Neoweb.nl

Zelfbouw windenergie / Zelfbouw windmolen

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

lexie

Zelfbouw windenergie / Zelfbouw windmolen
« on: September 07, 2004, 02:55:42 PM »
Graag wil ik weten of er meer mensenb zijn die zelf een windmolen hebben gebouwd voor het opwekken van energie

ben van plan om via een dynamo van 12 volt stroom op te wekken door een "wokkel" te laten draaien en gebruik te maken van een omvormer.

Wie heeft hier ervaring mee, of heeft schema's hiervoor

groet lexie
« Last Edit: February 10, 2009, 03:23:27 PM by Robert »

marinus

Re: windenergie
« Reply #1 on: September 08, 2004, 08:44:12 PM »
als je een windmolen wild bouwen ,kun je beter een 24 volt dinamo nemen en die ombouwen naar 12 volt.dan heb je met minder omwentelingen meer amperes. ook een oplossing is een snelloper maken .de doorsnee van de wiek is 1meter 50.ik heb eventueel een tekening met doorsnee en maten. groetjes uit sneek. marinus

marinus

« Reply #2 on: September 08, 2004, 08:45:24 PM »
als je een windmolen wild bouwen ,kun je beter een 24 volt dinamo nemen en die ombouwen naar 12 volt.dan heb je met minder omwentelingen meer amperes. ook een oplossing is een snelloper maken .de doorsnee van de wiek is 1meter 50.ik heb eventueel een tekening met doorsnee en maten. groetjes uit sneek. marinus

lexie

« Reply #3 on: September 11, 2004, 10:21:10 PM »
he Marinus,

als je mij die tekening zou willen sturen, graag
het lijkt mij een uitdaging om zoiets te proberen.
en een 24 volt dynamo lijkt me niet zo moelijk om aan te komen.

die ampere's kun je die berekenen met de formule u= i x r ??

thnks

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #4 on: September 13, 2004, 08:44:09 PM »
Wie kan mij meer vertellen over dat dynamo ombouwen?
de dynamo zit eraan te komen.

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
  • Neoweb Technologie Forum
    • www.neoweb.nl
« Reply #5 on: September 13, 2004, 09:17:48 PM »
Is het mogelijk om deze schema's voor meer mensen beschikbaar te stellen?
Zijn ze misschien ergens te downloaden?

Ik zou ook best zelf een eigen windmolentje willen bouwen! En ik denk met mij velen anderen.
"The Future Starts Here!"

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #6 on: September 15, 2004, 09:00:14 PM »
zijn ermee bezig zodra ik hem compleet heb zal ik hem beschikbaar stellen.

heb al wel maten van de wieken beschikbaar staan als zip file op
http://www.nerja-sp.net/windmolen.zip

Voor de handige knutselaar is er ook een windsnelheidsmeter ( anemometer) te bouwen, tekeningen te downloaden op www.nerja-sp.net/windmeter.zip

suc6
« Last Edit: September 15, 2004, 09:09:13 PM by lexie »

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #7 on: September 23, 2004, 11:25:52 AM »
Opnieuw een mogelijkheid voor diegenen die hiermee bezig zijn,

voor een omvormer, die nogal prijzig zijn is het ook mogelijk om een UPS (computerbackup) te nemen.
op marktplaats worden verschillende aangeboden tegen lage prijzen dit doordat de accu's vaak "op"zijn.

Ik heb net 1 gekocht voor 35 euro en die levert continu een vermogen van 2200 Watt. ( ik weet alleen niet hoelang)

en voor de molen, daar ben ik toch op terug gekomen. ik neem/maak een wokkel (je ziet ze ook wel op straat(maar dan aangepast)) dan hoef je geen rekening te houden met waar de wind wegkomt.

je moet alleen een beveiliging( beter 2) inbouwen om te voorkomen dat de dynamo doorbrandt.

Iemand een idee? liefst mechanisch maar electrisch is ook goed.

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #8 on: October 12, 2004, 10:28:00 PM »
Bij sommige molens sluit men de dynamo gewoon kort zodanig dat de molen quasi stilvalt. blijkbaar zijn deze daar sterk genoeg voor.

