Neoweb.nl

Neoweb wetenschapsforum. Duurzame technologie en innovatieve wetenschappelijke onderwerpen. => Energie: zonnecellen, windenergie, kernfusie, biodiesel, biomassa, olie, waterstof, zeropoint => Topic started by: Robert on June 20, 2004, 02:00:35 PM

Title: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Robert on June 20, 2004, 02:00:35 PM
Tanken bij de snackbar.
Dieselolie is duur, wordt steeds duurder en er wordt fiks op afgegeven omdat het milieu onvriendelijk is en men er zelfs aan dood kan gaan(roet).
Biodiesel is minder bezwaarlijk voor het milieu en de gezondheid van mens en dier.
Nederland loopt nog wel achter op het gebied van biodiesel.
In Nederland kan je nog geen biodiesel tanken aan de pomp. In Duitsland en Oosterrijk wel.
Als je in Nederland op biodiesel wilt rijden, moet je dus zelf aan de slag.

Even wat ruwe gegevens:
Een liter slaolie is al goedkoper dan een liter diesel. Maar afgewerkte olie, (waar al in gebakken is), is nog goedkoper.
Volgens het voorlichtingsbureau Margarine, Oliën en Vetten, produceert de Nederlandse Horeca, jaarlijks 60 miljoen kilo aan afgewerkte oliën en vetten. Daar kunnen heel wat voertuigen op vooruit(auto's, vrachtwagens en boten).

Om biodiesel te maken van afgewerkt frituurvet, zijn hier wat interessante links:
http://www.dangerouslaboratories.org/  (click daar op biodiesel)
of
http://www.wordiq.com/definition/Biodiesel_processor

Misschien dat een leraar op school er ook lol in ziet en de proeven uit wil voeren.   O0

Het probleem met het maken van biodiesel uit frituurvet, is dat er in het frituurvet nog water zit. Dat moet er dus eerst uit.
Dit kan door de olie sterk te verhitten, waardoor het water verdampt, of door de olie te verwarmen en in een hoog vat te gieten. Het water zakt dan tot onderin het vat, en de zuivere olie kan van bovenaf afgetapt worden.
Voeg aan deze 'zuivere' olie een beetje goedkope alcohol of spiritus toe, en een schepje gootsteenontstopper. Even een dagje laten staan. En zie daar...Onderin de olie een laag wasachtige glycerine, met daarboven pure biodiesel! (taxfree)

Let wel op! Biodiesel kan biologisch materiaal bevatten, dat inwerkt op 'rubberen' onderdelen (pakkingen/slangen etc.) in een voertuig.

bewerking van artikel uit Amersfoortsch Courant


Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: mickenhans on June 20, 2004, 03:04:00 PM
Beste Robert,
bedankt voor de link, had ik nog niet gevonden.
Biodiesel maken is inderdaad simpel maar gevaarlijk.
by the way, er was al een onderwerp biodiesel, is een tweede biodiesel hoofdstuk hier niet verwarrend?? :o
mzl  Hans
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: bart on June 23, 2004, 08:42:43 PM
Waarom heel deze omweg? Reeds meer dan 1 jaar giet ik gewoon de afgewerkte frituurolie in mijn dieseltank a rato van ongeveer 3l (afgewerkte frituurpot) op een volle tank (+/-50l diesel). De motor slikt dit probleemloos. Veiligheidshalve doe ik dit niet in de wintermaanden om stollingsproblemen te vermijden. Met biodiesel zul je meer kunnen bijmengen maar de thuisbereiding lijkt me te omslachtig om lang vol te houden. En wat bij een wegcontrole... ???
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: mickenhans on June 24, 2004, 11:15:34 AM
Goed zo Bart, ik denk ook dat er soms te moeilijk over wordt gedacht. 's Zomers kun je wel 50% schone olie bij de dinodiesel (van aardolie dus) mengen,'s winters 20%. Heb ik uitgeprobeerd door het in een fles te doen en te schudden. Ik had toen schone geharde palmolie gebruikt. Het is belangrijk om goed te filteren (1 micron filter, ik heb alleen fijn doek). Eventueel kun je een reserve branstoffilter in je auto leggen voor het geval je problemen krijgt onderweg.
Keep going!! En plaats nog eens een beriggie.
Groet,  Hans
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: eric on June 30, 2004, 09:43:36 AM
 ;DIk rijdt al 3 jaar op een mengsel van plantaardige olie en diesel.
De de mengverhouding is seizoensgebonden ivm met de viscositeit (zeg maar de stroperigheidsfactor) van de plant. aardige olie.
Zomers bereik ik een mengverhouding van 80%slaolie en 20 %diesel. In de winter is dat ongeveer andersom.
Met een warmtewisselaar die je monteert op het koelwater ,
kun je zelfs 100% plant,olie rijden. De Plant.olie wordt dan verwarmd , en is daardoor vloeibaarder , waardoor deze weer beter verstuift en dus beter verbrand.
Als je hierbij een 2 vaten systeem monteerd , kun je dus een koude motor starten met normale diesel en daarna het systeem met een simpele klep omschakelen naar 100% plant.olie.
Let overigens altijd wel op !!! Brandstofpompen  (met name de japanse makelij ) kun je aan gort draaien !!!!
De duitsers doen het veel beter .
Maar goed , als je gaat experimenteren , lees er eerst veel over !!
Linkie van waaruit je erg veel kan vinden : www.opek.nl

Frituur ze allemaal :)

Eric
 
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: mickenhans on July 04, 2004, 12:55:51 PM
Ha ha Eric, goed zo, leuk dat er meer brandstofmengers zijn hier.
Het schijnt dat de Bosch brandstofpompen het minste problemen geven dus het is idd uitkijken voor je gaat  mengen.  Keep going!!!
Hans
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Ludo on August 12, 2004, 01:31:37 PM
Dus .... als ik het goed begrijp blijft na dat chemisch process van frituurvet (geen olie) ook een zeer vloeibare biodiesel over .....

Ludo
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: alex on August 19, 2004, 02:39:53 PM
Weet iemand ergens een GOEDE handleiding te vinden voor het maken van biodiesel uit oud frituurvet????????????
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: achtervliet on August 19, 2004, 04:15:17 PM
Om biodiesel te maken van afgewerkt frituurvet, zijn hier wat interessante links:
http://www.dangerouslaboratories.org/  (click daar op biodiesel)
of
http://www.wordiq.com/definition/Biodiesel_processor

Heb je hier wat aan?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: walter on August 20, 2004, 01:19:45 PM
Wat Bart zegt als reactie op wat Robert stelt ben ik het wel eens. Een beetje water in je olie is niet zo erg. De verbranding wordt wat regelmatiger hierdoor.
En verder zal er vanzelf wat verdampen door de warmte in de tank. Immers, de retour olie komt warm van de motor terug.
Is ook mijn insteek: hoe minder gedoe hoe leuker het is.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Henk on August 25, 2004, 09:49:14 PM
Hoe doet de ANWB het met de wegenwachtautoos? Volgens een wegenwachter rijden de volkswagens op biodiesel.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Vortexx on August 31, 2004, 04:05:30 PM
Gooi die afgewerkte olie maar onbewerkt in de plasmatron:

http://web.mit.edu/newsoffice/nr/1997/plasmatron.html
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Bram on September 02, 2004, 05:43:15 PM
Het grijze kenteken verdwijnd en de euro's kun je maar 1 keer uitgeven heeft iemand ervaring met een H200 op slaolie/diesel mengsel.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Bram on September 06, 2004, 12:08:24 PM
Er zal wel niemand zijn die een h200 op slaolie heeft laten rijden dus ik heb de gok genomen rij nu op 80% diesel en 20% slaolie ik hou jullie op de hoogte. :)
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Louis on September 14, 2004, 12:45:51 PM
Ik houd dit topic even in de gaten, ben nl. bezig met een profielwerkstuk over biodiesel ;D
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: lexie on September 15, 2004, 08:50:56 PM
Er zal wel niemand zijn die een h200 op slaolie heeft laten rijden dus ik heb de gok genomen rij nu op 80% diesel en 20% slaolie ik hou jullie op de hoogte. :)

heb je nu 20% pure onbehandelde olie in je tank??
dacht dat er wel loog en methanol bij moest
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Bram on September 16, 2004, 02:13:41 PM
Ja 20% slaolie zo uit de supermarkt en 80% diesel het verbruik is gelijk als op 100% diesel alleen de geur uit de uitlaat lijkt een beetje op pannekoeken bakken.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: lexie on September 17, 2004, 01:24:15 PM
oke dan, maar die slaolie kost bij ons 69 cent dat is niet veel verschil met gewone diesel.
of zie ik dat verkeerd? of koop je het erders groot in?

ik ben namelijk ook bezig met het versamelen van onderdelen om biodiesel te maken van afgewerkte frituur olie

Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Ria on September 21, 2004, 04:58:25 PM
Waar wil men voor het wereldwijde autopark de grondstof voor de slaolie (zonnebloemen, koolzaad enz) verbouwen? Hoe moet dat met het maken en transporteren? Realiseert men zich wel, dat op de plekken waar intensief zonnebloemen enz verbouwt er geen andere lanbouw of veeteelt kan zijn? Het milieu op die plekken wordt ook zeer eenzijdig.
Kan het gevaar ontstaan dat landen die wel slaolie gaan produceren zichzelf een monopolie-positie aan gaan meten?
Ria
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Elckerlyc on September 25, 2004, 11:14:41 AM
Hallo,

ik heb eerst een tijdje als gast dit forum gevolgd, maar ik wilde nu toch echt eventjes reageren. Ik begrijp de zorgen om de ruimte voor de energiegewassen. Maar als je wat meer buiten de gerenzen van Nederland kijkt, ziet het er heel anders uit. Er zijn gebieden in met name ontwikkelingslanden die niet geschikt zijn voor voedselgewassen omdat het er te droog is om op te verbouwen. In diezelfde landen bestaan planten die niet eetbaar zijn, maar wel bruikbare olie bevatten. Deze planten groeien perfect op droge grond. Als je daar de planten verbouwt en perst, hebben zij een extra inkomstenbron, de mineralenbalans blijft stabiel als je de pulp weer gebruikt als meststof en de olie kan worden vervoerd naar de westerse landen. Per boot kost dit nog steeds niet erg veel. Wij een probleem minder, zij veel problemen minder én we rijden goedkoper en milieuvriendlijker...wat wil je nog meer?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Bontenbal on September 25, 2004, 04:23:08 PM
Wikipedia over biodiesel

De open encyclopedie Wikipedia heeft ook een artikeltje over biodiesel

  http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel  (http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel)

De Nederlandse versie van Wikipedia is nog niet zo uitgebreid, de duitse en engelse versies zijn beter. Samen kunnen we het artikel flink uitbreiden en eventuele ervaringen vastleggen. Misschien interessant voor sommige gebruikers van dit forum??
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Bontenbal on September 25, 2004, 04:38:12 PM
En zie ook de volgende link:
http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_make_Biodiesel

Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: bashanna on September 26, 2004, 04:08:03 PM
plaats een discussielink naar Neoweb zou ik zeggen.  ;)
Hoe meer mensen helpen, des te sneller gaan de ontwikkelingen...toch?

