Neoweb.nl

Recent Posts

Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Cryptocurrency, bitcoin, altcoins, blockchain, ethereum, etc. / Initiative Q (invites)
« Last post by Robert on November 13, 2018, 02:11:35 PM »
Voor iedereen die geinteresseerd is in Initiative Q. Hier is een aanmeldlink:

"Initiative Q is an attempt by ex-PayPal guys to create a new payment system instead of credit cards that were designed in the 1950s. The system uses its own currency, the Q, and to get people to start using the system once it's ready they are allocating Qs for free to people that sign up now (the amount drops as more people join - so better to join early). Signing up is free and they only ask for your name and an email address. There's nothing to lose but if this payment system becomes a world leading payment method your Qs can be worth a lot.

Here is my invite link: https://initiativeq.com/invite/rWLM3SdpQ

This link will stop working once I’m out of invites. Let me know after you registered, because I need to verify you on my end."
2
Wist-u-datjes! Wist u dat? Dan weet u het nu zeker! / Opmerkelijk.. suicide cijfers
« Last post by Laurent89 on September 24, 2018, 08:33:48 PM »
Feiten en cijfers over zelfmoord:
De afgelopen jaren is het aantal zelfmoorden in Nederland gestegen. Een mogelijke oorzaak van deze stijging is de crisis. Een overzicht:

Er zijn relatief weinig suïcides in Nederland ten opzichte van andere Europese landen.
In absolute aantallen zijn er meer dan 1.800 zelfmoorden per jaar in Nederland.
8,3% van de volwassenen heeft ooit aan zelfmoord gedacht.
2,2% van de volwassenen heeft ooit een zelfmoordpoging gedaan.
Het aantal zelfmoordpogingen per jaar is niet exact bekend, maar wordt geschat op 94.000.
Jaarlijks worden zeker 14.000 pogingen behandeld in het ziekenhuis.
Mannen plegen vaker zelfmoord dan vrouwen.
Vrouwen doen gemiddeld meer zelfmoordpogingen dan mannen.

Vind het echt heel erg eigenlijk dat er dagelijks al meer dan 5 mensen er een einde aan maken.. Misschien wat vaker aan een ander vragen hoe het nu écht met diegene gaat.. Vaker waardering en liefde tonen etc.  :) Gelukkig zijn er tegenwoordig ook crisislijnen met mensen die echt naar de ander zijn verhaal luisteren zonder te oordelen.
3
Wat zijn nou de grote voordelen van een zelfrijdende auto?

1. Je kan de tijd die je doorbrengt in een auto zelf indelen.
Of je nou wil slapen, lezen, tv-kijken, praten, borrelen, werken. Het kan allemaal in een zelfrijdende auto (SAE level 4 en 5). Ongestoord van A naar B in een zelfrijdende auto.

2. Geen parkeerplaats meer nodig met zelfrijdende auto's
Een zelfrijdende auto kan zichzelf parkeren en opladen. (bijvoorbeeld centraal buiten het centrum). Op het juiste moment staat de auto voor je deur om je van A naar B te brengen. Hierdoor kunnen wijken en steden opnieuw worden ingericht.

3. Een zelfrijdende auto kun je delen.
Op het moment dat je de zelfrijdende auto zelf niet gebruikt, kan deze andere passagiers rondrijden. Mercedes is bezig met concepten om het onderstel zo te maken, dat er meerdere modules op geplaatst kunnen worden. Zo heeft iedere bestuurder nog steeds zijn/haar eigen auto/interieur, maar het onderstel wordt gedeeld. Wel zo efficiënt. En als je wat minder waarde hecht aan eigen, kun je je auto volledig delen. Verhuurbedrijven zullen 1 auto aan meerdere passagiers kunnen verhuren. Hierdoor dalen de operationele kosten voor het kunnen gebruiken aanzienlijk. Er zouden zelfs Openbaar-zelfstandig-rijdende-auto's kunnen komen. (OV)

4. Een zelfrijdende auto kan veilig je kinderen van school ophalen. Terwijl je zelf bijvoorbeeld op je werk zit.

5. Zelfrijdende auto's kunnen heel goed en veilig in een soort treintje rijden. Allemaal dezelfde snelheid. Ze zouden zich zelfs aan elkaar kunnen koppelen om een echt fysiek treintje te vormen.