Een mechaniche oplossing zou een middelpunt vliegende koppeling van een brommer kunnen zijn . deze kan de molen remmen op een bepaald toerental.  of nog een 2 de dynamo aandrijven en nog een en nog een, straks draait je molen nog bij een orkaankracht. ;)

Groeten val

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #9 on: October 13, 2004, 07:33:59 PM »
ik ben niet zo'n techneut hoor maar als je 2 of 3 dynamo's aandrijft
blijft het toerental dan niet gelijk? het is toch de bedoeling dat als de dynamo te veel toeren maakt (en dus de molen) dat de dynamo niet doorbrandt?

die ups wat ik heb aangeschaft draait op 48 volt, die accu's die erin zitten wil ik vervangen door 4x 12 volt  gelaccu's in serie, nu heb ik me laten vertellen dat ik er dan 2 x 24 volt (of 4 x 12) dynamo's op moet zetten om ze vol te krijgen, omdat als ik een dynamo op 1 accu zet de rest  ( welke in serie staan) nooit wordt geladen

Frans

« Reply #10 on: October 14, 2004, 12:15:27 PM »
hallo allemaal,

op de website http://www.windwerk.nl kun je veel informatie vinden over het zelfbouwen van een windmolen. ook zijn er diverse handleidingen en tekeningen te downloaden.

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #11 on: October 20, 2004, 12:01:52 AM »
lexie

je zou alle baterijen in parallel kunnen plaatsen met een schakelaar of relais  ,alleen verlies je dan de mogelijkheid omgelijkertijd te ont- en laden.

dat van die dynamo's was meer als grapje bedoelt .daar het vermoedelijk te complex is qua afstelling
Maar het idee erachter is dat een molen geen 4 dynamo's tegelijk kan aanzwengelen en dat je daarom zoals de versnellingsbak van een auto ze een voor een inschakeld.

je zou een dynamo's met bijhorende regelaar moeten hebben die wanneer de molen op een laag toerental zit deze niet direct snoert
En di vanaf hoge toerentallen de molen zodanig zwaar kan belasten dat de wieken er net niet af vliegen.   

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #12 on: October 20, 2004, 05:06:22 PM »
oke dan,

even een andere vraag:  wat voor dynamo ben ik nodig qua ampere's om 1600 watt continu te trekken? graag een formule, dit om te kijken of het met een 12 volt dynamo kan( waarschijnlijk niet)  of dat er toch echt een 24 volt dynamo aan te pas moet komen of toch 2x 24 volt dynamo.
Heb begrepen dat er een regelaar is die 2 accu's laden kan eerst de eerste en daarna de 2e ( zoals in een Camper?) dus zou ik met een 24 volt dynamo 2 accu's kunnen laden van 24 volt (totaal dus 48 volt)
in de UPS zaten tussen de accu's een smeltzekering van 50 amp.
kan ik dit handhaven op die andere 12 volt accu's??

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #13 on: October 20, 2004, 09:43:30 PM »
1600 watt/ 24 Volt = 66,66 Ampere dat is behoorlijk veel.

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #14 on: October 21, 2004, 09:21:31 AM »
oke,

Het is de bedoeling om een 80 of 90 amp 24 volt dynamo aan te sluiten.
dus als ik de 4 accu's in serie zet heb ik 48 volt ( wat ik nodig ben om die  UPS te voeden) en dan 2 om 2 de accu laad met de dynamo moet het theoretisch mogelijk zijn om continu 1600 watt te trekken.
oke het moet dan wel continu waaien.

Val weet jij dan ook hoe ik de accu's moet zekeren?? in de UPS zaten 4 accu's die 2 om 2 waren gezekerd met een 50 amp smeltzekering

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #15 on: October 21, 2004, 10:24:30 PM »
Waar wil je die 1600 watt trekken is dat uit die ups 220 volt/1600 watt?

of is dat hetgeen je via een laadregelaar aan de batterijen wil bieden?

in het geval dat je 1600 watt vraagt van die ups dan zal deze met klassieke yuasa bat 12/7Ah ongeveer 3 minuten stroom leveren.waarschijnlijk  kan je wel groter batterijen aasluiten in de mate van een autobat. zolang je de spanning maar respecteert.

welke zekeringen hangt af van de configuratie. het is in feite belangrijker van een goeie laadregelaar te hebben geen te lage voltage minimum 11,7 en max 13,8 volt voor een 12 volt type battery .best nog eens nakijken voor het exacte voltage .

Een laadregelaar vind je in ieder auto.

salut

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #16 on: October 23, 2004, 11:40:11 AM »
Inderdaad de baterijen van de ups wil ik vervangen door autobaterijen welke gevuld zijn met gel (gelaccu's) deze kunnen beter en langduurdig zwaar worden belast.

het betreft dan 12 volt 60 ah x 4 omdat er 4 accu's in zitten en dat draait op 48 volt.

en de accu's die in de UPS zaten waren gezekerd met 100 amp elk.

kan ik dat ook handhaven op de auto accu's??