[wijziging]
ow...staat er al  :-\
[/wijziging]
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: val on October 08, 2004, 01:59:22 PM
ik heb nog horen zeggen toen ik bij oil tanking werkte, dat men 2 dagen wachte per meter hoogte om alle water uit kerozine te doen uitzakken . dit zou om veiligheids redenen zijn omdat kerozine gebruikt wordt voor  vlietuigen. Waarschijnlijk kan water slijtage aan verstuivers en corrosie veroorzaken aan metalen tanks (roestbrokjes = verstopte filters ) 
 ik  weet niet of de zelfde "uitzak" tijd kan aangehouden worden bij bio-olie ivm ander soortelijk gewicht of viscositeit .

graag inlichtingen omtrent.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: l.peter on October 23, 2004, 09:19:17 PM
hallo

kan iemand mij vetellen of ik zonder problemen plantaardige olie in de tank van mijn 1 jaar oude vrachtwagen kan mengen met gewone diesel,zo ja wat is de mengverhouding ?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: val on October 24, 2004, 05:09:55 PM
Wat ga je doen met de glyserine en de andere brol die je overhoudt?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: lexie on October 28, 2004, 07:49:54 PM
met die glyserine kun je zeep maken bv
of glijmiddel etc

Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: val on October 28, 2004, 09:40:35 PM
Krijg je  geen branderig gevoel als je deze producten gebruikt , door die methanol en gootontstopper  :-\ of kan je deze op een of andere manier affilteren.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Erwin on November 01, 2004, 03:33:07 PM
hallo

kan iemand mij vetellen of ik zonder problemen plantaardige olie in de tank van mijn 1 jaar oude vrachtwagen kan mengen met gewone diesel,zo ja wat is de mengverhouding ?

Je kan zonder problemen tot 1/8e gaan bij het mengen van gewone olie (frituur, koolzaad, mais...) uit de supermarkt en diesel indien het geen turbo betreft. De oudere Volvo en Mercedesmodellen kunnen tot 100% gaan, maar in dat geval best toch een oplosmiddel toevoegen (+/-4%) om problemen op langere termijn tegen te gaan.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: D.Heusden on November 01, 2004, 04:38:58 PM
Als je een benzine motor hebt, kun je 5% bioethanol toevoegen.
Voor hogere concentraties van bio-ethanol, moet je leidingsysteem enigzins worden aangepast, omdat bio alcohol kan reageren met de 'plastic' onderdelen van je motorsysteem.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Tim Homan on November 10, 2004, 11:15:39 AM
Waar wil men voor het wereldwijde autopark de grondstof voor de slaolie (zonnebloemen, koolzaad enz) verbouwen? Hoe moet dat met het maken en transporteren? Realiseert men zich wel, dat op de plekken waar intensief zonnebloemen enz verbouwt er geen andere lanbouw of veeteelt kan zijn? Het milieu op die plekken wordt ook zeer eenzijdig.
Kan het gevaar ontstaan dat landen die wel slaolie gaan produceren zichzelf een monopolie-positie aan gaan meten?
Ria

Biotechnologie :) Zonnebloemen, koolzaad met sterkt verhoogde opbrengst aan bruikbare olien. Weet dat we het tijdens mijn colleges plantenveredeling nog over een andere plant gehad hebben die nog geschikter is om als brandstofbron te dienen, maar ben het allemaal even kwijt ;)
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Lowie on November 28, 2004, 09:42:07 AM
Bij de Aldi en de Lidl is de zonnebloemolie 0,59 cent.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Peter on December 27, 2004, 10:44:02 PM
da's goedkoper als een litertje diesel!

En bij een groothandel zal het wel nog goedkoper zijn.

bijvoorbeeld www.oliehoorn.nl of www.aveno.be
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: val on December 27, 2004, 11:13:44 PM
of  Vandemoortele in  Izegem

Hoe vettiger hoe prettiger.  :P
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: paukerock on October 23, 2005, 06:34:01 PM
Goededag iedereen, heel interessant allemaal. ik heb een idee bedacht maar heb er nog een paar vragen rond. alvast bedankt voor alle mogelijke antwoorden. Graag zou ik een diesel aangedreven generator in mijn tuin installeren en deze laten draaien op oud frituurvet.  Dan zou ik door middel van de uitlaat mijn huis willen verwarmen, door de uitlaatgassen een boiler laten verwarmen en daarmee een eerste afkoeling van de uitlaat bekomen.
omdat ik de uitlaatgassen wil condenseren en daarna in een rietveld wil zuiveren, nu ben ik er nog maar net aan begonnen met olijfolie en zonnebloemolie te filteren door een oude t schirt.
graag zou ik de olie op een constante temperatuur houden, jullie welbekend waarom. waar kan ik meer te weten komen over de bouw? (iets met een warmtewisselaar liefst vrij gedetailleerd) voorlopig alleen om de motor te doen draaien op 100 percent olie. Dank bij voorbaat.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: D.Heusden on October 24, 2005, 01:27:34 PM
Goededag iedereen, heel interessant allemaal. ik heb een idee bedacht maar heb er nog een paar vragen rond. alvast bedankt voor alle mogelijke antwoorden. Graag zou ik een diesel aangedreven generator in mijn tuin installeren en deze laten draaien op oud frituurvet.  Dan zou ik door middel van de uitlaat mijn huis willen verwarmen, door de uitlaatgassen een boiler laten verwarmen en daarmee een eerste afkoeling van de uitlaat bekomen.
omdat ik de uitlaatgassen wil condenseren en daarna in een rietveld wil zuiveren, nu ben ik er nog maar net aan begonnen met olijfolie en zonnebloemolie te filteren door een oude t schirt.
graag zou ik de olie op een constante temperatuur houden, jullie welbekend waarom. waar kan ik meer te weten komen over de bouw? (iets met een warmtewisselaar liefst vrij gedetailleerd) voorlopig alleen om de motor te doen draaien op 100 percent olie. Dank bij voorbaat.

Mij is geen complete bouwtekening van een (bio)diesel generator met warmtewisselaar bekend.
Ik denk dat dit toch een 'zelfbouw' apparaat zal worden, waarbij de meeste onderdelen wel beschikbaar zijn (generator, warmtewisselaars)
Maar als de generator buiten staat, en de boiler binnen, zul je toch een aantal meters moeten overbruggen met goed geisoleerde leidingen!
Voor het condenseren van de uitlaatgassen heb ik zo snel geen idee. Misschien iets met een fijnmazig belletjes systeem.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: paukerock on October 29, 2005, 10:20:50 PM
mijn eerste zorg is: om op dit moment een kleine dieselmotor op 100 percent frituurolie te laten werken en daarvoor  moet ik de olie vloeibaar kunnen houden. nu ben ik in eerste plaats van plan die verwarmingsinstallatie te maken. wie kan mij daar meer informatie rond verschaffen of een goede website. ook zit ik met de vraag of  ik frituurolie die vloeibaar is maar met dierlijke vetten zoals becel ook kan vermengen? met olijf of zonnebloemolie? alvast bedankt dit is echt een megasite.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: djmarco on October 31, 2005, 02:25:16 PM
Eerste bekeuring voor slaolierijder

28 oktober 2005, 14:35

SINT NICOLAASGA -  Een slaolierijder is gisteren betrapt bij een verkeerscontrole langs de snelweg A6 bij Sint Nicolaasga. De automobilist had slaolie in de tank van zijn voertuig in plaats van de duurdere dieselolie. Het is voor de eerste keer dat de Friese politie een automobilist hiervoor bekeurt.  De pakkans voor slaolierijders is klein.

Slaolie is een goedkoop alternatief voor diesel. De overtreding zit in het feit dat slaolierijders geen accijns over de brandstof hebben betaald. Hiervoor alleen al kan de bestuurder een fikse boete verwachten: €453 als er sprake is van opzet, minimaal €226,50 als er geen sprake is van opzet.
  pas maar op dus!!!
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: val on November 10, 2005, 10:25:15 PM
In België kan je elke maand je accijns betalen, an dan ben je in orde.  Nu en dan ruik ik wel eens pannenkoeken lucht op de baan :).

Paukerock  Je kan beter een nieuw draadje openen voor je overigens fantastiche project zo kan het gemakelijker opgezocht worden.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: djmarco on November 11, 2005, 11:58:39 AM
met die glyserine kun je zeep maken bv
of glijmiddel etc



of nitroglycerine ( check figt club met Brad Pitt)
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: martijn on November 11, 2005, 08:36:49 PM
mijn eerste zorg is: om op dit moment een kleine dieselmotor op 100 percent frituurolie te laten werken en daarvoor  moet ik de olie vloeibaar kunnen houden. nu ben ik in eerste plaats van plan die verwarmingsinstallatie te maken. wie kan mij daar meer informatie rond verschaffen of een goede website. ook zit ik met de vraag of  ik frituurolie die vloeibaar is maar met dierlijke vetten zoals becel ook kan vermengen? met olijf of zonnebloemolie? alvast bedankt dit is echt een megasite.

ik zou zeggen: kijk eens op www.ppo.nu (http://www.ppo.nu). dan zal je zien dat plantaardige olie zeer bruikbaar is voor veel diesels. verse èn gebruikte!

in het jaar dat dit topic op dit forum staat zijn steeds meer mensen ppo gaan ontdekken. daardoor zijn de feiten onderdehand aardig van de fictie gescheiden, ook omtrent de zgn biodiesel. verder vind je er ook de nodige info en discussies over het al dan niet legaal gebruik van deze brandstof.

uit eigen ervaring (bijna 50000km) kan ik zeggen dat 30 tot 50% bijmengen zo een beetje de goedkoopste, eenvoudigste en betrouwbaarste manier is om MIJN auto ruimschoots aan kyoto te laten voldoen.
LET WEL: ik heb het over mijn auto. veel diesels lusten de plantaardige olie rauw, maar er zijn bepaalde eisen. helaas zijn er ook auto's die er op het eerste gezicht ook mee uit de voeten (pardon: wielen) kunnen maar die er na verloop van tijd toch schade aan overhouden. dus lees het forum eens door en oordeel zelf.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: paukerock on December 10, 2005, 08:02:36 PM
In België kan je elke maand je accijns betalen, an dan ben je in orde.  Nu en dan ruik ik wel eens pannenkoeken lucht op de baan :).

Paukerock  Je kan beter een nieuw draadje openen voor je overigens fantastiche project zo kan het gemakelijker opgezocht worden.

ik zit inmiddels al een beetje verder, heb de lijst met erkende en goedgekeurde motoren gedownload en weet een stroomgeneratrice staan die een vermogen van 20 kva levert via een dieselmotor 6cyl. maar wil nu proberen met een andere diesel of die ook een motor kan laten draaien op dierlijk vet omdat frituren werken met dierlijk vet moeten die het vet ook laten verwerken. dit zou nodig zijn omdat zo een motor een grotere hoeveelheid brandstof vergt. het enigste probleem dat ik zie op dit moment zou het stollen zijn maar daar heb ik iets op gevonden als de motor wil draaien op dierlijk vet denk ik dat het lukken moet oh ja wat bedoel je eigenlijk met een nieuw draadje openen
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: val on December 10, 2005, 09:31:11 PM
wat bedoel je eigenlijk met een nieuw draadje openen
Ik bedoel een nieuw onderwerp, daar je het hebt over een stroomagregaat op Biobrandstof.
Een 6cylinder is geen klein dieselmotortje meer hé ;)

Waar heb je die lijst gevonden met goedgekeurde motoren?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: paukerock on December 11, 2005, 02:21:51 PM


Waar heb je die lijst gevonden met goedgekeurde motoren?
Quote


die lijst heb ik van een website van de Trosradar gevonden. Een uitzending daarvan van mei 2005 heb ik doorgekregen van iemand. Er was een heel artikel rond biodiesel en zo. heel interessant, ik zou het wel doen als ik wist hoe ik dat moet doen. Ik zal het eens proberen te fixen.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: val on December 12, 2005, 09:45:23 PM
gevonden:http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/1459 
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: paukerock on March 26, 2006, 08:24:03 PM
Ik ben ondertussen in het bezit van een volledig bouwschema voor het aanpassen van een wagen aan ppo. Kostprijs, nodige onderdelen, enz.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Theo Muller on March 27, 2006, 12:19:00 AM
Waar wil men voor het wereldwijde autopark de grondstof voor de slaolie (zonnebloemen, koolzaad enz) verbouwen? Hoe moet dat met het maken en transporteren? Realiseert men zich wel, dat op de plekken waar intensief zonnebloemen enz verbouwt er geen andere lanbouw of veeteelt kan zijn? Het milieu op die plekken wordt ook zeer eenzijdig.
Kan het gevaar ontstaan dat landen die wel slaolie gaan produceren zichzelf een monopolie-positie aan gaan meten?
Ria

Heeft iemand onder al die leuke hobbyisten dit bericht van Ria eigenlijk wel eens gelezen en begrepen?
Gezien het uitblijven van ook maar enige reactie lopen jullie allemaal met oogkleppen op.
Ga dus maar vooral door met technisch geneuzel over bio-brandstof en al die andere onzin.
Lekker auto rijden en niets te eten hebben is de enige manier om jullie zeer binnenkort van gedachten te doen veranderen.
Heel vervelende bijkomstigheid is dat ik dan, mede door jullie kortzichtigheid, ook het loodje moet leggen.
Alvast bedankt, mede namens de mij helaas onbekende Ria.

