Neoweb.nl

Neoweb wetenschapsforum. Duurzame technologie en innovatieve wetenschappelijke onderwerpen. => Transport van automobiel tot vliegtuig en van duikboten tot containerschepen => Topic started by: Robert on June 29, 2007, 10:14:55 AM

Title: Aerodynamica maakt vrachtwagen zuiniger
Post by: Robert on June 29, 2007, 10:14:55 AM
'Aerodynamica maakt vrachtwagen zuiniger'
AMSTERDAM - Ingrepen aan de achterkant en onder een vrachtwagen kunnen het brandstofverbruik tot vijftien procent terugdringen. Dat stellen twee onderzoekers van de Technische Universiteit Delft in het wetenschapsmagazine Delft Integraal.
 
Een groot deel van de luchtweerstand die een vrachtwagen ondervindt, wordt veroorzaakt door het zogenoemde zog.

Aan de achterkant van het voertuig, waar de rijdende vrachtwagen net weg is, ontstaat een vacuüm waar lucht in verschillende richtingen naar toestroomt.

Onderdruk
Hier heerst een onderdruk, waardoor het de vrachtwagen als het ware naar achteren trekt, stellen de onderzoekers. Dit effect wordt groter als de truck harder rijdt.

Een van de oplossingen om dat zog te verkleinen is de 'boat tail', een soort afgestompte pyramide achterop de vrachtwagen.

"Het werkt eigenlijk hetzelfde als een fietshelm die naar achteren in een punt loopt", verklaart een van de onderzoekers. In de windtunnel zouden de resultaten van dit soort toeters achterop wagens veelbelovend zijn.

Energie
Door hun gebrek aan aerodynamica verbruiken vrachtwagens veel energie. Dit kost geld en is slecht voor het milieu. Binnenkort testen de onderzoekers op de weg het effect van de boat tail achterop een truck.

bron: Novum & nu.nl
Title: Re: Aerodynamica maakt vrachtwagen zuiniger
Post by: Wim_V on June 30, 2007, 11:43:38 AM
15% besparing, dan heb je de kosten voor om te bouwen snel terugverdiend :)

Als ze nu op de achterkant een soort opblaasbare piramide maken heb je meteen een grote airbag vanachter en heb je niet meer ruimte nodig om te parkeren.

Niemand die een nieuw product op de markt wil brengen? :P
Title: Re: Aerodynamica maakt vrachtwagen zuiniger
Post by: AngeliqueBS on July 01, 2007, 04:45:13 PM
Heeft er iemand een afbeelding van hoe zo'n piramide-geval eruit ziet?
Want hoe ga je dan je vracht lossen  met zo'n piramide achterop .. ?
Ook zijn vrachtwagens gebonden aan een maximum lengte van het totale voertuig ... als zo'n piramide achterop hiermee je laadruimte beperkt .. dan heeft het geen nut om zo 15% brandstof te kunnen besparen want er wordt namelijk geld verdient met de LAADRUIMTE!!!
Hoe efficiënt kan het transport zijn als je met zo'n besparende piramide achterop je laadruimte verminderd ... en dus meer vrachtwagens moet gaan inzetten om hetzelfde laadvolume te houden?

Hoe doc je aan ... met zo'n geval achterop?

Hoe zit dit bij zeecontainertransporten?  Tankwagens?  etc etc etc

Overigens denk ik niet dat het gemiddelde verbruik van zware vrachtwagens op 1 op 3 ligt  maar al een stuk zuiniger dan laat ik zeggen 10 jaar terug.  Want een verbruik van 1/3 lijkt mij eerder een cijfer uit het verleden.

Ik rij nu met een XF rond met 992.000 km op de teller en mijn verbruik bij zware vrachten (zeg totaal gewicht tussen de 44000 en de 48000kg wat we regelmatig hebben) rond de 1 op 3.4
Zuiniger rij ik met lichtere vrachten  en dan kom ik op rond de 1 op 3.6!

Nieuwere vrachtwagens zijn nog een stuk zuiniger dan die van mij.

(dafboek.nl)

Gaarne meer info over die piramide  en tekeningen en/of foto's graag!

Title: Re: Aerodynamica maakt vrachtwagen zuiniger
Post by: Wim_V on July 01, 2007, 05:08:16 PM
Deze foto heb ik gevonden:
(http://www.amt.nl/upload/120685_657_1182511410022-vrachtauto_aerodynamica.gif)
bron: http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/Aerodynamische-vrachtwagen-15-procent-zuiniger.htm

Ik had het me wel iets anders voorgesteld. Het is dus een open, holle piramide. In principe lijkt het me niet moeilijk om zoiets opplooibaar te maken. Als je het dan zo maakt, dat het op een simpele manier op een container te bevestigen is, lijkt het me wel wat.

Natuurlijk zit je wel met het probleem van de maximumlengte. Een feit is wel dat brandstof steeds duurder wordt, en aerodynamica dus steeds belangrijker.

Bij een verbruik van 1:3,6 (27,8 l per 100 km) spaar je toch 4,2 liter uit. Bij een tochtje van 1000 km is dat 42 liter, als de prijzen nog veel meer gaan stijgen kan dat toch een verschil maken.
Title: Re: Aerodynamica maakt vrachtwagen zuiniger
Post by: sparky on July 01, 2007, 08:15:50 PM
Als het vrachtverkeer hierdoor 15% zuiniger wordt, is dat zowel goed voor de economie als voor het milieu.