Neoweb.nl

Haal meer uit zonneenergie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jan van assen

Haal meer uit zonneenergie
« on: January 06, 2005, 10:43:58 PM »
Wanneer je b.v. bij een bejaardecentum langsloopt , dan zie bij sommige slechtziende mensen een groot vergrootglas voor het televisietoestel aangebracht. Mijn vraag is; wanneer zo'n vergrootglas voor een zonnepanneel wordt aangebracht, wordt de energieopbrengst daarvan niet verhoogt???? Graag een (deskundige) reactie!! ??? ???

Offline HJ

• *
  • 5
  • +4/-0
Re: Haal meer uit zonneenergie
« Reply #1 on: January 07, 2005, 02:26:33 PM »
Licht er een beetje aan hoe je het bekijkt...

Wat een vergrootglas doet is de energie die in licht zit bundelen. Ofwel in plaats van dat het licht "gewoon" op een oppervlakte valt, zorgt het vergrootglas ervoor dat het licht op een kleinere oppervlakte terechtkomt met een grotere intensiteit (lichtsterkte). Dus in plaats van de energie over een groot oppervlak te verdelen prop je veel energie in een kleine oppervlakte.

Je zou dus theoretisch een vergrootglas voor een zonnepaneel kunnen zetten, het probleem is wel dat dit vergrootglas groter moet zijn dan het zonnepaneel, hij moet immers meer licht opvangen en in een kleiner oppervlak "samenpersen". Je moet dan toch wel gauw denken aan een verhouding van 1/100, dus een vergrootglas van een vierkante meter en een zonnepaneel van een vierkante decimeter.

Probleem is wel dat het rendement van een zonnepaneel afneemt naarmate de intensiteit groter wordt. Als je dus 10x zoveel licht in een zonnepaneel stopt dan zal de stroom die hij levert minder dan 10x zo groot worden. Hierdoor is het beter de oppervlakte van 1 vierkante meter gewoon te vullen met een zonnepaneel zonder vergrootglas. :)

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: January 07, 2005, 02:32:59 PM »
Ze gebruiken convectie (samenbundeling) van licht al wel.
Er zijn zonne-ovens (bijvoorbeeld in Frankrijk) die volgens dit principe werken.
Een veld vol spiegels worden allemaal gefocussed naar 1 punt. In het brandpunt loopt de temperatuur op tot enorme hoogte.

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
« Reply #3 on: January 09, 2005, 11:23:06 PM »
Probleem is wel dat het rendement van een zonnepaneel afneemt naarmate de intensiteit groter wordt. Als je dus 10x zoveel licht in een zonnepaneel stopt dan zal de stroom die hij levert minder dan 10x zo groot worden. Hierdoor is het beter de oppervlakte van 1 vierkante meter gewoon te vullen met een zonnepaneel zonder vergrootglas. :)

Dat is dus niet helemaal waar! Het rendament van een zonnecel neemt juist af naarmate de lichtintensiteit toeneemt! Maar, het rendament van een zonnecel neemt wel af naarmate de temperatuur stijgt, bij Silicium cellen meer dan bij GaAs cellen overigens. En, als je een vergrootglas op een cel zet, zal de cel waarschijnlijk te warm worden waardoor hij te weinig gaat produceren. De enige goede manier om met hetzelfde oppervlak aan cellen meer energie te verkrijgen is het verhogen van het rendament.

Offline HJ

• *
  • 5
  • +4/-0
« Reply #4 on: January 11, 2005, 09:03:39 PM »
Probleem is wel dat het rendement van een zonnepaneel afneemt naarmate de intensiteit groter wordt.

Het rendament van een zonnecel neemt juist af naarmate de lichtintensiteit toeneemt!

Dat staat er toch?

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
« Reply #5 on: January 12, 2005, 01:30:09 AM »
Oops, net verkeert neer gezet, waarschijnlijk 2 zinnen door elkaar geschreven, heb ik wel vaker.

Maar het is juist zo dat het rendament toeneemt bij toenemende intensiteit!

jan van assen

« Reply #6 on: January 12, 2005, 10:07:53 PM »
Is het misschien een idee voor een student om het in één of ander opleiding aan universiteit of hogeschool, een proefopstelling te maken met een zonnecollector zonder vergrootglas en een met vergrootglas erop allebei een meter ertussen en het antwoord is af te lezen .
Persoonlijk heb ik er geen tijd, geld en kennis voor .
Eventuele resultaten zie ik met belangstelling tegemoet.

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
« Reply #7 on: January 13, 2005, 01:24:05 AM »
'k ben toch bezig met zonnecellen, dus ik kan dat wel een keer doen. Vermoedelijk word de opbrengst wel groter, maar ja, als je dat wil doen voor een paneel van bijvoorbeeld 1 vierkante meter heb je toch een vergrootglas of glazen nodig dat (samen) meer dan die vierkante meter opp heeft. Ben benieuwd wat duurder wordt, uiteindelijk, het vergrootglas of de cellen.