Theo Muller.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Geert1984 on March 30, 2006, 10:34:13 AM
Hallo,

Ik heb laatst geprobeerd om biodiesel te maken, volgens het proces wat op de site van www.bioking.nl beschreven staat. Ik heb echter in plaats van methanol, spiritus gebruikt (ethanol), dit werkt echter niet. De spiritus bevat volgens mij te veel water, op de verpakking stond ethanol 85%. Wanneer methanol gebruikt wordt is het volgens mij niet meer interessant om biodiesel te gebruiken aangezien dit een vrij duur goedje is.

Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: djmarco on July 07, 2006, 04:33:00 PM
'Biodiesel heeft geen toekomst'
Biodiesel is geen oplossing voor het milieu en ook niet voor onze energievoorziening. De politieke steun voor biodiesel is goed voor boeren die te maken hebben met verdwijnende EU-subsidies en voor ingenieursbureaus en industrieën die een nieuwe markt zien, maar de productie ervan kost teveel fossiele brandstof, legt een te groot beslag op de grond en vormt een bedreiging van het milieu en de voedselvoorziening voor mensen.
Dat stellen Martijn Katan, hoogleraar Voedingsleer aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, Rudy Rabbinge, universiteitshoogleraar duurzame ontwikkeling en voedselzekerheid aan Wageningen Universiteit en Wim van Swaaij, hoogleraar thermo-chemische conversie biomassa Universiteit Twente in een opinieartikel in het Financieele Dagblad. De hoogleraren vinden het hoog tijd dat Nederland en de Europese Unie de biodiesellobby negéren en meer gaat investeren in tweede generatie biobrandstoffen in combinatie met zonnerenergie en een vermindering van het energiegebruik.

Biodiesel kost brandstof
Het eerste probleem met biodiesel is dat je fossiele brandstof moet investeren om biodiesel te maken; voor het produceren van kunstmest en pesticiden, voor de landbouwmachines en voor het omzetten van de plantaardige olie in biodiesel. Schattingen lopen nogal uiteen; van 0,2 tot zelfs 1,3 liter fossiele brandstoffen 'per liter biodiesel.

Beslag op landbouwgrond
Het tweede probleem is dat massale productie een immense hoeveelheid landbouwgrond vergt. Om in 2010 5,75% van de Nederlandse benzine en diesel door biobrandstof te vervangen, moet er 1,4 miljoen hectare koolzaad worden geteeld, ofwel heel Nederland ten noorden van de lijn Amsterdam-Enschede. De biobrandstoffen zullen dus vooral uit Afrika en Zuid-Amerika moeten komen, omdat daar meer land beschikbaar is.

Milieproblemen
Voor de productie van biobrandstof moet een groot deel van het resterende oerwoud worden kaalgebrand en beplant met sojabonen en oliepalmen. Dat verbranden produceert koolzuurgas, dat slechts deels weer wordt vastgelegd in planten, want een hectare oliepalmen bevat minder hout dan een hectare oerwoud. Na een aantal jaren is de geërodeerde bodem uitgeput en moet nieuw oerwoud worden afgebrand.

Bedreiging voor voedselvoorziening
Daarnaast vormt het gebruik van eetbare oliën voor auto's een bedreiging van de voedselvoorziening voor mensen. Palmolie, soja-olie en koolzaadolie zijn belangrijke voedingsmiddelen. Inwoners van welvarende landen als Nederland halen er 20% procent van hun calorieën uit. De derde wereld wil ook die kant op. Maar als gevolg van de vraag naar biobrandstof stijgt de prijs van eetbare olie.

Biobrandstoffen ja, biodiesel nee
Biodiesel uit eetbare oliën is dus een milieuramp die geen oplossing is voor het milieu en ook niet voor onze energievoorziening. Tweede generatie biobrandstoffen, waarbij complete planten in alcohol of dieselolie omgezet worden zijn volgens de hoogleraren een betere optie. Dan is de opbrengst veel groter dan bij biodiesel waar alleen de olie uit de zaden wordt geperst en de rest van de plant als afval overblijft.

Ook directe vastlegging van zonne-energie met zonnecellen is veelbelovend, is het niet voor autobrandstof dan voor onze andere energiebehoeften. Maar uiteindelijk is vermindering van energiegebruik het meest realistische antwoord op de noodzaak verstandig en zuinig met de fossiele energie om te gaan, stellen Katan, Rabbinge en Van Swaai.

Financieele Dagblad, 07/07/06
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Theo Muller on July 08, 2006, 12:37:03 AM
Geen toekomst dus voor bio-diesel!!!!!!
Zelfs als drie hooggeleerde heren dat beweren en natuurlijk beter onderbouwd dan een paar lekendeelnemers aan dit topic eerder deden, dan haalt dat allemaal geen fluit uit!
Het gezeur over en de productie van biodiesel gaat namelijk gewoon door omdat de gemiddelde mens een ongelofelijk groot en dik bord voor zijn kop heeft.
Het spreekwoord: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is bij die categorie volstrekt onbekend.
Benieuwd welk licht nu nog voor het gebruik van biodiesel durft te pleiten.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on August 14, 2006, 01:38:01 AM
Verbouwde brandstof zal toch interessanter worden als de fossiele brandstoffen zo krap worden dat de prijs je maandsalaris te boven gaat ....
Een atoomreactor in mijn brommobiel zie ik totaal niet zitten, zelfs niet als een "bijwerking" daarvan zou zorgen dat ik zonder spiegel kan achteruitkijken en/of door kleding heen ....
:)

Die om-geësterde biodiesel uit onverschillig welke oliën/vetten kost in productie al teveel energie,  dus motoren moeten worden aangepast/verbeterd om op meerdere tamelijk ruwe brandstoffen ineens te kunnen lopen, met trucs ingebouwd om de milieuvervuiling te beperken.

Ik heb een paar proefjes genomen met zonnebloem-olie bijmengen in mijn brommobiel (twin-dieseltje met een inspuitpomp systeem-Bosch, die daar niet aan kapot gaat zoals systeem-Lucas); bij 10% in zomers weer, behalve de dan reeds waarneembare weeë patattengeur, een fractie minder power;  bij 30% tijdens hittegolf, enorme fritesdamp maar wel normale prestaties maar op een tussenliggende dag met koeler weer, 18GrC, weigeren op te starten, accu leeggemarteld en weer opgeladen, gelukkig tank-ruimte genoeg voor nood-tankje 5 liter schone diesel-brandstof met toevoeging heel flesje "medicijn" injector-reiniger (tevens onofficiëel pepmiddel,  Wynn's,  9,50 euri) om de boel weer aan het lopen te krijgen; tel uit je winst. O.k, uren tel ik niet sinds mijn pensionering, maar ik weet nu genoeg van wat ik NIET wil, experiment beëindigd.

Landbouwtechnieken kunnen wel worden opgefokt, tegelijk met methoden om zeer grote vlakten tot nu toe waardeloze grond bruikbaar te maken (andere draad, woestijnen enzo).
Als ik in niet-oogst-jaargetijden door asperge-land rijd dan zou ik, naar de locale geur gerekend, zweren dat daar ongezuiverd stads-riool op losgelaten is; zou ik daar (politiek-niet-correct) per ongeluk gelijk in hebben dan opent dat grote mogelijkheden want van die troep maken we sowieso steeds méér.

(Bouw)landwinning heeft minstens 1 gunstig milieu-effect: alles wat plantaardig is brengt extra zuurstof; toch ff mooi meegenomen (ook weer: andere draad/draden).
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on August 14, 2006, 01:46:37 AM
Quote
  ..... Dan is de opbrengst veel groter dan bij biodiesel waar alleen de olie uit de zaden wordt geperst en de rest van de plant als afval overblijft ....

Foutje: van de meeste van die planten blijft na uitpersing het droge materiaal als koekjes/prills over voor veevoeder. Boeren zijn NIET DOM.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Theo Muller on August 14, 2006, 11:05:02 AM
En ja hoor...dan komt, na de alles verhelderende bijdrage van Djmarco, natuurlijk toch nog de door mij al verwachte wijsneus opduiken die het beter meent te weten dan drie befaamde hoogleraren bij elkaar.
Niet dat zoiets per definitie onmogelijk is, maar Willem 1940 slaat met zijn superinteressant klinkende reactie de plank op een ongelofelijke manier mis, al komt hij daarbiij best wel humoristisch uit de hoek.
Verder kletst hij stevig uit zijn nek, zoals bij voorbeeld over de fabricage van veevoer uit resterend plantaardig materiaal.
Dat spul wordt vervaardigd door dezelfde nietsontziende graaiers die b.v. afgewerkte en voor consumptie totaal ongeschikte olie en slachtafval tot veevoer omtoveren, waarna er ineens zoiets als BSE de kop opsteekt.
Gek hoor, dat de boel in het honderd loopt als je pure graseters dwingt om op vleesconsumptie over te stappen.
Mijn motto is: biobrandstoffen de wereld uit en als de bliksem overstappen op zonne energie zoals aanbevolen op www.gezen.nl
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on August 14, 2006, 02:40:56 PM
@Theo Muller:
Je trekt nogal van leer; beter wel de bal spelen hè en niet de man.

http://www.vilt.be/opinie/detail.phtml?id=974

7e alinea:

De koude persing van koolzaad levert naast plantenolie ook koolzaadkoeken op die kunnen gebruikt worden als veevoeder. Hoe waardevol is die substantie?
Uit voorlopige onderzoeksresultaten blijken koolzaadkoeken dertig procent eiwit te bevatten, maar ze smaken wel iets bitterder dan warm geperste koeken. De dieren eten het dus wat minder graag, maar allicht kunnen voederexperts hier wel een mouw aan passen. In dat geval is het voor veehouders een goede vervanger van sojaschroot. Als veevoeder mag je rekenen dat de koeken een waarde hebben van ongeveer 140 euro per ton. Vergeet echter niet dat die koolzaadkoeken net zoals graanpellets ook gebruikt kunnen worden als verwarmingsbron. 1,6 kg koeken hebben dezelfde calorische waarde als een liter stookolie. Dat brengt de potentiële marktwaarde van de koeken op 312 euro. Maar in de praktijk zijn we zover nog niet.

====

BSE; een nogal ander verhaal; het omturnen van planteneters tot regelrechte kannibalen heeft werkelijk niets met het bovenstaande of met deze draad te maken.

Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Theo Muller on August 14, 2006, 09:23:26 PM
Die gele kaart vind ik zwaar overdreven, maar heb ik er wel voor over, want het is gewoon ongelofelijke en zo te horen alleen maar interessant " klinkende " kletskoek wat je beweert en heeft niets te maken met waar het hier om gaat namelijk het wel of niet gebruiken van slaolie als brandstof ( biodiesel )
Drie uitermate deskundige hoogleraren hebben overduidelijk aangetoond dat dit gebruik beslist niet zinvol is en nogal wat nadelen heeft.
Gewoon ophouden met zeuren over bijzaken of maak daar een nieuw topic van.
Wat dacht je van:  Te veel eiwit in de voeding is slecht voor zowel mens als dier.