6. Met zelfrijdende auto's behoren files tot het verleden. Ze kunnen in colonne met hoge snelheid achter elkaar rijden. Ritsen/invoegen en uitvoegen is nooit een probleem dat nog opstopping veroorzaakt. Voordringers of treuzelaars bestaan niet. Het debiet van snelwegen zal enorm omhoog gaan. (er kunnen meer auto's overheen).

7. Stoplichten etc. zijn niet meer nodig.

8. Door de veiligheid van de zelfrijdende auto's, kan de kooiconstructie om mensen te beschermen een stuk lichter. Immers maken ze geen ongelukken. De auto's kunnen hierdoor kleiner worden (geen kreukelzone nodig). En het chassis kan van lichtgewicht metaal of kunststof gemaakt worden. Hierdoor daalt het gewicht enorm, stijgt de efficiëntie en daalt het brandstof verbruik. Kleine elektromotoren (of misschien gewoon persluchtmotoren) zijn genoeg om een auto voldoende actieradius mee te geven. Je hoeft geen mega batterijen mee te zeulen, omdat de auto zichzelf om de 50? 100km? kan opladen, terwijl je zelf aan het winkelen bent, of aan het werk, of op bezoek... etc.
Dus lichte motoren, lichte accu's, licht chassis. kleinere banden, minder wrijving, minder fijnstof .

9. Het begrip mobilieit wordt hergedefinieerd.
Het hele begrip mobiliteit zal nog verder veranderen. Een klein scootmobiel-achtig voertuig (zoals een Renaul Twizy) zou gebruikt kunnen worden om passagiers van en naar bushaltes te vervoeren. Vanaf dat punt rijden zelfstandigrijdende bussen naar grotere hubs/stations. (Vervoer op perrons kan op zelfrijdende golfkarretjes, segways, en misschien zelfs zelfrijdende hoverboard. Op die stations kun je eenvoudig overstappen op treinen die je naar grote stedelijke centra brengen. Eenmaal daar aangekomen, kunnen kleinere voertuigen je weer naar de eindbestemming brengen. Voertuigen kunnen een stuk kleiner zijn dan de huidige auto's. En dus weer lichter, energiezuinig, geodkoper etc.

10. Zelfrijdende vrachtwagens rijden zichzelf van en naar fabrieken/distributiecentra naar magazijnen. Misschien rijdt er per 10 vrachtwagens nog 1 'chauffeur' mee, die helpt om te laden en te lossen. Dit vormt wel een bedreiging voor chauffeurs, maar er komen weer andere banen voor terug. (LIDAR makers, software developers, etc)

etc. etc. etc.
4
Definitie van een zelfrijdende auto.
Een voertuig, dat zelfstandig en dus zonder interventie van de mens, veilig naar elke gewenste locatie kan rijden.

De droom van velen is de zelfrijdende auto. Gewoon met je krantje/ipad achter het stuur. Muziekje aan of filmpje kijken. Kopje koffie of een borrel. Misschien zelfs een dutje? De zelfrijdende auto brengt je geheel ongestoord van A naar B. Zonder op enig moment in te hoeven grijpen.

Er is echter 1 probleem. De zelfrijdende auto zoals bedoeld in dit voorbeeld bestaat nog niet.

Om te komen tot een volledig autonoom zelfrijdende auto, dient de auto aan een aantal voorwaarden/niveaus te voldoen. Deze niveau's of levels van zelfrijdende auto's, worden hier onder beschreven en lopen van SAE level 0 tot SAE level 5.

SAE Niveau 0 / Level 0
"no automation": Het geautomatiseerde systeem geeft waarschuwingen en kan kortstondig ingrijpen.
Denk aan : brake assist.

SAE Niveau 1 / Level 1
"hands on" : De bestuurder en het geautomatiseerde systeem, delen de controle over het voertuig.
Voorbeelden zijn  Adaptive Cruise Control (ACC), waar de bestuurder stuurt en het geautomatiseerde systeem de snelheid regelt.
Een ander voorbeeld is Parking Assistance, waarbij de computer stuurt en de bestuurder de snelheid bepaalt. Ook dient de bestuurder de volledige controle over te kunnen nemen op elk moment.
Ook Lane Keeping Assistance (LKA) Type II is een voorbeeld Level 1.

