Neoweb.nl

Mega windmolen / MagLev Wind / MagLev Windturbine / MagLev Windmolen

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.070
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Maglev Wind / Maglev Windturbine /  Maglev Windmolen

Chinese en Amerikaanse ontwikkelaars hebben een nieuwe windturbine / windmolen uitgevonden die tot 1000 maal efficiënter werkt. Het concept van de windmolen is onlangs tentoongesteld op de Wind Power Asia beurs in Beijing.

De zogeheten MagLev-windmolen / MagLev Windturbine maakt gebruik van grote verticale bladen gespreid over bijna de gehele lengte van de windmolen. De as van de MagLev turbine zweeft op magneten, waardoor amper wrijving ontstaat.
Door gebruik van permanente magneten ontstaat er geen frictie waardoor dit soort windmolens veel efficiënter kunnen werken dan de huidige generatie windmolens. De naam MagLev komt van Magnetic Levitation oftewel Magnetisch Zweven.

Volgens de makers kan de 53 miljoen dollar kostende MagLev Windturbine zo'n 1000 conventionele windmolens vervangen en daarmee 750.000 woningen van stroom voorzien. De MagLev kan tot 500 jaar meegaan en heeft 640 keer minder ruimte nodig dan een vervangend conventioneel windmolenpark.

De MagLev kan in tegenstelling tot de huidige generatie windmolens stroom opwekken bij lage windsnelheden vanaf 1,5 meter per seconde en doet het ook goed bij hoge windsnelheden. Conventionele windmolens moeten bij windkracht 10 vaak uitgezet worden.

De bouw van de nieuwe windmolens is inmiddels gestart in China en het Amerikaanse Arizona door MagLev Wind Turbine Technologies. Leider van het bedrijf en onderzoeker in schone energie Ed Mazur zegt dat de MagLev-windmolens stroom voor minder dan één cent per kilowatt uur kunnen opwekken.

meer informatie:
http://www.engadget.com/2007/11/26/maglev-wind-turbines-1000x-more-effiencient-than-normal-windmill
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maglev_windturbine
« Last Edit: October 11, 2008, 12:20:19 PM by Robert »

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Re: MagLev Wind / MagLev Windturbine / MagLev Windmolen
« Reply #1 on: December 11, 2007, 10:06:07 AM »
OMG.. wat een ding!

Dus 10 van die apparaten op een stuk opgespoten land en heel Nederland kan 500 jaar zonder andere vormen van electriciteitopwekking!
En het kostenplaatje: slechts 10 x 53 miljoen euro????

Zet ze in de Noordzee! of in iedere provincie één !

Offline Robert

• 3.070
  • +269/-11
    • Neoweb
Re: MagLev Wind / MagLev Windturbine / MagLev Windmolens
« Reply #2 on: December 11, 2007, 10:18:49 AM »
Ik vraag me wel af hoeveel geluid zo'n ding produceert. En
En ik zie de 'milieu activisten' alweer schreeuwen over 'vogels' die door deze reusachtige verticale grasmaaier worden gehakseld.  ;D

Hier nog wat meer bronnen over Maglev Windturbines (er zijn ook andere)
http://www.mag-wind.com/mw1100.php
http://news.xinhuanet.com/english/2007-11/05/content_7016626.htm
http://www.treehugger.com/files/2007/07/colossal_magnet.php
http://www.treehugger.com/files/2006/07/china_unveils_w.php
http://magnetic%20levitation%20promises%20huge%20efficiency%20gains%20in%20wind%20power%20generation/

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #3 on: December 11, 2007, 10:39:27 AM »
Hoe groot is dat ding eigenlijk? Niet iedereen zit te wachten op zo'n ding in z'n achtertuin  ;D

willem1940

« Reply #4 on: December 11, 2007, 11:36:03 PM »
Hoe groot is dat ding eigenlijk? Niet iedereen zit te wachten op zo'n ding in z'n achtertuin  ;D
Grondvlak, cirkel, met oppervlakte krap 100 acres; 1 acre = 4046.856 m²; 100 acre 404686 m²; ik heb geen zin in rekenen, schat zowat 1km diameter.

Maar ik denk dat dit een hoax is.