Offline val

• 88
  • +21/-2
« Reply #17 on: October 23, 2004, 08:35:16 PM »
logisch gezien als je verzwaart van batterijen dan kan er zeker niets mis gaan. weet je wel dat je dikke kabels nodig hebt om 100 amp door te sturen, alsdeze te licht zijn dan zou je ze snel warm voelen worden bij deze stroom.

Offline lexie

• *
  • 13
  • +6/-1
« Reply #18 on: October 28, 2004, 07:47:39 PM »
ik heb zoiets gelezen ja, afhankelijk van de voltage en lengte van de dynamo naar de accu's
zoals ik het bekeek was 6 mm2 voldoende met 24 volt dynamo

kan natuurlijk altijd 2 x 6mm2 laten lopen ( 2 plus en 2 min draden)

Offline droomert

• 89
  • +20/-1
  • Logische denker
« Reply #19 on: December 21, 2005, 11:41:46 PM »
Reactie op het bijhouden van de snelheid

Als je een beetje technische zou zijn (je zei al dat je dat niet echt was, maargoed) dan kun je mischien ipv die brommer schakelbak een vario meganiek gebruiken (van een scooter zeg maar) dan hoef je niet te schakelen maar gaat alles automatisch.

Nog een idee, ken je dat vage ding met die 2 bollen wat altijd bij een stoom machine zit?. Dat zijn een drietal stangen met 2 bollen eraan dus. Als de stoom machine dan te hard gaat "draaien" dan zorgt dat apparaat ervoor (dmv centrifugeer kracht) dat de stoommachine niet door draait. Bij een stoom machine reguleert hij de stoom, maar jij kunt hem bijvoorbeeld aan een rem bevestigen die je molen afremt als het nodig mocht zijn. Zo kun je hem zelfs gebruiken in een zware storm (mits de rem goed genoeg is). Maar dit is wss weer ietsjes te technische?.
« Last Edit: December 21, 2005, 11:43:37 PM by droomert »
Opzoek naar een goede studie voor over 1,5 jaar!

Offline frank/

• *
  • 6
  • +2/-0
« Reply #20 on: January 16, 2008, 07:49:00 PM »
 ^-^Hee luitjes ik heb een vraagje ik ga uuh sorry voor jullie emigreren naar noord spanje iki ben nu materiaal aan het verzamelen om een windmolen te bouwen.
Ik heb een stevige havyduty dynamo op de kop getikt 30v-30am-900watt 2accu's 24v er aan;en nu wat ga ik doen even jullie advies.
Ga ik een omvormer gebruiken naar 230v
Ga ik een electra systeem 24v aanleggen.
Ga ik een electra systeem 12v aanleggen.
Wat is wijsheid inprinciepe is het alleen voor de verlichting.
Als het intresant is kan ik ook met 230v gaan werken.
Oke wie heeeft er een idee.

gr frank :angel:

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #21 on: January 17, 2008, 11:49:57 AM »
Spanje? Lekker!

Ik zou voor led-verlichting gaan. Volgens mij heb je dan genoeg aan 12 of 24V.
En anders iets met spaarlampen, maar die vragen gewoon 220V

Of bestaan er ook spaarlampen voor lagere voltages?

Offline frank/

• *
  • 6
  • +2/-0
« Reply #22 on: January 18, 2008, 08:42:46 AM »
Ja ik kan met led verlichting gaan werken maar ik vind de uitstraling niet zo mooi.
Ik bedoel het heeft geen sfeer.
Een normale lamp kun je ombouwen andere fitting er in en 12/24v lampje en je bent klaar.
Of er energie zuinige lampjes zijn op 12/24v dat zal onderhand best wel.

groetjes frank

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #23 on: January 18, 2008, 12:46:18 PM »
waarom zoveel werk ,als het alleen om verlichting gaat?
De kosten voor een kleine turbine,met opslag etc etc etc ,zijn hoger dan bijvoorbeeld voor een 2 KW turbine.
Een 2 KW generator is bijna net zo duur als een 12 volts dynamo.
Een zelfgebouwde PMG is trouwens niet goedkoper als je Neodym magneten gebruikt.
Je bespaart accus,geen geknoei met omvormers.
Je hebt alleen wat grotere constructie nodig,mast en lagers.