Offline HJ

• *
  • 5
  • +4/-0
« Reply #8 on: January 14, 2005, 01:13:32 PM »

Oops, net verkeert neer gezet, waarschijnlijk 2 zinnen door elkaar geschreven, heb ik wel vaker.

Maar het is juist zo dat het rendament toeneemt bij toenemende intensiteit!

Dat is niet waar. Voor de duidelijkheid op een rijtje:

Rendement = nuttige energie (stroom in dit geval) / ingaande energie * 100%

Indien de intensiteit verdubbeld, verdubbeld de ingaande energie ook. Om dan hetzelfde rendement te behouden moet ook de nuttige energie verdubbelen. En dat is niet het geval, dus daalt het rendement.

Dus: als de ingaande energie toeneemt, zal de nuttige energie ook toenemen. Maar: de nuttige energie neemt met een kleinere factor toe als de ingaande energie. Dus daalt het rendement.

En btw: het is rendement en niet rendament  ;)

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
« Reply #9 on: January 17, 2005, 10:02:48 PM »

En dat is niet het geval, dus daalt het rendement.

En waarom is dat niet het geval? Zover ik weet, van metingen, stijgt het rendement.

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #10 on: January 21, 2005, 10:35:07 PM »
Ongeveer 60% van het licht is direkt invallend zonlicht, en 40% is verstrooid licht (diffuus) Met andere woorden: door te concentreren verlies je gelijk het invangen van het diffuse licht.
Om die reden wordt op collectoren van zonneboilers een matte glasplaat gebruikt. Logischer zou zijn om precies boven de buizen in een boilercollector, langwerpige bolvormige lenzen te plaatsen.
Dit soort experimenten zijn al in de jaren 90 in Duitsland gedaan, ook met PV systemen. Zoals de collectoren nu worden toegepast, zowel voor elekticiteit als warmtewinning, is de meest rendabele methode.
De researchers in Duitsland, Oostenrijk en de Verenigde Staten zijn nog druk bezig met nieuwe ontwikkelingen maar erg veel komt er nog niet uit.
Groeten,  Hans

Offline ajva

• *
  • 6
  • +0/-0
« Reply #11 on: June 04, 2008, 07:46:30 PM »
 O0 is er iemand die naar dit probleem heeft gekeken en een oplossing heeft gevonden

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #12 on: June 04, 2008, 08:22:32 PM »
Ja...

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #13 on: June 05, 2008, 07:06:06 PM »
je zou enkel het licht kunnen gebruiken dat de juiste hoek heeft (met gepolariseerd glas). Maar ja.. of je nou wel het diffuse licht krijgt, of niet.. dat maakt niet zoveel uit.

Eigenlijk zou je spiegels moeten hebben, die electronisch meedraaien met de zon en het licht op de zonnepanelen (of zonneboiler) bundelen.
Je zou met een beetje mechanica zelfs spiegels kunnen maken die uitzichzelf de juiste hoek krijgen (zoals een zonnewijzer)
Door kamers te verwarmen met het zonlicht, ontstaat lichtere hete of zwaardere koude lucht/vloeistof. Door dat verschil kun je een mechanisch iets maken dat automatisch meedraait. Maar een beetje electriciteit om de spiegels te richten is ook goed.. mits het rendabel is.

Offline ajva

• *
  • 6
  • +0/-0
« Reply #14 on: June 05, 2008, 10:22:00 PM »
De methode met die spiegels is natuurlijk goed en het heeft zich al bewezen dat het werkt, en het is eenvoudig te beredeneren, maar met dat vergrootglas is van een andere orde en dat kun je niet vergelijken met de spiegels.

Wat mij wel interresant leek is dat er daadwerkelijk een praktijkopstelling word opgesteld met een zonnepanneel met vergrootglas en eentje zonder, meter ertussen en kijken of het scheelt, dan kun je gelijk zien of er rendementsverlies optreed, nogmaals ik heb daar de kennis en materialen niet voor maar voor een of ander universiteit of hoge school moet dat te doen zijn, ik hoopte dat er 1 van de lezers van dit topic het op zou pakken en de resultaten bekenbaar maakte, dit kan altijd nog ,ik ben benieuwd

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #15 on: June 06, 2008, 07:13:22 AM »
Wereldwijd zijn er tientallen projecten geweest,met spiegels en reflectie van zonlicht.
Die projecten hebben bewezen dat de temperatuur van een zonnepaneel(PV) te hoog wordt en de levensduur verkort.
In sommige gevallen zijn de panelen na tien jaar niet meer bruikbaar.
Ik weet niet waar jij de informatie vandaan heb dat het zou werken.
Jij mag een eigen project opzetten.
Ik heb losse paneeltjes te koop en lenzen(fresnel),maar ik zou het afraden.
Wat leuker is en in ieder geval werkt is een stirling motor met parabool spiegel.
D'r zijn kant en klare modellen te koop ,maar ook bouwpaketten.
Het interessante van een Stirling motor is dat het in principe elke vorm van energy kan gebruiken.
Dezelfde motor kan ook gebruik worden als koeler.