Neoweb.nl

Portugal krijgt eerste golfslagcentrale

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online Robert

• 3.062
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« on: May 30, 2005, 09:42:18 AM »

Voor de kust van Portugal wordt de eerste commerciële golfslagcentrale gebouwd, een centrale die energie uit zeegolven omzet in elektrische energie.
Het systeem moet vanaf 2006 elektriciteit leveren voor 1500 huishoudens.

Rode zeeslangen
De centrale verijst zo’n 5 km uit de kust ter hoogte van het plaatsje Povoa de Varzim in Noord-Portugal en wordt gebouwd door het Schotse bedrijf Ocean Power Delivery (OPD) in samenwerking met een Portugees consortium, geleid door Enersis.

OPD zal drie golfgenerators leveren, de zogeheten Pelamis P-750 machines die een gezamenlijke capaciteit hebben van 2.25 megawatt.

Pelamis is het Griekse woord voor zeeslang en de constructies hebben dan ook veel weg van reusachtige zeeslangen die felrood zijn gekleurd zodat schepen ze goed kunnen zien.

De langwerpige generators liggen dwars op de golven en bestaan uit metalen, beweegbare verbindingsstukken die de golfbewegingen omzetten in elektriciteit. De gewonnen energie wordt via kabels onder water naar het vasteland getransporteerd.

Uitbreiding
Het project kost zo’n 8 miljoen euro en kan in de toekomst nog fors worden uitgebreid. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor de verdere ontwikkeling van golfslagenergie,” aldus projectleider Richard Yemm van OPD. “We zien dit als een eerste stap op de Portugese energiemarkt. In potentie kan het belang van golfslagenergie in Portugal oplopen tot een miljard euro in de komende tien jaar.”

Indien de eerste drie Pelamis-constructies naar wens functioneren, zullen er nog eens dertig bijkomen, zo is de intentie van de deelnemende partners.

Geslaagde proef
OPD werkt al zeven jaar aan de Pelamis-technologie en was ook nauw betrokken bij de proef met een 120 meter lang prototype dat sinds februari 2004 voor de kust van de Schotse Orkney Eilanden.

Volgens het Noorse olie- en aluminiumbedrijf Norsk Hydro, dat 16 procent van OPD bezit, is deze proef naar wens verlopen en praat OPD inmiddels ook met een Schotse partner over de bouw van een golfslaggenerator voor de Schotse kust.

Mislukt project
In 2003 mislukte overigens de eerste poging om op grote schaal energie uit zeegolven te winnen.

Drie pogingen om voor de kust van Portugal een onderwaterkrachtcentrale af te zinken, liepen destijds op niets uit, waarna Nuon met het geldverslindende project stopte. De centrale was eigenaar van Archimedes Waveswing, waarin Nuon een meerderheidsbelang had.

Bronnen: AFP, Ocean Power Delivery, Kerncentrale.nl, Planet.nl

zie ook: diverse vormen van getijde-energie / golfslagenergie

Offline Dylan

• *
  • 2
  • +2/-0
Re:Portugal krijgt eerste golfslagcentrale
« Reply #1 on: January 03, 2011, 03:06:34 PM »
Ik heb berekend dat de golfslagcentrale daar ongeveer 5600 huishoudens moet kunnen voorzien, klopt dat?
Uit mijn berekening blijkt dus dat niet 3 golfslaggeneratoren genoeg voorzien voor 1800 huishoudens maar daar maar 1 voor nodig is. ???
Ik zou het graag te weten komen hoeveel ze ongeveer produceren omdat ik namelijk een profielwerkstuk maak over duurzame energie. ;D
mijn berekening: 2250x8760=19710000/3500=5631
                        5631/3=1877
2250=kw vermogen
3500= gem. energieverbruik
« Last Edit: January 04, 2011, 12:10:29 PM by Dylan »