Google: DIY wind turbine

Offline frank/

• *
  • 6
  • +2/-0
« Reply #24 on: January 18, 2008, 10:02:29 PM »
Beste man verklaar je nader.
Geef nog even wat meer toelichting.
Ik heb een ouwe generater benzinemoter met 220v dynamo er op ik neem hem wel mee ben ook van plan om een nieuwe te kopen.
Maar de meeste spullen voor een windmolen heb ik dus dat zijn de kosten niet das hoogstens 100euro.
En de stroom die ik daarmee vang is dan eigenlijk gratis das dan toch leuk voor de verlichting.
Graag hoor ik meer van je.

groetjes frank

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #25 on: January 19, 2008, 03:01:36 PM »
Ja als je de meeste spullen al hebt dan is de keus niet moeilijk.
Ik zelf zou dan gaan voor de omvormer,dan kan je de overtollige energie kwijt aan een koelkast ofzo.

Wat dat aggregaat betreft,als je van knutselen houdt zet dan een kleine watergekoelde dieselmotor neer,aangesloten op de CV is het rendement wat hoger,ook de uitlaatgassen kan je door een warmtewisselaar laten gaan,dan ligt het rendement al gauw boven de 70-75%.
Water verwarmt door de uitlaat gassen kunnen trouwens ook nog een stoomturbine aandrijven.
Een 1-cilinder dieselmotor met een vermogen van 5KW(rendement 30%) kan dan al gauw rond de 15 KW aan energie leveren.

Offline frank/

• *
  • 6
  • +2/-0
« Reply #26 on: January 20, 2008, 11:01:58 AM »
Das een perfect idee.
Ik heb nog een warmtewisselaar uit een cv ketel dus kan die uit de berg oud ijzer die ik weg moet brengen.
Dan komt eem aggregaat toch van pas watergekoeld.
Net wat je zegt een ouwe diesel met duitse brandstof pomp plantaardige olie er in en hij draait bijna voor nop.
Koel systeem aansluiten op de verwarming [eehh probleeem nu ]er beginnen ideeen te borrelen tussen mijn vage hersencellen.
Zou je daar echt een beetje temperatuur van kunnen vangen ik bedoel het is toch warmte wat er vrijkomt dat je anders weggooid je koelt het nomaal gesproken en doet er niets mee.
Cv pomp er tussen warmtewisselaar er tussen in de uitlaat ja das dan warme uitlaat gassen en koelwater. ::) :angel:
Ik heb gisteren met een makelaar gesproken en we hebben iets in de picture er is geen electra dat kost een vermogen dus moet ik toch met een aggregaat gaan werken en dit is een mooi plan.
Als je nog meer ideen hebt hoor ik het graag ik ga hier nog is een beetje over na denken.

Vriendelijke groet frank

Offline frank/

• *
  • 6
  • +2/-0
« Reply #27 on: January 20, 2008, 11:24:57 AM »
Nog even een vraagje.
Hoe zwaar zal een aggregaat moeten zijn  om een compleet huis keuken zwembad verlichting op top 10 personen van stroom te moeten voorzien????? hoeveel kw heb dan nodig.
Ik ben beetje rond aan het kijken naar een diesel aggregaat heb info nodig voor mijn kosten analyse.

gr frank

willem1940

« Reply #28 on: January 23, 2008, 12:48:32 PM »
Nog even een vraagje.
Hoe zwaar zal een aggregaat moeten zijn  om een compleet huis keuken zwembad verlichting op top 10 personen van stroom te moeten voorzien????? hoeveel kw heb dan nodig.
Ik ben beetje rond aan het kijken naar een diesel aggregaat heb info nodig voor mijn kosten analyse.

gr frank
Dat kun je toch makkelijk zelf uitrekenen? Tel het verbruik van de installaties bij elkaar op. Wil je er ook verwarming op bedrijven? Wat je daar opnoemt komt zo te zien boven 50kW en windtekort valt moeilijk te berekenen ..... op zulke schaal zou ik denken aan het combineren van meerdere systemen, minstens wind + zon en misschien wel tzt iets om ook regen te benutten, een B-water-reservoir op enige meters boven de grond en iedere keer als iemand een WC-doorspoelt wekt dat heel even een stroompje op naar je accu-batterijen; alle beetjes helpen en je spaart ook leidingwater uit.

