Neoweb.nl

Neoweb wetenschapsforum. Duurzame technologie en innovatieve wetenschappelijke onderwerpen. => Transport van automobiel tot vliegtuig en van duikboten tot containerschepen => Topic started by: Superman on May 28, 2004, 01:19:44 PM

Title: Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
Post by: Superman on May 28, 2004, 01:19:44 PM
Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
Title: Re:Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
Post by: the eagle on May 28, 2004, 01:29:08 PM
De hoogtemeter is een barometer die, in plaats van luchtdruk, de hoogte boven grond aanwijst:

Luchtdruk omzetting: 1 hectopascal = ca. 30 voet.

Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoordt.
Title: Re:Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
Post by: Superman on May 28, 2004, 10:48:57 PM
Bedankt
Title: Re:Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
Post by: the eagle on May 29, 2004, 09:35:10 AM
Graag gedaan ;D
Title: Re:Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
Post by: Digihans on March 06, 2009, 10:14:56 AM
Hoe nauwkeurig is zo'n barometer? Bij mooi of slecht weer kan de luchtdruk zomaar een stuk afwijken van het gemiddelde.
Hoe compenseert zo'n hoogtemeter dit? En zijn er tegenwoordig al niet betere systemen met een vorm van GPS of triangulatie metingen? Een barometer lijkt me een beetje ouderwets.

En laatst dat Turkse vliegtuig dat neerstortte door een kapotte hoogtemeter. Wat was er dan precies kapot aan die hoogtemeter?
Title: Re:Hoe werkt een hoogtemeter in een vliegtuig ?
Post by: Nemisis2003 on March 08, 2009, 02:00:27 PM
Met GPS wordt het denk ik toch wat lastiger om hoogte te bepalen, aangezien je positie maar in 2 dimensies bepaald wordt met GPS.
Als je hoogte wil meten zou je mogelijk kunnen werken met een laser vanuit het vliegtuig naar de grond, maar dan weet je enkel hoe hoog je vliegt t.o.v. het landschap onder je, dus niet erg handig een bergachtig gebied misschien.
Met sonar techniek zou je bv. wel de omgeving zichtbaar kunnen maken wanneer het mistig is, wat wel meerwaarde heeft.
Verder zou je kunnen werken met lasers vanaf satellieten, maar beide opties lijken mij zo omslachtig dat je op dit moment beter gewoon kan werken met een barometer.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat je alleen in hele hectopascals meet, waardoor je nauwkeurigheid weer toeneemt.
Ik zou niet weten waarom je iets wat al goed werkt zou gaan vervangen met high-tech, just for the sake of high-tech.