SAE Level 2 / Niveau 2
"hands off": Het geautomatiseerde systeem neemt volledige controle over het sturen, accelereren en remmen. De bestuurder moet blijven opletten en waar nodig direct ingrijpen als het geautomatiseerde systeem faalt.
Hands off betekent in de praktijk echter dat er nog wel contact met het stuur moet zijn, om er zeker van te zijn, dat de bestuurder op elk moment kan ingrijpen.
In Tesla's zou

SAE Level 3 / Niveau 3
"eyes off": De bestuurder kan veilig andere dingen doen, zoals een bericht sturen of een film kijken. Het geautomatiseerde systeem grijpt zelf in bij situaties die vragen om direct actie, zoals een noodstop.  De bestuurder moet klaar zitten om in een beperkte tijd te kunnen ingrijpen als de auto daar om vraagt.  Een voorbeeld hiervan is de Audi A8 Luxury Sedan uit 2018, de eerste commerciele auto die claimt niveau 3 zelfrijdend te zijn.
Deze specifieke auto heeft een zogenaamde Traffic Jam Pilot. Wanneer deze is geactiveerd door de besturder, neemt de auto volledige controle over in langzaamrijdend verkeer (tot 60 km/h). Deze functie werkt alleen op snelwegen met een fysieke afscheiding tussen tegemoetkomend verkeer (bijvoorbeeld vangrail of middenberm).

SAE Level 4 / Niveau 4
"mind off": Net zoals bij niveau 3, maar hier hoeft de bestuurder geen aandacht meer te geven voor de veiligheid. De bestuurder kan veilig gaan slapen of de bestuurderspositie verlaten. Dit niveau werkt alleen in gelimiteerde locaties die zijn afgeschermd door 'geofencing' of tijdens speciale omstandigheden zoals een file. Buiten deze situaties zal het voertuig zichzelf moeten kunnen parkeren als de bestuurder de controle niet overneemt.

SAE Level 5 / Niveau 5
"steering wheel optional": Hier is geen enkele tussenkomst van mensen meer nodig en het voertuig kan overal rijden. Een voorbeeld hiervan is een gerobotiseerde taxi.

Techniek achter zelfrijdende auto's
Om auto's zelfsturend te maken leunen ze sterk op techniek. Een mens heeft maar een beperkt blikveld, en in dat blikveld is ook niet alles even duidelijk. Een zelfrijdende auto beschikt over meerdere sensoren die een interpretatie van de werkelijkheid maken. Zelfrijdende auto's zijn o.a. uitgerust met GPS, Stereocamera's, Sonar, LIDAR (laserscanner of Light / Radar) en IMU's om de omgeving te scannen.
Deze data wordt dan gevoerd aan een systeem dat objecten moet herkennen. Hiervoor wordt ook Deep Learning ingezet. Een techniek om computers te laten leren van verschillende situaties.

Verschillende bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende auto's.
Denk aan techbedrijven zoals Google (Alphabet), Apple & Uber? Maar ook autofabrikanten zelf zoals: BMW, Nissan, GM, Tesla, Ford richten zich op de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. 

Gerelateerde termen/definities aan de zelfrijdende auto zijn:
computer-controlled car that drives itself.
autonomous vehicle.
driverless car.
fully automated vehicles.

zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
5
De wereldwijde uitstoot van koeien wordt geschat op 32.000.000.000.000 kg CO2 per jaar!

Maar is een deel van de uitstoot van veeteelt niet al verdisconteerd in de olie? immers worden gewassen gegroeid met kunstmest en voeding die wordt geproduceerd uit olie. Er zijn estimates dat een koe totaal ongeveer 1000 liter olie 'eet'.

6
Een kleine update: Als je weet hoeveel vaten olie er nu DAGELIJKS worden verbruikt? in 2018 zullen dat 99 miljoen vaten a 158 liter per vat per dag = 15.6 Miljard liter olie per/DAG = 5790 Miljard liter per jaar.  Das vijfbiljoenzevenhonderdnegentigmiljarddriehonderddertigmiljoen

https://www.statista.com/statistics/271823/daily-global-crude-oil-demand-since-2006/
https://www.ogj.com/articles/2018/03/iea-raises-global-oil-demand-estimate-for-2018.html

1 liter olie zorgt bij verbranding voor 2.5 kg CO2.
dus vermeningvuldig nog een keer met 2.5
= 14.273.325.000.000 kg CO2 per jaar.