Zwembad op temperatuur houden kan tot bijna-winter door een soort dubbele plastic matten op daken te leggen en daar het water doorheen te pompen zodra er zon is; dat grapje heb ik ooit zien aanleggen èn werken in speeltuin "De Voort" in Nieuwenhagen/Landgraaf Limburg, nu al meer dan 10 jaar geleden dus ik weet niet of het daar nog functioneert maar je zou ze eens kunnen opbellen.
http://www.ertussenuit.com/details/2783.htm

Ergens anders in meer noordelijk Nederland zag ik ooit koepels op een fietsenstallingdak, omwikkeld met stug, zwart kunststofslang waardoorheen zwembadwater gepompt werd.

Bouw wel zwaar en degelijk want de payout-time kan meerdere eeuwen beslaan.

Vervelend probleem natuurlijk als het stil, donker en koud weer is.

NB: het stoken van plantaardige olie is alléén maar voordelig doordat er bepaalde belastingen (nog) niet op worden geheven; de productie zelf is veel duurder dan fossiele brandstoffen.
« Last Edit: January 23, 2008, 12:52:04 PM by willem1940 »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #29 on: January 26, 2008, 03:19:18 PM »
Nog even een vraagje.

gr frank
Gaat het alleen om de verlichting dan heb je aan een paar Kw genoeg.
Ga met z'n allen tegelijk zwemmen en het water is warm in notime.
Bevinden alle personen zich tegelijkertijd in de zelfde ruimte dan bespaart dat een heleboel lampjes

Voor verwarming zou ik een houtkachel met watermantel kiezen,die zijn aan te sluiten op de centrale verwarming en hebben een behoorlijk vermogen,gekoppeld aan een paar forse ackumulatortanks kan je met zo'n klein kacheltje een behoorlijk groot huis goed warm houden.
Een voorbeeld :http://www.hunterstoves.co.uk/
Ik heb de Herald 14 bevalt me uitstekend,slechts één probleem,hij staat in de woonkamer en daar is het veel te warm ;D

Mag ik trouwens even vragen wat de opzet is?
Is het een soort zelfverzorgende kommune?

Offline frank/

• *
  • 6
  • +2/-0
« Reply #30 on: January 27, 2008, 09:05:04 AM »
Beste Harrie.
Ik denk dat ik een extra electra kabel door het huis ga trekken en de verlichting in 12volt uit voer ff een ander fittinkje er in en een 12v bolletje en in tijden van genoeg wind gebruik ik dat.

Ik start daar een B&B voor mensen die er even uit willen rust voor lichaam en geest niks geen wazig gebeuren maar wel met het oog op meditatie en yoga.
En zeker geen 24uurs mentalitijd als je niet wil doe het niet en anders doe je het morgen.

gr frank

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
Re:Zelfbouw windenergie / Zelfbouw windmolen
« Reply #31 on: February 10, 2009, 03:28:34 PM »
Ik wil misschien ook zelf een windmolen bouwen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
Zijn er bouwpakketten voor windmolens te koop? of is het makkelijker om een kant-en-klare windmolen te kopen? Of moet ik zelf aan de slag om speciaal gevormde wieken te maken voor m'n zelfbouw windmolen?

Offline lastigzat

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #32 on: February 14, 2009, 08:52:50 PM »
Hoi Allemaal,

Handige en nuttige informatie allemaal.
Ik vind het zelf ook een erg boeiend onderwerp, en hoop telkens op ontwikkelingen die ECHT toepasbaar zijn op mijn woning.

Heeft iemand nog goede informatie over de laatste ontwikkelingen? Ik heb ergens eens een heel klein inwendig molentje gezien, die ook iets met tochtwerking doet. Maar dit was toen nog niet helemaal goed uitgewerkt.

Mocht ienand een goede link weten, dan kan ik die eventueel ook laten opnemen op de website www.innom.nl over klussen in en om huis, waar ook een heel erg algemeen deel over energiebesparing staat (nog niet over wind, helaas)

Alvast bedankt!

Offline papa1971

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #33 on: September 25, 2009, 11:37:01 AM »
hallo allemaal, ben zelf een windside (verticale-as spiraal) windmolen aan het maken.
ik heb wel een elektro opleiding gehad maar denk dat het niet voldoende is voor hele specifieke info.
het is mijn bedoeling om via windmolen een dynamo/generater aan te drijven hiermee naar accu's te gaan en dan naar een omvormer 12 volt DC-220 volt AC en de omvormer naar het lichtnet aan te sluiten.
Nu vraag ik me alleen af of ik de omvormer rechtstreeks of via een diodebrug (enkel om dubbel fase)moet aan sluiten
ik heb een jpg bijlage ingevoegd voor wie intresse heeft

als er nog mensen zijn die hier meer over weten neem vooral contact op met mij

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #34 on: September 28, 2009, 10:12:02 PM »
Een diodebrug heb je alleen nodig als je zelf een gelijkrichter wilt maken.