(mod break!) graag weer back to the topic. (topic over te veel eiwit is aangemaakt (http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=3280.0))
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on August 14, 2006, 09:49:05 PM
ik somde o.a BEZWAREN op tegen de slaolie-stook en bovendien: uit ERVARING. "Biodiesel" is een ander volgproduct en veel te energie-intensief en/dus te duur in productie.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Peter on November 08, 2006, 02:12:10 PM
Biodiesel is bewerkelijk en vreet energie om het te maken.
Wel is het belangrijk dat biodiesel niet persé door energie uit olie gemaakt hoeft te worden!
Uiteindelijk kan biodiesel dus echt milieuvriendelijk gemaakt worden!
De huidige dieselvoertuigen kunnen met een kleine aanpassing op biodiesel rijden.

Ook bio-ethanol uit bijvoorbeeld suikkerriet kan benzines vervangen.

Dus biodiesel in niet zozeer dé oplossing, maar wel een goede aanvulling op het hele spectrum van duurzame energie.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on November 08, 2006, 04:20:48 PM
Niet al tè moderne diesel-motoren "lusten" ook wel enige andere brandstoffen dan het standaardproduct aan de pomp. Er bestaan zelfs (speciale en gewoonlijk zeer grote) diesels die met een fantastisch hoog rendement, bij lage toerentallen, tot ruwe olie aan toe gebruiken kunnen, zij het enigszins voorverwarmd ivm met de vloeibaarheid.
Ik meen al een keer in een draad te hebben verwezen naar de eerste dieselmotor, die liep op ... kolenstof.

Alcohol in de plaats van benzine kan, in een aangepaste motor (veel rijkere afstelling nodig omdat alcohol minder energie levert dan benzine) wel goed lopen maar geeft vooral bij koude motor een startprobleem, daar is minstens een voorverwarmde carburateur en/of voorverwarming van de brandstof bij nodig. Braziliaanse kennissen vertelden mij, niet echt dol te zijn op het alcoholrijden.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Digihans on November 09, 2006, 08:59:14 AM
Toch rijdt 70% van de brazilianen al op bio-ethanol (alcohol)
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on November 09, 2006, 01:35:42 PM
Toch rijdt 70% van de brazilianen al op bio-ethanol (alcohol)

Natuurlijk, anders zou ik ook niet op Net zomaar Brazilianen tegenkomen die mij er over vertellen.

Het spul IS bruikbaar maar minder comfortabel dan benzine, neemt meer ruimte in òf je tank is gauwer leeg en er zijn extra voorzieningen nodig voor het starten van de motor.

Hier staat tegenover dat Brazilië massa's suikerriet heeft, wat veel alcohol oplevert. Wij zouden hier suikerbieten kunnen gebruiken maar de teelt lijkt mij niet erg goedkoop. Van andere gewassen heb je weer veel grotere hoeveelheden nodig.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: bashanna on November 09, 2006, 07:40:26 PM
Tot voor kort was het een probleem dat de houtvezels onbruikbaar zijn, omdat deze niet omgezet konden worden. Nu zijn Nederlandse wetenschappers erin geslaagd om een bacterie, uit de maag van olifanten, te isoleren, die de houtvezels kunnen vergisten.
Op die manier kun je de volledige plant benutten voor de productie van biologische brandstoffen.

Zie dit topic  (http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=220.msg9757#msg9757) over 'vergisting' van biologisch materiaal zoals olifantengras of zeewier met behulp van bacterien.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: matti on March 17, 2007, 07:08:36 PM
persoonlijk ben ik tegen biobrandstof niet dat het slecht is maar het is een beetje het probleem verplaatsen want de plant neemt maar zoveel co2 uit de lucht dan ze er zelf veroorzaakt (door de verbranding) en ten tweede we kunnen nooit genoeg biomassa ontwikkelen om er diesel mee te vervangen
we zouden beter met die grond de hongrsnood uit de wereld helpen als tussen oplossing is ze dan wel weer goed alleen op voorwaarde dat ze niet meer vervangbaar is vaoila jullie hebben mijn mening
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on March 18, 2007, 12:37:46 AM
Land/tuin/bos-bouw zo ver opfokken dat
1:  niemand meer honger lijdt en
2: iedereen met eigen bio-voertuig naar zijn werkplek kan.

Nog: 60km/u vind ik snel zat.

"Iedereen wil Terug Naar De Natuur, maar niemand wil lopend".
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: merkator on May 17, 2007, 10:22:03 AM
het probleem met landbouw grond is niet zo simpel.
Veelal wordt een stuk oerwoud gekapt, dan wordt er een jaar of 2 of 3 heel intensief op verbouwd  en daarna komt het stuk grond braak te liggen en veranderd in steppen of woestijn.
In die landen zou veel meer gebruik gemaakt moeten worden van kunstmest en irrigatie, maar dat is te duur! Waarom? Omdat wij niet meer voor ons kattevoer willen betalen. Om datzelfde kattevoer vlees bevat, dat met goedkope mais uit dat soort landen wordt gehaald.
Ook onze thee, koffie, rijst, bananen, fruit, teak etc. wordt op die manier verbouwt.
Het is voor een boer te duur om kunstmest aan te schaffen. Voor hem is het makkelijker en goedkoper om een stukje regenwoud plat te branden.

De oplossing van oerwoudkap zit dus bij ons Westerse consumenten. Koop Max Havelaar producten, koop FSC-hout, koop streekproducten uit je eigen regio. Stop met het importeren van goederen en voedsel dat we hier zelf ook kunnen maken/verbouwen.

En wellicht een tip voor milieuorganisaties. Help die boeren daar om landbouwgrond opnieuw te gebruiken. Door irrigatie en kunstmest. Door betere machines etc.

Ook dit probleem is net zoals het milieu alleen mogelijk als we er allemaal achter staan. En je ziet dat de wereld nu eindelijk inziet dat we wat aan het milieu moeten doen. Laten we op die wijze ook dat soort problemen aanpakken. Samen staan we sterk!
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: energiegoeroe on July 12, 2007, 04:26:52 PM
Interresant allemaal hier. Zijn er eigelijk ook diesel generatoren voor stoomopwekking die echt puur op zonnebloemolie kunnen lopen?
Dit in verband met mijn projectje hier.
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,3892.0.html  Daar je voor een generator niet zoveel brandsof nodig hebt (het plan is om er accus mee op te laden) scheelt dat nogal een hoop gedoe. Gewoon even naar de Dirk en een paar Flessen inslaan per week. en goedkoop ook.
Mocht er zoiets gewoon in de handel zijn hoor ik t graag, ben namelijk niet zo technisch.

Over alcohol gesproken. Kijk hier eens.
http://www.wijnmaken.nl/catalog/alcotec-vodka-voor-liter-alcohol-p-1098.html
Ze hebben ook destileer machines. Zo kun je dus je eigen motor alcohol maken.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on July 12, 2007, 07:56:20 PM
@energiegoeroe: [bedoel je stroomopwekking??]
- iedere gewone dieselmotor kan ongestraft op pure plantaardige olie lopen, als het pompsysteem "type BOSCH" is, want bijvoorbeeld de categorie "Lucas-pomp" slaat daarop zeer snel kapot.
Bij lage omgevingstemperatuur (ik meen beneden ongeveer 20 of 18⁰ C) zal de olie(tank) òf constant moeten worden voorverwarmd òf bijgemengd met gewone diesel of een andere verdunner, niet alleen vanwege de indikking maar vooral met het oog op vlokvorming.

- Alcohol: het is een moeilijk en (energetisch) duur/verliesgevend proces om de laatste 15% water er uit te krijgen, die dus in bijvoorbeeld gewone huishoud-brandspiritus aanwezig is gelaten; die "natte" spiritus brandt wel heel aardig maar werkt van slecht tot helemaal niet in motoren. Alcohol (ethyl- ofwel "eetbare" alcohol heeft fors hogere verbrandingswaarde dan methyl-alcohol) geeft toch allebei minder dan benzine, grotere sproeiers toepassen en tank gauwer leeg; bovendien voorverwarming nodig om de motor te kunnen starten.

Alcohol kan, zomin als de meeste gassen, zomaar als dieselbrandstof worden toegepast want ontsteekt niet of te moeizaam/onbetrouwbaar zonder vonk; zeer "droge" alcohol wordt o.a in Brazilië in aangepaste benzinemotoren gebruikt, mèt een start-voorverwarmingsvoorziening.

In (meestal vrij grote) dieselmotoren wordt al wel eens een truc toegepast om met een niet al te ingewikkelde ombouw besparingen te bereiken door het laten lopen op 2 verschillende brandstoffen: de gewone diesel-inspuiting wordt afgeknepen op een fractie van de normale toevoer en de andere brandstof (gas of alcohol-nevel/damp) wordt  toegevoegd via de luchtinlaat (oppassen voor verliezen naar de buitenlucht daar).
Het kleine beetje ingespoten echte diesel werkt op het moment van ontploffen als duizenden kleine bougies in de verbrandingsruimte en iedere daar "zwevende" andere brandstof  doet dan perfect "aanvullend" mee.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: energiegoeroe on July 12, 2007, 11:58:05 PM
@energiegoeroe: [bedoel je stroomopwekking??]
- iedere gewone dieselmotor kan ongestraft op pure plantaardige olie lopen, als het pompsysteem "type BOSCH" is, want bijvoorbeeld de categorie "Lucas-pomp" slaat daarop zeer snel kapot.
Bij lage omgevingstemperatuur (ik meen beneden ongeveer 20 of 18⁰ C) zal de olie(tank) òf constant moeten worden voorverwarmd òf bijgemengd met gewone diesel of een andere verdunner, niet alleen vanwege de indikking maar vooral met het oog op vlokvorming.

Ja ik bedoelde stroomopwekking. IK ben van plan een camping generator (i KW) te kopen om accus op te laden en de wasmchine op te laten lopen en dergelijke. als ik diesel kan vermijden zou dat erg aangenaam zijn. Over hoeveel voorbverwearming (graden) en mengverhouding om vlokvorming te voorkomen hebben we t dan?
op zich zal de generator waarschijnlijk binnen staan maar toch, mocht dat niet t geval zijn lijkt me dat handiog om te weten
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on July 13, 2007, 12:29:55 AM
Generator binnen een ruimte waarin ook ademhaling moet plaatsvinden vind ik linke soep ....  >:(

Ik weet die mengverhoudingen niet, maar heb 1 of 2 zomers geleden wel eens in mijn diesel Brommobiel (met type BOSCH inspuitpomp uiteraard) 10-15% slaolie bijgemengd en het liep al voelbaar iets minder mooi en starten ging beneden 18⁰ C merkbaar lastiger.

Maar er staat zat over op Internet, zij het meestal uit niet heel technische geitewollensokkenzweversbronnen; tik maar kreten zoals ppo,  biodiesel,  veggy oil ofzo in iets google-achtigs.

Een voorbeeldje:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=biodiesel+ppo&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8 (http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=biodiesel+ppo&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8)
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: energiegoeroe on July 13, 2007, 03:25:04 PM
Generator binnen een ruimte waarin ook ademhaling moet plaatsvinden vind ik linke soep ....  >:(

Ik weet die mengverhoudingen niet, maar heb 1 of 2 zomers geleden wel eens in mijn diesel Brommobiel (met type BOSCH inspuitpomp uiteraard) 10-15% slaolie bijgemengd en het liep al voelbaar iets minder mooi en starten ging beneden 18⁰ C merkbaar lastiger.

Maar er staat zat over op Internet, zij het meestal uit niet heel technische geitewollensokkenzweversbronnen; tik maar kreten zoals ppo,  biodiesel,  veggy oil ofzo in iets google-achtigs.

