0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Piëch houdt zich aan belofte - Volkswagen komt met 1-liter auto LEUSDEN - Ferdinand Piëch, scheidend topman van het Volkswagen-concern, is wederom een belofte nagekomen. In Duitsland heeft de Volkswagen-baas de allereerste 1-liter-auto voorgesteld, die zoals zijn naam aangeeft, in staat is met minder dan één liter brandstof 100 kilometer af te leggen. Vooralsnog gaat het om een prototype, maar de verkoop van de Messerschmitt-achtige tweezitter staat gepland.De heer Piëch beloofde aan het begin van de jaren negentig om nog vóór de millenniumwisseling een drie-liter auto uit te brengen. Die belofte maakte Volkswagen in 1999 waar met de Lupo 3L TDI. De topman van Volkswagen liet direct weten binnen enkele jaren na die Lupo met een één-liter auto te komen. Dat model werd deze week onthuld tijdens de aandeelhoudersvergadering in Hamburg.De één-liter auto heet vooralsnog gewoon 1-liter auto.Een naam die de lading volledig dekt, waar het natuurlijk bij de auto draait om de zuinigheid, die in dit geval -zover wij weten- zelfs de allerzuinigste auto met verbrandingsmotor ter wereld mag worden genoemd. De auto, een prototype, werd door Volkswagen onder uiterste geheimhouding gebouwd. Op 14 april 2002 was het model klaar en lieten de fabrieksmedewerkers de vierwieler op eigen kracht de fabriek in Wolfsburg uitrijden. Aangezien de aandeelhoudersvergadering een dag later in Hamburg was, is de auto naar Hamburg gereden. Niemand minder dan Dr. Ferdinand Piëch zat achter het stuurwiel van de tweezitter. De Oostenrijker legde ondanks de slechte weersomstandigheden de complete afstand af met een welhaast ongelooflijk brandstofverbruik van slechts 0,89 liter dieselolie per 100 kilometer. De totale afstand bedroeg 230 kilometer, die Piëch in drie uur tijd bereikte. De gemiddelde snelheid bedroeg 75 km/h. Het was overigens niet de eerste test van het futuristisch ogende apparaat. Wekenlang, 24 uur per dag werd de auto volgens Volkswagen getest.Licht gewicht, ongelakt Alles van de auto draait om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Zo beschikt de speciale Volkswagen over een gering frontaal oppervlak, waaruit een uitzonderlijk smalle en zeer vlakke carrosserievorm is voortgekomen. In totaal is het zuinigheidswonder 3,65 meter lang geworden. De breedte en hoogte komen op respectievelijk 1,25 en 1 plus meter. De carrosserie is van een koolstofvezelcomposiet om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Bovendien is de koets ongelakt. Onder de carrosserie is een magnesium spaceframe-constructie te vinden. Het gewicht van de gehele auto bedraagt slechts 290 kg.Voor de aandrijving zorgt een direct ingespoten dieselmotor die opgetrokken is uit aluminium. Hij heeft slechts één cilinder, die 0,3 liter groot is. Volkswagen peurt er 8,5 pk uit. De techneuten hebben er voor gekozen de lilliputtermotor in het midden van de auto, net voor de achteras, te hangen. Aan het blok is een geautomatiseerde versnellingsbak gekoppeld . Prestaties worden niet opgegeven, maar zullen niet in de categorie snel-sneller-snelst vallen.Het onderstel is volledig uit lichtmetaal vervaardigd. Voor een zo laag mogelijke rolweerstand staat de auto op zogenaamde 'lichtloopbanden'. Wie denkt dat de lichte vierwieler is gevrijwaard van elektronische systemen (= gewicht) heeft het mis. De auto met één interieur-overkoepelde vleugeldeur is voorzien van ESP, ABS en een airbag.Lichtgewicht is in het interieur eveneens doorgevoerd, zoals bij de twee stoelen die achter elkaar geplaatst zijn. Het frame is van magnesium waarover in plaats van conventionele schuimvulling een zeer sterke, maar toch comfortabel zittende stof is gespannen. Bron: De telegraaf vr 19 apr 2002, 09:55