Als je een gelijkstroom dynamo gebruikt, bv. een autodyamo kun je gelijk je accu laden omdat er in de
dynamo tegenwoordig vaak een interne spanningsregelaar zit. Het nadeel van een autodynamo is dat er geen magneet in zit maar een koperen wikkeling die een magnetisch veld opwekt, dit kost stroom en gaat bij een autodynamo pas in bij 300 toeren/min. geloof ik. Je kunt dit vervangen door een magneetspoel. (goedkope oplossing)

Als je een permanent magneet dynamo gebruikt, krijg je er wisselspanning uit. Meestal zijn deze dynamo's 3 fasen gewikkeld. Je kunt ook enkel fase wikkelen, de dynamo kan dan meer toeren aan in verhouding.
Je kunt ook meerdere fasen wikkelen, of een schakeling maken zodat je ster driehoek of anders kunt schakelen.

Als je een type savionius molen maak van oude olie vaten, zou ik een permanent magneet dynamo gebuiken.
zie ook www.otherpower.com en dat soort site's
Zelf een dynamo wikkelen is niet zo heel moeilijk, het aantal wikkelingen per spoel geven het voltage.
Als je 3 fasen wikkeld, moet je zorgen dat alle beginpunten van fase 1,2 en 3 aan elkaar zitten, je krijgt
dan uiteindelijk 3 losse contacten waar dan 3 fase wisselspanning uit komt. Dit is op de foto's vaak moeilijk te zien.

Jouw opstelling van dynamo => accu => omvormer is opzich goed, denk dat je bij een goedkope omvormer een brommend geluid krijgt in je meterkast. Dit komt door de blokgolf. Een zuivere sinusomvormer is wel beter.
Je kunt ook een roterende omvormer bouwen, deze kunnen ook nog terugleveren aan het net.

Een stappenmotor is ook een oplossing. Je kunt deze kopen op stappenmotor.nl
Je hebt dan 4 spoelen met 8 draden.

Nou veel succes met de verticale windmolen.

Offline papa1971

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #35 on: October 05, 2009, 09:40:39 PM »
zo ben ik weer wie kan mij helpen aan een site waar goed en duidelijk uitgelegd word welke formules ik nodig heb voor berekenen aantal winding spoel om 12 volt en 30-50 Amp eventueel filmpje op youyube oh ja heb een dynamo 12 volt 100 Amp

dank U

Offline Jans1967

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #36 on: October 25, 2009, 08:53:14 AM »
Ben het zelfde als jou van plan om m.b.v. een verticale-as windmolen een accu te laden omvormer etc. maar ben absoluut geen electroman. Toch wel een handicap vind ik. Ik heb een zgan autodynamo bij een revisiebedrijf vandaan. Een goede start leek mij. De 2 probleemjes waar ik tegen aan loop zijn:
1) hoe laat ik de zgn zelfbekrachtiging, die de dynamo nodig heeft om te starten met laden ontstaan, zonder dat ik bij elke opkomende wind met m'n spanningzoeker de molen op moet zoeken om dit handmatig de doen.
2) hoe voorkom ik dat, als het windstil is, de accu weer leeg loopt richting dynamo?

Offline Ernst

• *
  • 3
  • +0/-0
« Reply #37 on: October 27, 2009, 10:58:24 AM »
Hallo Jans en Pappa

Ik ben zelf ook bezig met een verticale windmolen en ben er achter gekomen dat een auto dynamo niet erg rendabel is.
Ten eerste belast je de windmolen behoorlijk mechanisch door de over brenging en je moet de rotor spoel bekrachtigen en daardoor trek je weer stroom uit je accu.
Dit laatste is op te vangen door de dynamo om te bouwen naar een permanente magneet rotor. Je schijnt ergens rotors kant en klaar te kunnen kopen, maar je zou de dynamo kunnen demonteren en er zelf supermagneten (neodynium) in te kunnen bouwen.http://www.windstuffnow.com/main/gm_alt_mod.htm
In amerika kan je PMG kopen :http://mikeswindmillshop.com/PMA.html

Een andere oplossing is: http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/

Hier staat hoe je de generator kan maken. http://www.scoraigwind.com/pmgbooklet/itpmg.pdf deze is toegepast in een normale molen maar kan je ook prima gebruiken .