Een voorbeeldje:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=biodiesel+ppo&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8 (http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=biodiesel+ppo&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8)
Niet als ik de generator zo opstel als een kacheltje, dus met een in en uitlaat naar buiten (schoorsteentje) een scheepsmotor zit toch ook aan de binnekant van t schip :)
maar zo zorg je er wel voor dat de brandstof warm blijft, vooral in de winter.

Ik bedenk net, Kan een generator ook langsamer lopen? In mn tuinhuis is mn gemiddelde energieverbruik maar 65 Wh. Behalve als ik ga wassen of douchen, Dan is een kilowatt nogal veel te veel (en die generators van 200 euro leveren namelijk 1 KW. Ik weet dat er brandstofcellen zijn die 60 watt leveren (de efoy) maar volgens mij kosten die wel wat meer dan 200 euries. Dat trek ik dus financieel niet.

Nog slimmer lijkt me een genrator die meedenkt, net als een geiser zeg maar. Dus zit je onder de 100 watt. dan levert ie ook maar 100. Zet je daarnaast de tv aan Dan gaat ie een stapje hoger draaien. Ga je dan nog een wasje draaien dan gaat ie op vol vermogen. Bn je klaar met wassen , gaat ie weer terug. Volgens mij kan je op die manier wel een dag op een halve liter .
Ik vraag natuurlijk weer teveel he?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on July 13, 2007, 06:30:28 PM
Ik heb zelf nooit met generatoren iets gedaan; vermoed dat een wisselstroomgenerator 1 exact toerental moet blijven lopen in verband met de bedoelde frequentie van 50Hz. Héél misschien valt er een bijzondere variomatiek te bedenken die het de motor tijdens nulverbruik zou toestaan om naar lager toerental te gaan zonder dat de generator zelf vertraagt maar een variomatiek verspilt zelf veel vermogen.

Ik denk/hoop ook dat er nog iets anders mogelijk is en dat dat er misschien al inzit: verkleining van de inspuiting bij nullast; dat zou verwaarloosbare invloed op het toerental moeten hebben.

Wek je gelijkstroom op, bijvoorbeeld 12 of 24 Volt, dan zullen er meer/eenvoudigere mogelijkheden tot bijregeling zijn maar die spanningen zijn voor flink vermogen niet aantrekkelijk want je hebt er zeer zware kabels en bijzondere schakelaars voor nodig.

Er bestaan ook systemen die lage gelijkspanning opwekken en die met een bijzondere electronische omvormer,  met zeer kleine verliezen, meteen omzetten naar hoge wisselspanning 50 Hz. Dit zou voor alle doeleinden beïnvloedbaar moeten zijn. Van dit heel moderne spul weet ik te weinig af maar er moet wel achter te komen zijn.

Ouderwetse "omvormers" van lage gelijkspanning naar hoge wisselspanning verspillen erg veel energie.

Blijf vreselijk voorzichtig met machines binnenshuis want een klein lekje in de uitlaat kan je fataal worden, ik las daar enige jaren geleden een bericht van, meen me te herinneren 2 doden.

In schepen/boten/jachten zit de machine gewoonlijk in een eigen, zelfstandig geventileerd compartiment, gescheiden van leefruimten.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: energiegoeroe on July 13, 2007, 11:47:38 PM
Ik heb zelf nooit met generatoren iets gedaan; vermoed dat een wisselstroomgenerator 1 exact toerental moet blijven lopen in verband met de bedoelde frequentie van 50Hz. Héél misschien valt er een bijzondere variomatiek te bedenken die het de motor tijdens nulverbruik zou toestaan om naar lager toerental te gaan zonder dat de generator zelf vertraagt maar een variomatiek verspilt zelf veel vermogen.

dat zou kunnen kloppen, Volgens mij zit de dynamo in een auto ook niet aan de versnellingsbak maar direct aan de motor gekoppeld (heelaas ben ik nooit zo diep met autos bezig geweest.

Hmm de generator in een kast in t huis moet toch werken. mja t klinkt wel eng zoals je t brengt.
De nieuwe generatie generatoren zoals van honda, zijn erg licht (til je met een hand op) en klein. Ik kan m natuurlijk binnen houden als t ding uitstaat en m als ik m laat draaien buiten zetten. heeft dat invloed op de brandstof?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: willem1940 on July 14, 2007, 12:40:46 AM
dat zou kunnen kloppen, Volgens mij zit de dynamo in een auto ook niet aan de versnellingsbak maar direct aan de motor gekoppeld (heelaas ben ik nooit zo diep met autos bezig geweest.

Hmm de generator in een kast in t huis moet toch werken. mja t klinkt wel eng zoals je t brengt.
De nieuwe generatie generatoren zoals van honda, zijn erg licht (til je met een hand op) en klein. Ik kan m natuurlijk binnen houden als t ding uitstaat en m als ik m laat draaien buiten zetten. heeft dat invloed op de brandstof?

Een autodynamo mag, boven een bepaald minimum, best flink hoge toeren draaien want de dynamo is geen hoofdfunctie van de machinerie en de stroomafname beperkt zich tot de "vraag" van accu (beperkt door spanningsregelaar) en verlichting etc.; de benodigde kracht wordt "gepikt" van het aandrijvingsvermogen voor de voortbeweging van de auto zelf en is te klein in verhouding tot het totaalvermogen om op te vallen. Vermindert het electriciteitsverbruik dan gaat bovendien de dynamo meteen lichter lopen.
====

Er bestaan ongetwijfeld voorschriften met wetskracht voor verbrandingsmotoren (zoals voor alle technische installaties) in/aan leefruimten; raadpleeg minstens een vakman, al is het maar om te leren waar zoiets op te zoeken.
Doodzijn kun je nog eeuwen.
====

Misschien heeft je generator al enige besparende voorzieningen; hoor je noemenswaardige veranderingen in het motorgeluid (harder, zachter, scherper, doffer) bij sterk wisselend stroomverbruik, tussen nul en vollast? Het zou kunnen zijn dat de inspuiting zelf-stellend is gemaakt. Of andersom: laat eens een heel etmaal ofzo vol stroomverbruik aanstaan en kijk of dat extra brandstof heeft gekost, meten is weten.

Eenvoudiger misschien en in ieder geval goedkoper: eens goed de gebruiksaanwijzing en/of technische beschrijving van de machine doorlezen.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: matti on November 12, 2007, 09:52:18 PM
Volgens mij wordt biobrandstof(wat volgens mij de essentie van de toppic is) onmogelijk te realiseren is
Omdat als men 5.75 % van de vraag naar fossiele brandstof wil vervangen moet men maar er maar liefst 1/3 van de landbouw voor opofferen.
Iets wat natuurlijk onmogelijk is.
En dat van de dynamo ik ben er zeker van dat de auto-constucteurs van deze tijd dat zeker kunnen.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Digihans on November 13, 2007, 10:00:24 AM
Als je echt energie wilt besparen?

carpoolen:
1 persoon in een auto 15 km rijden =>  1 liter => 1liter pp
2 personen in een auto 15 km rijden => 1,1 liter => 0,55 liter pp
3 personen in een auto 15 km rijden => 1,2 liter => 0,4 liter pp = besparing van 60% !!!

Of neem allemaal kleine auto's.
Het is heel handig om een SUV te hebben als je wat groots wilt vervoeren, maar het aantal momenten dat je een SUV daar voor gebruikt zijn op één hand te tellen!
Beter dan dus gebruik maken van kleine stadsauto's en wanneer nodig een boedelbak of grote auto huren. Dan rijd je 99% in een zuinige auto en bespaar je ook zo'n 30 tot 40%. Daarbij is een kleine auto ook goedkoper met verzekeren, minder wegenbelasting en je krijgt als zakelijke rijder minder bijtelling.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: matti on February 16, 2008, 09:35:40 AM
Hetgeen je zegt is juist oplossingen zijn er!
Men moet ze gewoon toepassen.
Neem de trein ipv de auto.
Neem de fiets ipv de auto.
Neem de bus ipv de auto.

MAAR wie doet dat NIEMAND!
De meeste mensen kijken naar iemand anders maar zo zal er niets veranderen.
Ikzelf ben nog maar 16 ik mag dus nog niet met de auto rijden.
Daarom geef ik misschien een wat bevooroordeelde mening.
Maar wat doet dat ertoe.

De huishoudens zijn en blijven de grootste energie slokkoppen.
De industrie, de landbouw, het transport alleen de huishoudens hebben meer CO2
uitgestoten.

Slaolie als brandstof(om weer naar de topic te gaan)
Zoiets is onmogelijk want om 5.75 % van alle olie ter wereld te vervangen is maar liefst 1/3 van alle landbouw grond nodig!(dit heb ik wel al erder gezegd)
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Andries on February 26, 2008, 08:32:18 PM
Zoiets is onmogelijk want om 5.75 % van alle olie ter wereld te vervangen is maar liefst 1/3 van alle landbouw grond nodig!(dit heb ik wel al erder gezegd)

En dat is niet het enige! Het probleem daar weer van is dat planten die nodig zijn voor de productie van biodiesel vooral zullen worden geplant op landbouw grond in landen waar de bevolking al arm genoeg is! Gevolg: Stijgende voedsel prijzen. ( Dit probleem doet zich in sommige delen van de wereld al voor ten gevolge van biodiesel! ) Feitelijk stop je dus eten voor de armsten ter wereld in je tank! Dat is toch te gek voor woorden?
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: matti on February 27, 2008, 02:47:20 PM
Ja hoe je het ook keert of draait wij zullen er maar weinig last van hebben.
Vooral de armsten van deze wereld zullen de prijs mogen betalen.
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Andries on February 27, 2008, 07:49:30 PM
Dat van die 1/3 landbouwgrond die nodig is, is dat wel waar?
Ik had namelijk begrepen dat men van plan is 10% van de benodigde brandstof voor auto's e.d. uit biobrandstof wilde halen. ( EU doelstelling ofzo. )
En het lijkt me niet dat ze zo'n maatregel nemen als het ZO slecht is.  ???
Title: Re: Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: matti on February 27, 2008, 08:55:18 PM
Wel ik heb die cijfers vanuit de krant 'de tijd' betrouwbare bron dus.
De EU verbruikt natuurlijk ook niet zoveel als de hele wereld.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Robert on February 01, 2009, 01:45:51 PM
Biodiesel is dus eigenlijk niet de geschikte brandstof voor een groene en duurzame toekomst?
Dus ook biodiesel generatoren dragen niet bij aan een beter milieu?
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on May 06, 2009, 06:59:45 AM
Even lekker wat oude koeien uit de sloot halen.
Ik heb even wat argumenten die die antibiodieseltypes hun eigen graf doen graven.
Tabaksplantages,waarom hoor ik daar nooit over dat het landbouwgrond kost.
Hetzelfde geldt voor alcoholproduktie.
Het verwerken van fosiele brandstof is NIET geheel kostenloos.
Een gemiddeld nederlands gezin gooit ongeveer 12% van al het vreten weg.
We praten nog niet over de vernietiging van duizenden tonnen vreten met EU subsidie geproduceerd .
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Benjamin23 on May 06, 2009, 08:43:09 AM
Het is inderdaad een schande dat we 12% van ons voedsel weggooien. Het doordraaien van voedsel is zelfs helemaal een schande. We zouden dit bio-afval veel nuttiger kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld vergisten of vergassen.

Maar wat er bij biodiesel gebeurt is een heel ander probleem. Bedrijven zoals DSM willen een milieuvriendelijk imago opbouwen en gebruiken daarom bijvoorbeeld palmolie als grondstof ipv fossiele olie. Dat is een nobel streven.
Echter omdat de vraag zo groot is, worden hele oerwouden gekapt om aan de vraag te voldoen.
Dat is dus niet goed meer!

Thee, koffie en Tabaksplantages zijn redelijk duurzaam. En de groei is er ook uit. Er wordt dus amper nieuw oerwoud gekapt voor de productie van Thee, Koffie en Tabak.