Overigens is er ook nog 5500 megaton koolverbruik jaarlijks = 5500000000000 kilo kool

zie: https://www.iea.org/newsroom/energysnapshots/global-coal-demand-2015-2022.html

Bij verbranding van 1 kilo kool, komt er zo'n 3 kilo CO2 vrij =
= 16.000.000.000.000 kg CO2.

Totaal olie + kool = 30.000.000.000.000 kg CO2 per jaar.

Jaar in jaar uit... al tientallen jaren. Je kan gewoon berekenen dat dit een GROOT effect heeft.
Concentratie CO2 is al miljoenen jaren tussen de 180 en 280 ppm .  Met ons stookgedrag is dat nu 411 ppm. En serieus.. zo hoog is het nog nooit geweest.

Ook mechanismen om de effecten te minimaliseren raken van slag (grootschalige boskap, vervuiling oceanen, etc)
7
Cryptocurrency, bitcoin, altcoins, blockchain, ethereum, etc. / Re: Bitcoins BTC
« Last post by Robert on June 23, 2018, 09:57:58 PM »
Bitcoin is de laatste jaren enorm gestegen. (Ik denk niet dat iemand kan zeggen of dat te hoog of te laag was) Maar met de piek van 20.000 dollar eind 2017.

Miljoenen mensen hebben ooit bitcoin gekocht, om toegang te krijgen tot andere crypto's. (die behoefte is tegenwoordig voorbij) Je kan ook met andere middelen exotische crypto's kopen

Daarnaaast hebben miljoenen mensen bitcoin gekocht om te speculeren over de waarde zelf. (dat zal altijd wel blijven)
(sommige mensen zeggen dat bitcoin 100k of 200k kan bereiken)

Helaas hebben veel mensen ook geld verloren (ze zijn niet de beste promotors meer)
Maar ook veel mensen die bitcoin tegen lagere prijzen kochten, proberen het nu te verkopen, omdat ze bang zijn. Hierdoor zullen de prijzen dalen. Aan de andere kant verzamelen mensen nog steeds bitcoins. (Voor elke verkoper is er een koper)

En er is een psychologische 'prijs'.
Stel jezelf de volgende (retorische) vragen:
Zou ik bitcoin kopen voor 1 dollar? (het antwoord kan alleen zijn: zeker en waarschijnlijk veel).
Zou ik bitcoin kopen voor 100 dollar? (de meeste mensen zouden het waarschijnlijk nog wel willen kopen)
Zou ik bitcoin kopen voor 1000 dollar? (nog steeds kopen veel mensen het op dit prijsniveau)
Zou ik bitcoin kopen voor 10K? (sommige mensen zouden het nog steeds kopen, immers, het verleden bewijst dat)
Zou ik bitcoin kopen voor 20K? 50K? (sommige mensen kochten het zelfs voor 20K en als het opnieuw 20K bereikt, zijn mensen vast wel bereid om 20K te betalen, of 30K) Vooral als de koers omhoog gaat, dan krijg je het band-wagon effect
Zou ik bitcoin kopen voor 100K? 200? 500? (....)

 
Dat de waarde is gedaald van bijna 20k naar 6k tegenwoordig, is daarom niet vreemd. De koers is eerder sterk gedaald en later weer hersteld. Zal het weer herstellen? (niemand kan het zeggen !!)
Zal het dalen tot 1 dollar? waarschijnlijk niet.

Dus de huidige waarde moet dan toch ook een aantal onderliggende factoren hebben.
Vooral als je rekening houdt met het volgende:

Tegenwoordig is het bitcoin-netwerk traag (vergeleken met anderen) (slechts zo'n 4 transacties per seconde)
het bitcoin-netwerk is / was duur voor transacties (in vergelijking met andere) (op een gegeven moment zelfs 30 dollar per transactie).
bitcoin is niet zo populair voor Smart Contract (in vergelijking met anderen zoals Ethereum of NEO)
Bitcoin gebruikt veel energie, in plaats van bijvoorbeeld POS-crypto's zoals ReddCoin.

Toch willen mensen er nog steeds 6K voor betalen. Dus het moet ergens een waarde hebben?

Het domineert nog steeds het crypto-landschap. (40% van de totale markt) Hoewel ook dat getal langzaam afneemt in de loop van de tijd.