Als laatste nog even een linkje naar een site met een zeer duidlijke beschrijving van een complete windmolen met een goede wrijvingsloze generator. http://www.otherpower.com/turbineplans.shtml

Nou even wat te lezen. ;)

P.S. @Jans
 Als je toch een dynamo wil gebruiken dan is dat geen probleem. Dynamo's hebben tegenwoordig een 3 fase gelijkrichter en daar kan de stroom alleen maar uit. Hier is een laadcircuit om te voorkomen dat je accu te ver oplaad :http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/images/oldchargecontroller.jpg

Mvg Ernst
« Last Edit: October 27, 2009, 11:03:52 AM by Ernst »

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #38 on: October 27, 2009, 11:07:15 PM »
Voor de spoelwikkeling :

- 12 Volt machines you need to wind with two strands 0.1605mm wire in hand and each coil should have 36 turns.

- For 24 Volt machines wind with 1 strand of 1.63mm/gage wire and each coil should have 70 turns.

- For 48 Volt machines wind with 1 strand of #17 gage wire and each coil should have 140 turns.

Gauge   Millimeter
28      0,321 mm
14      1,63  mm

Even tusssendoor:
Als je een stappenmotor bekijkt, is ook een permanent magneet motor/dynamo, kun je goedkoop ook heel veel truukjes uithalen.

Het voordeel is dat de stroom van bv. een 12Nm stappenmotor tot wel 300 volt kan gaan. Je hebt deze voltage's nodig bij grotere netinverters omdat die meestal pas gaan werken vanaf 100 volt tot 400 volt.

Nou veel succes met wikkelen!!!

« Last Edit: October 27, 2009, 11:18:42 PM by michel »

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #39 on: November 07, 2009, 11:37:59 PM »
Een kennis heeft een windmolen gemaakt van een oude sinaasappelpers, hij kwam erachter dat als je de pers handmatig draait, je een schok krijgt van de stekker.

geeft genoeg energie om een lamp op te laten branden.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.

Offline wind

• *
  • 5
  • +0/-0
« Reply #40 on: February 14, 2010, 04:47:00 AM »
 :-* Hallo ik heb een windmolen gemaakt die twee accu's laad (12v-7ah ) Nu heb ik een soladin 120 4a inverter liggen. Kan ik met de windmolen een accu laden en dan accu twee aan het net koppelen?? Als de windmolen de accu vol heeft!!! de accu met een schakeling naar de inverter schakelen. En dan de accu van de inverter naar de windmolen schakelen.  Is dit mogelijk ??  Heeft iemand een schema voor deze schakeling??  Een accu is 12v maar de input van de inverter is 18--38v  4a Dus ik moet de accu naar 24v-3a krijgen (72 WATT ) en deze beschermen tegen  ontlading onder 11v.   Heeft iemand een schema voor deze ontlading ??                         

Offline Ernst

• *
  • 3
  • +0/-0
« Reply #41 on: February 14, 2010, 03:56:03 PM »
Hallo wind

Ik heb even gegoogled en kijk hier maar even http://zonstraal.forumup.be/about103-zonstraal.html volgens mij moet het dan wel kunnen.

Automatisch zal moeilijk worden want eerst laad je ze parallel en dan wil je ze in serie zetten en als ze leegraken weer parallel.
Misschien is het een oplossing om de wisselspanning uit de windmolen te transfomeren naar 24volt en dan rechtstreeks de inverter in.Dat is denkelijk de makkelijkste oplossing.

Ik ben zelf nog bezig met een VAWT molen. Ik heb hem zo gewikkeld dat er iets meer dan 12 volt uitkomt. Hij staat nog niet op het dak ,want ik ben nog bezig met de mechanische kant.
Als de metingen bevredigend zijn dan ga ik denkelijk een nieuwe stator maken die direct een volt of 40-50 levert om direct een inverter te voeden dan hoef ik geen accu's te gebruiken, want die kosten alleen maar extra.