Wat ik graag zou zien, is nieuwe plantages van gewassen in de woestijn. Er zit genoeg water in de grond, dat normaal verdampt door de hitte, maar met een kas eromheen, houd je dat ook binnen.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on May 10, 2009, 10:25:21 PM
Ik denk niet dat bedrijven als DSM groot genoeg zijn om oerwouden te laten verdwijnen.
Die oerwouden gaan er toch aan hoe dan ook.
Palmolie of bananen,het echte probleem zijn niet de zgn natuurprodukten.
Het probleem is de wereldwijde overbevolking.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: eismy on June 08, 2009, 04:29:47 PM
hmmmm, Ten eerste is slaolie denk ik heel snel op als meer dan de helft van de wereld bevolking het gebruikt
en kost het veel brandstof om de waterstof eruit te branden
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: taigitu on June 11, 2009, 03:49:53 PM
Er ontstaat toch een "industrie" waar frituurolie bewerkt wordt om als brandstof
te dienen. In Vlaardingen bij de kringloop "Het Goed" kan men de frituurolie
inleveren sinds kort.
Hoeft het niet door het riool gegooid te worden of apart afgegeven worden
bij de afdeling chemisch afval van de gemeente. Een goede zaak.
Recyclen wat mogelijk is en zo de afvalberg verkleinen.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: michel on June 11, 2009, 09:17:00 PM
Ik ben het eens, biodiesel heeft geen toekomst.
Het is natuurlijk onwijs leuk om in je schuur frituurvet om te toveren tot een bruikbare
brandstof.

Als Co2 neutraal alternatief kan je ook een 60KW houtgestookte-stoomturbine in je schuur leggen en die je auto op laten laden in 3 uur tijd. Als je nooit zonder energie wilt zitten onderweg, kun je altijd nog de
turbine achterin je auto plaatsen en onderweg hout of bermgras sprokkelen.





Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on October 14, 2010, 07:41:21 PM
Ik ben het eens, biodiesel heeft geen toekomst.
Het is natuurlijk onwijs leuk om in je schuur frituurvet om te toveren tot een bruikbare
brandstof.

Als Co2 neutraal alternatief kan je ook een 60KW houtgestookte-stoomturbine in je schuur leggen en die je auto op laten laden in 3 uur tijd. Als je nooit zonder energie wilt zitten onderweg, kun je altijd nog de
turbine achterin je auto plaatsen en onderweg hout of bermgras sprokkelen.






Houtgestookt?
en dat in een tijd van wereldwijde ontbossing?Ik begrijp dat jij helemaal gek bent van houtgestookte turbines ,maar hout is NIET CO2 neutraal,zet dat maar even uit je hoofd...
Om het even heel simpel te stellen geen enkele brandstof die wij hedendaags gebruiken is "CO2 neutraal".Heel eenvoudig ,als een boom er dertig jaar over doet om te groeien en jij stookt het op in één jaar is de co2 toename 30 maal zo groot ,snap je dat?Daarnaast kost het kappen hakken en transport ook energie en dat met motoren van ca 30% rendement,snap je dat ook?
Na het kappen moet er nieuw geplant worden,dat heeft voedsel nodig(om het verarmen van de grond te voorkomen)
Kom eens met een houdbaar argument dat hout "co2 neutraal " zou zijn.Dat is er niet dus kappen met die onzin
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Robert on October 15, 2010, 11:38:24 AM
Hout is niet 1-2-3 CO2 neutraal. Inderdaad duurt de aanplant veel langer.

De manier is dan om grote bossen in fases aan te planten. (grote houtzagerijen werken ook vaak op die manier)

Bijvoorbeeld 20 velden, waarop dus bomen staan van 1 jaar oud, 2 jaar oud.. etc. tot 20 jaar oud.
Als het veld met 20 jaar oude bomen aan de beurt is om te worden gekapt, werk je wel CO2 neutraal.

En bermgras groeit meestal wel aan binnen een jaar / binnen een paar maanden/weken.

Ik denk dat er een enorme potentie zit in 'gedroogd' zeewier!
Dat kun je makkelijk in grote hoeveelheden kweken.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on October 16, 2010, 07:52:25 PM
Maakt niet uit in hoeveel fases je die bomen aanplant,het brandt sneller dan dat het groeit.
Daarnaast is de grondbewerking ,het kappen etc etc niet echt meegerekend,maar dat heb ik al eerder geschreven.
tot slot is er bij het gebruik van drie van die wonderturbines van M al een gebrek aan bermgras in nederland.
Het mag dan wel een fantastisch project zijn ,maar de oplossing is het niet.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on October 17, 2010, 09:24:46 PM
Houtgestookt? en dat in een tijd van wereldwijde ontbossing?Ik begrijp dat jij helemaal gek bent van houtgestookte turbines ,maar hout is NIET CO2 neutraal,zet dat maar even uit je hoofd...
Je begrijpt dat hout in vergelijking met aardolie, aardgas en steenkool toch wel het meest CO2 neutraal is van de gangbare optie's hoop ik?

Quote
Om het even heel simpel te stellen geen enkele brandstof die wij hedendaags gebruiken is "CO2 neutraal".Heel eenvoudig ,als een boom er dertig jaar over doet om te groeien en jij stookt het op in één jaar is de co2 toename 30 maal zo groot ,snap je dat?
Flutargument. Als die boom 30 jaar geleden bewust geplant is om na 30 jaar te worden gekapt, net zoals er hedendaags bewust stukken bos worden geplant voor bv de opbrengst aan hardhout is die boom wel degelijk zo goed als CO2 neutraal. (Ja, er komt wat transport bij kijken, maar mijn aardgas, aardolie of zelfs de stadsverwarming hebben daar ook last van.)

Quote
Daarnaast kost het kappen hakken en transport ook energie en dat met motoren van ca 30% rendement,snap je dat ook?
Je zou gelijk hebben als de aardolie of het aardgas zelfstandig aan je voordeur zou aankloppen. Maar ja, zo werkt het nu eenmaal niet.

Quote
Na het kappen moet er nieuw geplant worden,dat heeft voedsel nodig(om het verarmen van de grond te voorkomen)
Je zou de asresten terug kunnen brengen in de cirkel. Dat is prima meststof.

Quote
Kom eens met een houdbaar argument dat hout "co2 neutraal " zou zijn.Dat is er niet dus kappen met die onzin
Kom jij eens met een houdbaar argument dat hout minder CO2 neutraal is dan aardolie, aardgas, of steenkool? Dat is er niet, dus kappen met die onzin.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Digihans on October 18, 2010, 10:53:07 AM
Ik heb gister een mooie documentaire gezien op Discovery Channel. Over Ecopolis. Een soort virtuele megastad in de toekomst, die te kampen krijgt met tal van milieutechnische problemen, zoals files, afval, etc.

Het ging deze aflevering over het probleem van de groeiende berg afval. Daarbij werden een aantal mogelijkheden besproken om afval op een goede manier op te bergen, of te verbranden of op te slaan.

Eén van de mogelijkheden was het vergassen van het biologische gedeelte van het afval. (pyrolyse).
Bij pyrolyse stook je het afval heet met weinig zuurstof, zodat het niet verbrand. Er ontstaat dan houtskool en brandbare gassen (biogas). Deze gassen kun je gebruiken om het proces op gang te houden en extra energie te winnen. Op die manier gebruik je het afval toch nog nuttig!

En het mooie bijkomende voordeel is dat je de houtskool (biochar) gewoon als meststof kan gebruiken. Dus ook geen productie van kunstmest meer nodig.
Proeven met de biochar wezen zelfs uit dat planten daardoor meer dan 25% meer opbrengst hadden dan met kunstmest!

Het verhaal werd zelfs nog mooier. De houtskool geeft bijna geen CO2 uitstoot! Ook niet als je in de grond op het land vermengt. De CO2 zit dus echt opgeslagen in de structuur van het houtskool. Dit biedt mogelijkheden om de houtskool in diepe putten op te slaan. Of om de biochar te mengen met bijvoorbeeld 'woestijnzand' om weer vruchtbare grond te krijgen!
(Zij noemden de houtskool biochar, van bio-charcoal)

Wat heeft dit te maken met dit topic?

Je kan dus bijvoorbeeld bomen, bermgras, algen, zeewier laten groeien.
De zon stop energie in de plant.
Na de oogst, verhitten we de planten/algen en komt er biogas vrij.
De rest van de CO2 blijft verpakt in de houtskool!! En dat kunnen we gemakkelijk opslaan, eventueel persen en onder de grond opbergen.

Eigenlijk halen we dus CO2 uit de natuur, stoppen dat in planten, de zon zorgt voor natuurlijke groei en dat de plant met de CO2 waterstof in z'n structuur opneemt. Dus uiteindelijk gebruiken we de energie die de zon eraan toevoegt voor de produktie van biogas (CH4), en stoppen het overschot aan CO2 weer terug in de grond.

Op die manier werk je niet CO2 neutraal, maar zelfs CO2 reducerend

Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on October 20, 2010, 10:07:24 PM
Je begrijpt dat hout in vergelijking met aardolie, aardgas en steenkool toch wel het meest CO2 neutraal is van de gangbare optie's hoop ik??
Nee dat begrijp ik niet,maar jij ook niet ,dat heeft namelijk met verbrandingswaarde te maken ...wil je mij dat even uitleggen?

Quote
Heel eenvoudig ,als een boom er dertig jaar over doet om te groeien en jij stookt het op in één jaar is de co2 toename 30 maal zo groot ,snap je dat?
Flutargument. Als die boom 30 jaar geleden bewust geplant is om na 30 jaar te worden gekapt, net zoals er hedendaags bewust stukken bos worden geplant voor bv de opbrengst aan hardhout is die boom wel degelijk zo goed als CO2 neutraal. (Ja, er komt wat transport bij kijken, maar mijn aardgas, aardolie of zelfs de stadsverwarming hebben daar ook last van.)

Quote
Daarnaast kost het kappen hakken en transport ook energie en dat met motoren van ca 30% rendement,snap je dat ook?
Je zou gelijk hebben als de aardolie of het aardgas zelfstandig aan je voordeur zou aankloppen. Maar ja, zo werkt het nu eenmaal niet.

Quote
Na het kappen moet er nieuw geplant worden,dat heeft voedsel nodig(om het verarmen van de grond te voorkomen)
Je zou de asresten terug kunnen brengen in de cirkel. Dat is prima meststof.

Quote
Kom eens met een houdbaar argument dat hout "co2 neutraal " zou zijn.Dat is er niet dus kappen met die onzin
Kom jij eens met een houdbaar argument dat hout minder CO2 neutraal is dan aardolie, aardgas, of steenkool? Dat is er niet, dus kappen met die onzin.
[/quote]tot slot:
Om het even heel simpel te stellen geen enkele brandstof die wij hedendaags gebruiken is "CO2 neutraal".Iets wat ik al eerder geschreven heb...toch ,dus wat nou argument?
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on October 20, 2010, 11:38:48 PM
Ik wacht even af tot je het begrip 'quoten' onder de knie hebt, zo is het een beetje onoverzichtelijk.

Graag z.s.m. even corrigeren, want het begrip verbrandingswaarde heeft werkelijk niets met het feit of iets al dan niet CO2 neutraal is te maken natuurlijk. Dus daar wil ik wel even wat dieper op ingaan. Gewoon omdat het (helaas) nodig schijnt te zijn. :D
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on October 23, 2010, 08:36:23 PM
Kan je lang wachten ,bent het niet waard.
verbrandingswaarde is wel degelijk van toepassing op dat co2 neutrale gezanik.
Heb je bijvoorbeeld 1000 liter olie nodig om je huis te verwarmen,hoeveel kuub hout zou dat zijn ...eh even rekenen...grapje.Of toch niet?:)
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on October 24, 2010, 11:16:26 PM
Kan je lang wachten ,bent het niet waard.
verbrandingswaarde is wel degelijk van toepassing op dat co2 neutrale gezanik.
Heb je bijvoorbeeld 1000 liter olie nodig om je huis te verwarmen,hoeveel kuub hout zou dat zijn ...eh even rekenen...grapje.Of toch niet?:)
Valt me tegen van je....

