Neoweb.nl

Neoweb wetenschapsforum. Duurzame technologie en innovatieve wetenschappelijke onderwerpen. => God, Religie, Mysterieus, overklaarbaar, raadselachtig, mythen, legenden, psychologie, paranormaal, dromen => Topic started by: Robert on July 26, 2014, 01:10:54 PM

Title: Slaapproblemen? Wat doen als je niet kan slapen?
Post by: Robert on July 26, 2014, 01:10:54 PM
Slaapproblemen? Wat moet je doen als je niet kan slapen?

(blauw)licht activeert de aanmaak van alertheidshormonen. Hierdoor ga je dus niet slapen! Dus zorg dat je lichaam op tijd in slaapstand komt, door lichten te dimmen. Je lichaam maakt dan zelf melatonine aan, wat je 'slaperig' maakt. Dat kan al door de tv wat minder fel te zetten. Geen lichtblauw facebook of 'neoweb' te kijken. Zet de lichten dus uit en steek een paar kleine kaarsjes aan en als je naar bed gaat, blijf niet te lang in de douche met felle lampen aan.

Slaapproblemen door licht? Is je kamer zelf donker genoeg? Denk dan eens aan verduisterende gordijnen. Ook kan er soms licht onder de plint van de deur doorkomen. Of via een bovenlicht boven de deur. Probeer deze plekken af te dekken.

Slaapproblemen door geluid? Heb je last van 'bijgeluiden' (afzuiginstallatie, tikkende klok/wekkers/horloges ofzo). Zorg dat die zoveel mogelijk uitstaan. Zet ook geen wasmachine of afwasmachine aan als je gaat slapen. Woon je langs een drukke straat, probeer dan een kamer aan de achterkant van je huis. kan dat om wat voor reden niet, overweeg dan serieus om te verhuizen ! Slaapproblemen kun je leven ruineren! Eventueel kun je oordopjes op maat laten maken. Die zitten lekker en daarmee hoor je ook niets meer.

Als je je in bed omdraait, zie je dan gelijk het licht van je wekker? afdekken dat ding. Branden er andere standby-lampjes op je kamer? (tv, opladers, computers, stekkerdozen of iets?) . Koppel ze helemaal los, zet ze uit, of dek ze af met zwart tape. Je zal een stuk relaxter slapen.

Ga je dagelijks op dezelfde tijd naar bed? Regelmaat zorgt voor rust. Ga naar bed als het donker wordt. Ons oerritme weet dat nog heel goed.

Word je 's nachts wakker door warmte. Zet de verwarming altijd uit op je kamer! Je lichaam kan temperatuur heel goed reguleren. Kleed je ook niet te dik in. Als je 'zweterig' wakker wordt, is het te warm. Kies dan voor een dunner dekbed of minder kleding. Of probeer (stil) te ventileren. Wordt je wakker van kou, trek dan een bovenkleding aan met lange mouwen. Onder de dekens heb je geen extra kleding nodig. Als je koude voeten hebt, kan dat ook komen door slechte doorbloeding. knellende schoenen, strakke sokken, of een verkeerde levensstijl kunnen ook bijdragen aan slechte doorbloeding.

Als je wakker wordt met dorst, drink dan voldoende. Moet je vaak plassen s'nachts, matig dan 's avonds de inname van suiker en zouten. Je lichaam wil die afvalstoffen afvoeren en maakt veel urine aan. Veel plassen 's nachts kan ook andere oorzaken hebben (zoals diabetes en andere aandoeningen)

Slaapproblemen door partner. Misschien draait je partner zich vaak om en wordt jij wakker. Kies voor een niet krakend bed. Aparte dekbedden. En als je partner snurkt, zijn daar ook oplossingen voor te bedenken.

Slaapproblemen en voeding. Drink 's avonds geen oppeppende middelen zoals koffie, zwarte thee of alcohol? En matig de inname van suiker en kleurstoffen. Te weinig zuurstof kan je slaap ook beinvloeden. Zorg dus voor voldoende ventilatie en frisse lucht en stop met roken.

Zorg er ook voor dat je mobiel/smartphone op 'stil' staat, of zet 'm helemaal uit. Zit je 'savonds als het schemerig wordt nog met felle lampen aan? of achter een fel scherm met veel wit en blauwtinten van je computer. Of kijk je vlak voor naar bed gaan, nog onrustige beelden (films)...

Slaapproblemen door ongedierte. Houdt je deur van je kamer zoveel mogelijk dicht, en neem een hor of een klamboe. Als je toch wakker wordt van een mug. Steek dan een been naar buiten om op te sabbelen of ga net zo lang door, tot je de mug te pakken hebt. Anders maakt ie je snel weer wakker!


Zorg ervoor dat je meeste deze storende dingen elimineert en breng regelmaat in je slaappatroon.