Mvg

Ernst

Offline wind

• *
  • 5
  • +0/-0
« Reply #42 on: February 14, 2010, 05:47:02 PM »
 ???  Hallo Ernst een converter schema van 12 naar 37 volt heb ik gevonden! Nu kan ik de accu aan de inverter koppelen  Maar kan ik de inverter aan koppelen . Het voltage krijg ik wel geregeld maar hoe zit het met de 3--4 A ?? De windmolen direct aan de inverter  is niet mogelijk  De generator is gemaakt LG wasmachine met aangepasten sator Bij ongeveer 70 a 80 toeren heb ik al snel 15 a20 volt Dus bij harde wind word het voltage te hoog voor de inverter Daarom wil ik met twee accu's werken De windmolen staat nog aan de grond de mast met twee zonnepanelen 20 watt zijn geplaats. mvg Wind

Offline Ernst

• *
  • 3
  • +0/-0
« Reply #43 on: February 14, 2010, 11:21:22 PM »
Ha die wind
70-80 toeren is niet veel dus je spanning zal wel hoger worden.De spanning uit de stator kan je toch gelijkrichten en dan in de inverter douwen en dan aan 230volt hangen?Of heb ik het verkeerd?
Weet je de ingangspanningsbereik van de inverter?(google) Dan heb je toch gegevens genoeg?
Als de spanning te hoog word kan je misschien een regelaar van een 24volt dynamo gebruiken.Die stabiliseert de spang dan wel.

Hoe heb je de stator aangepast en wat voor wasmaschine(motor) heb je gebruikt. Misschien wel intressant.
mvg Ernst

Offline wind

• *
  • 5
  • +0/-0
« Reply #44 on: February 15, 2010, 08:07:00 AM »
Hallo Ernst ik heb een windmolen met vertikale as en tien halve cylinders (langzaamloper) Deze heeft een windvaan en scherm voor een helft van de molen. De dynamo gemaakt van LG direct drive moter. Het zijn PMG.motoren en leveren bij laag toerental 12 volt Voor 20 euro is een defect wasmachine wel te vinden. Een motor heb ik standaard.    Van dynamo twee heb ik dunner koperdraad gebruikt maar meer gewikkeld!  Dynamo drie gebruik ik twee magneet ringen deze in een pvc buis van 300 mm samen met een aangepasten stator   Ik wil bij een zo laag mogelijk toerental 13a14 volt hebben voor een accu te laden  Een snelloper is te gevaarlijk in mijn tuin (WWW.the backhed.com/Windmill/Contents.asp) mvg  Wind

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #45 on: February 16, 2010, 07:57:59 PM »
Een Fisher & Paykel motor is GÈÈN pmg.Daarvoor zijn enkele aanpassingen nodig.
Een F&P motor heeft 1 groot nadeel,cogging(wat de nederlandse naam is weet ik niet.
Als je een stappenmotor met de hand draait dan voel je kleine stootjes,de magneten zitten dan precies op het nulpunt.
Ga je de snelheid opvoeren dan krijg je vibraties,die vibraties destructieve werking op de gehele molen,de molen houdt het niet lang vol.Een goed gebouwde snelloper is in dat geval veiliger.
De enige motoren die ook als generator dienen zijn elektro motoren die in auto's en fietsen zitten.
Deze motoren leveren bij het afremmen elektrische energie.
Wil je dus een motor gebruiken zonder al teveel problemen kan je het beste een motor nemen voor een elektrische fiets of misschien een scooter,een raycool scooter motor van 800 watt kost rond de 80 euro,daar haal je bij het juiste toerental zo'n 300 watt uit(36 V),voor die prijs ga je niet zelf lopen knutselen lijkt me zo.
Tot slot het adres: theBackshed.com

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #46 on: February 16, 2010, 08:45:46 PM »
Er zijn natuurlijk duizenden goeie sites te vinden met veel informatie over hoe,wat en waarom.
Deze twee zijn beide complete bibliotheken met informatie.
http://www.instructables.com/
http://www.reuk.co.uk/
Op de laatste site staat iets leuks over een windturbine van een hub motor.

Offline wind

• *
  • 5
  • +0/-0
« Reply #47 on: February 17, 2010, 03:34:41 PM »
  :police: Het gaat mij niet om de euro. En die verhalen van 800 watt hier en 1000 watt daar.Dan had ik wel zonnepanelen op het dak LATEN leggen Er zijn windmolens te koop dan hoef je niets te doen ! mvg Wind

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #48 on: February 17, 2010, 07:47:08 PM »
Tsja ,ik dacht vriendelijk te zijn, door iemand die denkt dat een F&P motor een PMG motor is, enige tips te geven,maar dat schijnt niet nodig te zijn ;D
Maar als je zelfbouwen zo leuk vindt pruts je toch ff zo'n PMG zelf inelkaar,kan geen enkel probleem zijn voor iemand met zoveel kennis van PMG motoren ;D

Offline wind

• *
  • 5
  • +0/-0
« Reply #49 on: February 18, 2010, 04:28:41 AM »
 ;)Ha Harrie 126                                                                                                                                                      Werkeloos ?