Je doet altijd alsof je van de hoed en de rand weet, maar je beseft niet eens dat verbrandingswaarde niets te maken heeft met het feit of iets CO2-neutraal is?

Ik zal het voor je uitleggen. Op jouw niveau, komt ie:

Miljoenen en miljoenen jaren geleden was de CO2 concentratie 2400ppm (gebruik google voor de term ppm)

Die concentratie is langzaam gedurende miljoenen jaren omlaag gegaan doordat de CO2 opgesloten (gevangen) werd in o.a. olie en aardgas en steenkool.

Uiteindelijk kwamen we een paar honderd jaar geleden uit op 300ppm.

Prima leefklimaat, die 300 ppm. (Zonder in de lucht aanwezige CO2 groeien planten en bomen verrot slecht, trust me.)

Dus zolang jij hout kunt stoken, moet dat ergens geplant worden. Hout neemt CO2 op tijdens de groei, en geeft niets (zelfs geen promille) meer af tijdens de verbranding. Gesloten cyclus dus. (Hmmmm. Neutraal?)

Dat noem je dus CO2 NEUTRAAL. Immers, elke gram CO2 die tijdens verbranding (of zelfs als hij gewoon verrot in de natuur!) in de atmosfeer terecht komt is er door diezelfde boom EERST uitgehaald. Dus zelfs als je de boom niet zou verbranden, komt nog steeds door verrotting dezelfde hoeveelheid CO2 vrij. (!)

Wat jij niet kunt bevatten is dat bij elke m3 aardgas, of elke liter benzine of elke liter diesel er CO2 vrijkomt die voorheen al MILJOENEN jaren veilig onder de grond lag opgeslagen.

En dat, beste vrucht, noemen we NIET CO2-neutraal. Je brengt dan namelijk EXTRA CO2 in de atmosfeer.

Duidelijk zo?

Dus of een kilo hout 4,5KW aan warmte oplevert, of een m3 aardgas 9,8KW oplevert doet niet terzake. Bij elke m3 aardgas die je verbrand breng je CO2 in de atmosfeer die er al miljoenen jaren niet meer was. Dus hout is wel degelijk CO2 neutraal. Voor iedere boom die verstookt wordt zal er immers 1 terug geplant moeten worden. (Wil je kunnen blijven stoken) Feitelijk is een boom gewoon een zeer rendabele zonnecel. (Denk daar maar eens over na)

Graag je commentaar, en dan met name over je stelling dat het feit of iets CO2-neutraal is afhankelijk is van de verbrandingswaarde. Ben benieuwd.!

Heb je bijvoorbeeld 1000 liter olie nodig om je huis te verwarmen,hoeveel kuub hout zou dat zijn ...eh even rekenen...grapje.Of toch niet?:)
Vooruit, ik zal het je verklappen.... Als we het transport van de olie en van het hout tegen elkaar wegschrappen: Dan is het verstoken van 1 Liter olie al minder CO2 neutraal dan het verbranden van 500m3 hout................



Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on October 25, 2010, 08:44:36 PM
tot slot van deze zeer interessante discussie ,never nooit niet dat hout CO2 opneemt,dat leer je in het eerste jaar van biologie...beter je les leren.
olie heeft in het verleden ook CO2 opgenomen en we schrappen het tyransport helemaal niet weg,olie hoeft niet geplant te worden.Olie heeft net zoveel co2 opgenomen als dat het afgeeft bij verbranding...
Beter nadenken in het vervolg,vooral over dat verhaal van fotosynthese.
Dit was het dus ,het gaat je goed...:)
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on October 26, 2010, 12:14:55 AM
tot slot van deze zeer interessante discussie ,never nooit niet dat hout CO2 opneemt,dat leer je in het eerste jaar van biologie...beter je les leren.
Damn. Jij kan geld verdienen gast. Hele volksstammen in het Westland stoken hun kassen zomers met aardgas om maar zoveel mogelijk CO2 in de kas te krijgen tbv een versnelde groei.   Doen ze dat allemaal voor Jan met de korte achternaam zeker...

(Allereerste link op Google: http://www.energieprojecten.nl/pr_ocap.htm)

(Lees je voortaan in voor je een krankzinnige mening als waarheid verkondigd a.u.b.)

Quote
olie heeft in het verleden ook CO2 opgenomen
Yep, en veilig onder grond opgeslagen. Die CO2 moet je daar laten.

Quote
en we schrappen het tyransport helemaal niet weg
Dan niet, doet ook niet terzake in het verhaal. Wat jij het prettigst vind.

Quote
olie hoeft niet geplant te worden
Joh? Zou dat nu juist niet het probleem zijn. Dat het niet geplant KAN worden???

Quote
Olie heeft net zoveel co2 opgenomen als dat het afgeeft bij verbranding...
Yep, en als je al die miljoenen jaren geleden opgeslagen CO2 weer in de atmosfeer brengt gaan we van 350ppm naar 2400ppm. Lekker NEUTRAAL he?

Quote
Beter nadenken in het vervolg,vooral over dat verhaal van fotosynthese.
Verdiep jij je nog maar eens in planten en CO2 opname, je stelling dat planten geen CO2 opnemen (hun allerbelangrijkste bouwstof!) raakt kant noch wal. Iets zegt me dat je de melk hebt horen klotsen maar niet weet waar de tepel hangt.

Quote
Dit was het dus ,het gaat je goed...:)
Het zou me inderdaad verbazen als je je belachelijke stellingen, die blijk geven van een absolute en totale onwetendheid, nogmaals zou proberen te onderbouwen.

Get real gast. Een plant en/of boom die geen CO2 nodig heeft.........

(Hint: Van de CO2 is de C de bouwstof, de O2 wordt 'uitgeademd' )

Oh ja, denk je nu zeker....  :-X
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Digihans on October 26, 2010, 09:23:12 AM
Kom op mensen..  een mening is wat anders dan feiten.

Daarom wat feiten.

Allereerst over CO2
Koolstofdioxide, ook wel kooldioxide of koolzuurgas, (chemische formule CO2) is een kleurloos en reukloos gas dat van nature in de atmosfeer voorkomt.

Koolstofdioxide wordt gebruikt door planten in de fotosynthese. Hierbij wordt door planten water en koolstofdioxide opgenomen en in glucose vastgelegd terwijl de zuurstof (O2) weer aan de lucht wordt afgegeven. Voor dit proces is energie nodig die door de zon wordt geleverd.
De glucose wordt verder door de plant gebruikt als voedingsstof voor bouw en groei van de plant.

De glucose die bij fotosynthese ontstaat, kan een bouwsteen voor andere organische verbindingen zijn (denk aan celose).

- Een plant, boom, gras neemt dus CO2 op uit de atmosfeer
- Voor opname van CO2 (fotosynthese) is energie nodig van de zon.

De eenvoudigste manier om koolstofdioxide te produceren is door verbranding van koolstof-rijke bronnen zoals planten, vetten, suikers. Het komt ook in grote hoeveelheden vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen.

- Bij verbranding van houtskool, hout, planten, vet, suiker, olie, gas, kolen, etc. komt CO2 in de atmosfeer
- Bij verbranding komt een deel van de opgeslagen (zonne)energie vrij in de vorm van hitte

Conclusie:
 - Bomen, planten, zeewier etc. nemen CO2 op uit de atmosfeer en gebruiken dit voor groei. Hiervoor hebben zij energie nodig. Die energie krijgen ze van de zon.
 - Als je bomen, planten en zeewier verbrandt, komt CO2 in de atmosfeer en krijg je energie in de vorm van hitte.

Technisch gezien is fotosynthese dus de opslag van zonneenergie in een plant. En als je die verbrandt, krijg je warmte terug.

fotosynthese vs zonnecellen
Over de efficienty van fotosynthese valt wel wat af te dingen. Planten zijn bijzonder slecht in fotosynthese.
Bij fotosynthese wordt 1 a 2 procent van het zonlicht omgezet in energie.
De huidige generatie zonnepanelen haalt in laboratoria al een efficientie van meer dan 40%. Dat betekent dat 40% van het zonlicht dat het paneel bereikt, wordt omgezet in energie!
De huis-tuin-en-keuken zonnepanelen halen een efficientie tussen de 20% en 30%

Het probleem bij zonnepanelen is dat ze worden gemaakt van giftige en schaarse grondstoffen. Maar met goed beheer hoeven deze stoffen niet in het milieu te komen.

Fossiele brandstoffen
Aardolie / ruwe olie is een vloeistof bestaande uit ketens van koolwaterstoffen. Deze zijn ontstaan uit sedimenten / lagen met organisch materiaal die in het verleden zijn gevormd en daarna onder invloed van de afzetting van nieuwe sedimentpakketten op dit "brongesteente" zijn "gekookt". Door de druk en warmte, die dieper in de aarde hoger zijn, ontstonden uit de organisch-rijke bronlagen belletjes olie. Deze olie was lichter dan grondwater en wilde daarom omhoog. Het zocht zo een weg naar een reservoirgesteente waar het zich ophoopte en aangeboord kan worden.

Alle olie, kolen, steenkool, aardgas, veen, bruinkool, turf etc is ontstaan door dode planten en dieren die onder een dikke laag zand zijn belandt. Onder hoge druk is olie en gas ontstaan en dit heeft zich in poreuze gesteenten verzameld.

Het heeft miljoenen jaren geduurd voor al die planten en dieren om de CO2 uit de atmosfeer vast te leggen. De olie is dus rijk aan koolwaterstoffen. Bij verbranding (oxidatie) wordt de Koolstof weer verenigd met Zuurstof en ontstaat er CO2.

Wij stoken in 300 jaar alle olie en gas op, die zich in miljoenen jaren heeft opgebouwd. Dat zorgt dus voor een enorme toename van CO2 in de atmosfeer! En alle bossen en oerwouden bij elkaar kunnen deze toename van CO2 niet bijbenen.

Daarom wordt nu onderzocht of er misschien CO2 onder de grond opgeslagen kan worden. Want de natuur gaat ons echt niet helpen! Maar CO2 opslag is heel erg duur. Beter dus om op zoek te gaan naar duurzame energiebronnen. (zoals zonnepanelen en windmolens)

zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_cell
http://en.wikipedia.org/wiki/Multijunction_photovoltaic_cell
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Robert on October 26, 2010, 09:31:37 AM
Dat is de essentie van het hele CO2 probleem:

Quote
Wij stoken in 300 jaar alle olie en gas op, die zich in miljoenen jaren heeft opgebouwd.

De gevolgen van meer CO2 zijn:
 - warmer op aarde -> smelten van oeroude gletsjers en oeroude ijsmassas -> stijging zeespiegel!
 - warmer op aarde -> woestijnen die oprukken (zie Spanje, China, Amerika, Australie)
 - warmer op aarde -> oogsten die op grote schaal mislukken (Rusland, Amerika)
 - warmer op aarde -> extremer weer -> meer tornado's -> meer en hefigere regenval (AL ZICHTBAAR!)
 - meer plantengroei (als we het niet massaal zouden blijven kappen). Heel Europa was vroeger een 'oerwoud'. Nu is het bijna één plak baksteen en asfalt. Met hier en daar een stukje bos en hei.
 - meer algengroei (mogelijk verstikking van wateren en massale vissterfte)
 - ETC!
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on October 29, 2010, 08:28:23 PM

tot slot van deze zeer interessante discussie ,never nooit niet dat hout CO2 opneemt,dat leer je in het eerste jaar van biologie...beter je les leren.
Damn. Jij kan geld verdienen gast. Hele volksstammen in het Westland stoken hun kassen zomers met aardgas om maar zoveel mogelijk CO2 in de kas te krijgen tbv een versnelde groei.   Doen ze dat allemaal voor Jan met de korte achternaam zeker...