De Bitcoin blockchain is zo groot dat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om te kapen / hijacken. Dus de omvang van het netwerk maakt het zeer veilig!
Maar andere netwerken zijn bijna net zo groot en ook onmogelijk te kapen. (zoals Ethereum)

Als je de prijs van bitcoin relateert aan de hardware die nodig is om het netwerk in de lucht te houden, dan heeft bitcoin ook een echte waarde. Maar met lagere prijzen zullen sommige mensen stoppen met bitcoins minen of naar andere crypto's over schakelen. Maar de transactiekosten zullen dan weer omhoog gaan en daarom zal mining weer winstgevend worden. Dus dat zal ook een evenwicht in prijs creëren.

En omdat de moeilijkheidsgraad (hashrate) omhoog gaat (en dus de hardware vereist), zal de prijs zelf ook stijgen. (tenzij de hardwareprijzen sneller eroderen dan de hashrate-groei)

Dus ja .. waarschijnlijk .. de prijs zal op een gegeven moment omhoog gaan. En als je dat feit naar de toekomst extrapoleert, kan het zinvol zijn om nu meer te betalen om in de toekomst een goede positie te hebben.

maar wat zal er gebeuren als bitcoin niet langer NO # 1 is in marktkapitalisatie. Wat zal het psychologische effect zijn? wat gebeurt er als landen mijn (energie-intensieve) mining verbieden?

8
Een mooie site om cryptocoins te traden is Coinswitch

Via Coinswitch kun je op meerdere grote exchanges handelen, zonder er een account nodig te hebben.

Ze ondersteunen maarliefst 317 verschillende cryptocurrencies. Grote kans dus dat je kan traden met een cryptocoin die je al hebt.

Je stuurt een bedrag in je eigen cryptocurrency naar een address dat zij opgeven en krijgt er een andere cryptocurrency in je eigen wallet-address voor terug. De fees vallen ook mee. Tevens kijken ze waar je het meeste waar voor je geld krijgt:

Zie: https://www.coinswitch.co


9
Hallo,

Voor met name de rc modelbouw heb ik een volautomatische variabele versnellingsbak ontwikkeld. Dit prototype is technisch klaar maar het 2e gedeelte van de gehele werking is dat de bak volledig elektronisch gestuurd dient te worden.
Het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak  moet gemeten worden en met die gegevens dient de servo aangestuurd te worden, die de "rem" op de variabele versnellingsbak bediend.
Korte uitleg van de variabele versnellingsbak:
In de bak zit een soort differentieel (zelfde principe als een achteras van een auto) die met een rem bediend kan worden.
Staat de servo in de "ruststand" dan staat het diff op de rem. Als de aandrijfmotor draait, is het toerental van de ingaande as het zelfde als de uitgaande as.
Voorbeeld uit de praktijk:
Een mogelijkheid om deze bak te gebruiken is bij rc powerboaten. Deze boten hebben allemaal 1 rechtstreekse as van de motor die de prop (schroef) aan drijft. Er zijn veel verschillende factoren die de snelheid van de boot kunnen beïnvloeden, denk aan wind/stroming voor of tegen, helder of troebel water enzv. Vaak wordt er een prop gekozen waarmee de boot gemiddeld het beste presteert... Hier wil ik verandering in brengen!
Voorbeeld van wat ik graag zie gebeuren:
Stel een motor van een powerboat heeft een max toerental van 40000/min. Als het toerental (in vol gas positie, knuppel op de zender helemaal naar voren) tijdens het racen onder de 39000 rpm/min komt, dan pas moet de elektronica zijn werk doen.
Deze moet de servo aansturen om het diff te late slippen zodat er een vertraging ontstaat. De elektronica moet er dus voor zorgen dat in vol gas positie het toerental altijd boven de 39000 rpm/min blijft.
Alles minder als de vol gas positie van de zender hoeft de elektronica niets te regelen, en staat de servo dus in de ruststand en dus het diff op de rem.

Graag ontvang ik alle hulp zowel bij het bedenken van een oplossing alsmede het maken van de benodigde onderdelen. Ik heb namelijk geen verstand van Arduino/microcontroller enzv.

Met vriendelijke groeten,
Harry
10
Finaly, someone is taking my idea seriously https://www.gravitricity.com/
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10