Harrie

« Reply #5 on: January 09, 2008, 07:18:56 PM »
Ik heb ook zo'n ding in de tuin staan,niet zo groot weliswaar ,maar volgens hetzelfde principe.Gewoon een verbeterde versie van de Savoniusmolen.Pacwind heeft ook zoiets in het programma.
Ik wildde dan ook graag even wat commentaat leveren.
1000 maal efficiënter,kan je rustig vergeten,dit soort vawt's is minder efficiënt dan de conventionele hawt turbine,en één van de minst rendabele onder de vawt's
Het voordeel: de aanloop wind is inderdaad laag en een max windkracht schijnt ie niet te kennen.
De turbine is nagenoeg geluidloos.
Minder gevoelig voor turbulentie.
Makkelijk zelf in elkaar te prutsen,van zeer goedkope materialen.
De turbine is dus alles behalve nieuw en al helemaal niet uitgevonden door chinzen en Amerikanen.

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #6 on: January 25, 2008, 04:12:28 PM »
Ik heb ook zo'n ding in de tuin staan,niet zo groot weliswaar ,maar volgens hetzelfde principe.Gewoon een verbeterde versie van de Savoniusmolen.Pacwind heeft ook zoiets in het programma.
Ik wildde dan ook graag even wat commentaat leveren.
1000 maal efficiënter,kan je rustig vergeten,dit soort vawt's is minder efficiënt dan de conventionele hawt turbine,en één van de minst rendabele onder de vawt's
Het voordeel: de aanloop wind is inderdaad laag en een max windkracht schijnt ie niet te kennen.
De turbine is nagenoeg geluidloos.
Minder gevoelig voor turbulentie.
Makkelijk zelf in elkaar te prutsen,van zeer goedkope materialen.
De turbine is dus alles behalve nieuw en al helemaal niet uitgevonden door chinzen en Amerikanen.

er wordt ook niet geclaim dat de windmolen met verticale is is uitgevonden, het gaat om de toepassing in de praktijk van magnetische lagers, die veel minder wrijving hebben dan andere lagers.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #7 on: January 25, 2008, 05:20:52 PM »
Moet je eens kijken op de homepage van SKF ;D.
Uitvinden is iets maken wat niet bestaat,ontwikkelen is van bestaande dingen iets maken.
Maar goed het is wel interessant om zo'n project te volgen

Offline The Alteran

• *
  • 7
  • +1/-0
Re:Mega windmolen / MagLev Wind / MagLev Windturbine / MagLev Windmolen
« Reply #8 on: June 27, 2010, 06:22:08 PM »
het totale landoppervlak is 717,81meter (diameter)
maar dit is het TOTALE landoppervlak, als je in de filmpjes gaat kijken zie je dat de windturbine zelf veel minder groot is.

Dit heeft potentieel naar mijn mening maar niet in drukke gebieden, eerder zoals men hier zegt op kleine eilanden of afgelegen locaties.

Greetz

Ben

Offline Robert

• 3.070
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #9 on: June 29, 2010, 08:37:57 AM »
Een kolencentrale of een kerncentrale heeft ook een grote koeltoren. En inderdaad op een afgelegen eiland, of naast bestaande centrales misstaat zo'n ding niet zo snel.

Offline The Alteran

• *
  • 7
  • +1/-0
« Reply #10 on: June 30, 2010, 04:39:17 PM »
Men spreekt hier ook even tot 2GW, dit zullen dan wel de grote broers zijn :P, maar als je het bekijkt is het landoppervlak dan nog steeds klein. Ik ben uit België en ik weet dat de kerncentrale van Doel(bij Antwerpen) toch maar even 2,8GW produceert. hierbij komt nog een extra centrale van 1GW dus als je nu 3-4plaatsen zoekt in vlaanderen heb je zelfs een pak meer. Het is een "gratis" vermogen.

Het nadeel het constant vermogen dat men nodig heeft. Dit is naar mijn mening wel mogelijk maar in samenspraak op Europees vlak. Indien dit niet genoeg is kan je het groter opnemen tot china en afrika. Dit zou toch het einddoel zijn.

Just for the record : Yeah i know its a political nightmare :P

MVG

Ben