(Allereerste link op Google: http://www.energieprojecten.nl/pr_ocap.htm)

(Lees je voortaan in voor je een krankzinnige mening als waarheid verkondigd a.u.b.)

Quote
olie heeft in het verleden ook CO2 opgenomen
Yep, en veilig onder grond opgeslagen. Die CO2 moet je daar laten.

Quote
en we schrappen het tyransport helemaal niet weg
Dan niet, doet ook niet terzake in het verhaal. Wat jij het prettigst vind.

Quote
olie hoeft niet geplant te worden
Joh? Zou dat nu juist niet het probleem zijn. Dat het niet geplant KAN worden???

Quote
Olie heeft net zoveel co2 opgenomen als dat het afgeeft bij verbranding...
Yep, en als je al die miljoenen jaren geleden opgeslagen CO2 weer in de atmosfeer brengt gaan we van 350ppm naar 2400ppm. Lekker NEUTRAAL he?

Quote
Beter nadenken in het vervolg,vooral over dat verhaal van fotosynthese.
Verdiep jij je nog maar eens in planten en CO2 opname, je stelling dat planten geen CO2 opnemen (hun allerbelangrijkste bouwstof!) raakt kant noch wal. Iets zegt me dat je de melk hebt horen klotsen maar niet weet waar de tepel hangt.

Quote
Dit was het dus ,het gaat je goed...:)
Het zou me inderdaad verbazen als je je belachelijke stellingen, die blijk geven van een absolute en totale onwetendheid, nogmaals zou proberen te onderbouwen.

Get real gast. Een plant en/of boom die geen CO2 nodig heeft.........

(Hint: Van de CO2 is de C de bouwstof, de O2 wordt 'uitgeademd' )

Oh ja, denk je nu zeker....  :-X

" Hout neemt CO2 op tijdens de groei, en geeft niets (zelfs geen promille) meer af tijdens de verbranding. Gesloten cyclus dus. (Hmmmm. Neutraal?)"
je eigen woorden ,noem mij 1 soort hout dat CO2 opneemt...ja OPNEEMT...
het is blad en wel te verstaan GROEN blad wat CO2 opneemt en het opslaat ja je leest het goed OPSLAAT in het hout. ongeloofelijk domme fout voor iemand die denkt alles te weten .
jij krijgt hiervoor een + gefeliciteerd je hebt jezelf weer eens lekker voor schut gezet.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on October 29, 2010, 10:21:56 PM

" Hout neemt CO2 op tijdens de groei, en geeft niets (zelfs geen promille) meer af tijdens de verbranding. Gesloten cyclus dus. (Hmmmm. Neutraal?)"
je eigen woorden ,noem mij 1 soort hout dat CO2 opneemt...ja OPNEEMT...
het is blad en wel te verstaan GROEN blad wat CO2 opneemt en het opslaat ja je leest het goed OPSLAAT in het hout. ongeloofelijk domme fout voor iemand die denkt alles te weten .
jij krijgt hiervoor een + gefeliciteerd je hebt jezelf weer eens lekker voor schut gezet.

Je begrijpt vast wel de context van de zinsnede 'tijdens de groei'.... Toch?
Ik mag hopen van wel, anders zou volgens jouw redenering jouw stelling dat 'Olie heeft net zoveel co2 opgenomen als dat het afgeeft bij verbranding...' ook niet echt kloppen...  ;D

En ik heb nog steeds(!) geen verklaring van je gekregen over JOUW stelling dat of iets CO2-neutraal is afhankelijk is van de verbrandingswaarde... (En iets zegt me dat je die ook nimmer zal kunnen leveren.)

(Evengoed heb je blijkbaar jezelf nu een beetje ingelezen. Je gaat in ieder geval vooruit. Dat mag ook best gezegd worden ;) )
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on October 30, 2010, 09:01:05 PM
Nee dat begrijp ik niet...jijzelf ook niet,heel eenvoudig omdat het niet bestaat,zowel taalkundig als hortonomisch helemaal de plank misgeslagen.
Als ik zoveel koeite moet doen om te verklaren dat hout geen CO2 op kan nemen,maar opslaat ,waarom zou ik nog meer moeite doen om uit te leggen wat verbraandingswaarde met brandstof te maken heeft .
Ik wens je een fijne herfstvakantie toe.
wederom krijg je een plus als beloning...gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on October 31, 2010, 04:07:22 PM
Nee dat begrijp ik niet...jijzelf ook niet,heel eenvoudig omdat het niet bestaat,zowel taalkundig als hortonomisch helemaal de plank misgeslagen.
hortonomisch? Gefeliciteerd. Het is je gelukt om een niet bestaand woord te bedenken dat wereldwijd(!) slechts 1(!) reactie oplevert in Google: http://www.google.nl/search?q=hortonomisch

Quote
Als ik zoveel koeite moet doen om te verklaren dat hout geen CO2 op kan nemen,maar opslaat
Nee, hout slaat geen CO2 op, het heeft CO2 nodig tijdens de groei. Zoals ik al vermeldde. Hout slaat slechts de C op van de CO2......  (En geeft bij verbranding weer exact dezelfde hoeveelheid CO2 vrij. CO2 neutraal dus)

Quote
,waarom zou ik nog meer moeite doen om uit te leggen wat verbraandingswaarde met brandstof te maken heeft .
Dat was dan ook de vraag niet. De vraag was of je jouw stelling kon onderbouwen dat het feit of iets al dan niet CO2 neutraal is afhankelijk is van de verbrandingswaarde. Logischerwijze lukt je dat uiteraard niet.

Quote
Ik wens je een fijne herfstvakantie toe.
Jij ook. (School is al zo lang geleden dat ik me dat vrijwel niet meer voor de geest kan halen, en werken doe ik ook al een aantal jaar niet meer. Reken zelf maar uit.)

Quote
wederom krijg je een plus als beloning...gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap
Het feit dat jij blijkbaar het aantal plussen of minnen belangrijk vindt zegt meer dan genoeg over jouw niveau.

Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Robert on November 01, 2010, 08:32:55 AM
Goed heren,

Dit topic gaat over slaolie dat gebruikt kan worden voor de bereiding van biodiesel. Dat daar een uitstapje gemaakt wordt naar aanverwante onderwerpen is op zich geen probleem, maar laten we de strijdbijl begraven.

Jullie hebben allebei een beetje gelijk  ;)
Nee maar goed.. laat even de persoonlijke gevoelens en meningen achterwege en laten we de discussie weer centraal proberen te houden.

Inmiddels is de prijs van zonnebloemolie en slaolie wel enigszins gestegen en is het prijsvoordeel ten opzichte van normale diesel niet meer zo interessant. Daarnaast is grootschalige verbouwing van olierijke gewassen voor de productie van biodiesel ook niet ideaal. Landbouwgrond moet dan concurreren met grond voor de productie van energie.
Makkelijker is dan een veld met voedsel te verbouwen en daarin enkele windmolens te plaatsen.

Verder kan afgewerkt frituurvet ook gebruikt worden als basisstof voor plasmavergassers of torrefractieinstallaties / pyrolyse.

Zijn er nog steeds mensen die biodiesel tanken? of frituurvet bijmengen bij de normale diesel?
En hoe duur is een liter slaolie of zonnebloemolie tegenwoordig eigenlijk? (even googlen hoor)

Een liter diesel kost nu zo'n € 1,10 - € 1,25
Een liter slaolie bij de AH kost € 1,29
Bij de Aldi kost een liter zonnebloemolie € 1,19  (http://www.aldiwatcher.nl/prijzen/)

Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on November 01, 2010, 06:37:56 PM
Dit topic gaat over slaolie dat gebruikt kan worden voor de bereiding van biodiesel. Dat daar een uitstapje gemaakt wordt naar aanverwante onderwerpen is op zich geen probleem, maar laten we de strijdbijl begraven.
Akkoord. Het sop is de kool niet waard zal ik maar denken.  ;)

Quote
Jullie hebben allebei een beetje gelijk  ;)
Je kunt ook te diplomatiek zijn.  ;D

Excuses voor het offtopic geblaat maar als ik zoveel onzin lees, waar ook scholieren e.d. meelezen, dient dat naar mijn mening rechtgezet te worden. Voor je het weet geloven hele volkstammen in fabels.
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Harrie on November 01, 2010, 06:48:00 PM
Nee dat begrijp ik niet...jijzelf ook niet,heel eenvoudig omdat het niet bestaat,zowel taalkundig als hortonomisch helemaal de plank misgeslagen.
hortonomisch? Gefeliciteerd. Het is je gelukt om een niet bestaand woord te bedenken dat wereldwijd(!) slechts 1(!) reactie oplevert in Google: http://www.google.nl/search?q=hortonomisch

Quote
Als ik zoveel koeite moet doen om te verklaren dat hout geen CO2 op kan nemen,maar opslaat
Nee, hout slaat geen CO2 op, het heeft CO2 nodig tijdens de groei. Zoals ik al vermeldde. Hout slaat slechts de C op van de CO2......  (En geeft bij verbranding weer exact dezelfde hoeveelheid CO2 vrij. CO2 neutraal dus)

Quote
,waarom zou ik nog meer moeite doen om uit te leggen wat verbraandingswaarde met brandstof te maken heeft .
Dat was dan ook de vraag niet. De vraag was of je jouw stelling kon onderbouwen dat het feit of iets al dan niet CO2 neutraal is afhankelijk is van de verbrandingswaarde. Logischerwijze lukt je dat uiteraard niet.

Quote
Ik wens je een fijne herfstvakantie toe.
Jij ook. (School is al zo lang geleden dat ik me dat vrijwel niet meer voor de geest kan halen, en werken doe ik ook al een aantal jaar niet meer. Reken zelf maar uit.)

Quote
wederom krijg je een plus als beloning...gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap
Het feit dat jij blijkbaar het aantal plussen of minnen belangrijk vindt zegt meer dan genoeg over jouw niveau.


Ik zal alles verklapen...
Hortonomie is een wetenschap ,je zou het kunnen vergelijken met plantkunde alleen iets uitgebreider,ga je googlen op hortonomie,is het aantal hits ook niet echt groot.
Toch is he zo dat Wageningen 1 van de meest bekende opleidingscentra is voor hortonomen en naar mijn bescheiden mening 1 van de beste.
Dan de verbrandingswaarde:
Het winnen,verwerken ,oplsag en transport van 1 liter olie kost aanzienlijk minder dan de zelfde hoeveelheid hout als je de verbrandingswaarde vergelijkt.Zo dat was dat en nu niet gaan zitten hameren op iets waar je niet op voorbereid was :)
Title: Re:Slaolie als brandstof (biodiesel)
Post by: Nlx on November 01, 2010, 06:58:26 PM
Ik zal alles verklapen...
Hortonomie is een wetenschap ,je zou het kunnen vergelijken met plantkunde alleen iets uitgebreider,ga je googlen op hortonomie,is het aantal hits ook niet echt groot.
Toch is he zo dat Wageningen 1 van de meest bekende opleidingscentra is voor hortonomen en naar mijn bescheiden mening 1 van de beste.
Dan de verbrandingswaarde:
Het winnen,verwerken ,oplsag en transport van 1 liter olie kost aanzienlijk minder dan de zelfde hoeveelheid hout als je de verbrandingswaarde vergelijkt.Zo dat was dat en nu niet gaan zitten hameren op iets waar je niet op voorbereid was :)
Ik zou er graag dieper op ingaan, en dan met name op de door jou misbegrepen verbrandingswaarde, maar op verzoek van Robert doe ik dat maar niet.

@Robert, deze reactie mag je wat mij betreft verwijderen om het topic schoon te houden, ik ga er vanuit dat voor die tijd Harrie die wel gelezen heeft. En zo niet, zijn gemis.  ;D