Neoweb.nl

Golvende boeg tegen hekgolven

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bashanna

  • *****
  • 774
  • +55/-6
  • yourney to the future
Golvende boeg tegen hekgolven
« on: September 13, 2004, 12:59:15 PM »
'Golvende' boeg vermindert deining 

bron: planet.nl
 
Taiwanese scheepsachitecten hebben een manier gevonden om hevige deining bij snelle veerboten tegen te gaan. Door de schepen te voorzien van een speciale golf-vormige boeg, kunnen vele mensenlevens worden gespaard en wordt bovendien veel minder olie verbruikt.

Het komt regelmatig voor dat snelle veerboten zulke hoge golven veroorzaken, dat kleinere boten in de nabije omgeving overspoeld worden en dat badgasten langs de kust moeten vluchten voor hun leven. Deze problemen doen zich vooral voor in ondiep water. De 'monstergolven' die de boten produceren, hebben al veel mensenlevens geëist.

Computersimulaties
De Taiwanese scheepsarchitecten hebben met behulp van computersimulaties de dynamiek van het water rond de boeg van een varend schip bestudeerd. Door de boeg telkens een andere vorm te geven, konden ze voorspellen welk type boeg de minste deining veroorzaakt. Naast de vorm van de boeg spelen ook de snelheid van het schip en de hoeveelheid water een belangrijke rol bij de golven die ontstaan.

De scheepsarchitecten van de National Cheng Kung University in Taiwan besloten dit proces om te draaien. Hun hypothese was namelijk dat een golvende boeg minder deining zou veroorzaken dan een gestroomlijnde boeg. Dit werd getest met een virtuele 80 meter lange catamaran veerboot. Hun doel was om de hoeveelheid deining met 25 procent te verlagen. Dat bleek te lukken. Ze ontwierpen vervolgens een boeg voor diep en een voor ondiep water, en maakten tenslotte een compromis dat voor beide bruikbaar is.

Design
Het design van de nieuwe scheepsboegen wijkt erg af van de boegen die momenteel nog gebruikt worden. Waar de huidige boegen zeer gestroomlijnd zijn, bestaat de nieuwe uit twee pieken en een trog. De twee pieken bevinden zich op respectievelijk 24 en 68 meter van de voorkant van het schip, terwijl de trog daar 44 meter van vandaan zit. Volgens de ontwerpers kunnen deze afstanden gemakkelijk worden aangepast, afhankelijk van de grootte van het schip. Tijdens het varen beïnvloeden de verschillende boegdelen elkaar zodanig, dat ze zich als het ware opheffen, waardoor de deining in ondiep water met 28 procent afneemt, en in diep water met 15 procent.

Dat de schepen met de nieuwe boeg ook minder brandstof verbruiken, komt doordat de nieuwe boegvorm tevens de weerstand van het water doet afnemen. Het is overigens nog niet bekend of de scheepsbouwindustrie in de toekomst ook daadwerkelijk gebruik gaat maken van de golfvormige boegen. Daarvoor moeten eerst nog meer tests worden gedaan.
 

Offline JAN

  • *
  • 21
  • +9/-3
  • Gender: Male
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Golvende boeg tegen hekgolven
« Reply #1 on: September 30, 2004, 10:03:33 AM »
Als je op je plaats waar de boeggolf het hoogst is een boegschroef zet, kun je de deining ook sterk verminderen.

Wordt al veel gebruikt om in havens een rustig vaarwater te behouden