetje.... maarja, als ze mij een miljoentje geboden hadden had ik ook meegewerkt denk ik...  :-[