Neoweb.nl

Laserapparaat controleert profieldiepte banden van rijdende auto's

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.792
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Laserapparaat controleert profieldiepte banden van rijdende auto's
De politie in de Belgische stad Gent heeft er een nieuw wapen bijgekregen: een in het wegdek ingebouwde laserscanner die in staat is om de profieldiepte van de banden van rijdende voertuigen te controleren. De eerste chauffeurs zijn al beboet.

Het meetsysteem, de zogenaamde TyreEye, is ontwikkeld door de firma Traffic Observer. De apparatuur is geheel weggewerkt in het wegdek. Met behulp van laserlicht worden de banden van voorbijrijdende voertuigen beschenen en in een 3d-profiel vastgelegd, waardoor de profieldiepte van de banden nauwkeurig is vast te stellen, zo stelt de fabrikant.

De TyreEye zou voertuigen tot een snelheid van 120km/u nauwkeurig kunnen meten, terwijl normaliter de profieldiepte van banden door de politie alleen bij stilstaande voertuigen gecontroleerd kan worden. In combinatie met langs de weg opgestelde videocamera's en een meetvoertuig kunnen overtreders volgens de fabrikant realtime worden vastgelegd.

De politie in Gent heeft geƫxperimenteerd met het systeem. Bij controles van bijna 2100 voertuigen is dertig maal een automobilist op de bon geslingerd omdat de profieldiepte van een of meerdere banden minder dan 1,6mm bedroeg, zo meldt Het Belang van Limburg. Overigens kan de TyreEye de politie ook van dienst zijn bij het handhaven van de maximum snelheid: de apparatuur is ook in staat om snelheidsovertredingen te constateren.

bron: Tweakers.net

zie ook:
http://www.procontour.com/
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/guid/c22f888a-ac6a-40f3-befe-7be642c006f7.aspx

Offline bashanna

  • *****
  • 774
  • +55/-6
  • yourney to the future
Re:Laserapparaat controleert profieldiepte banden van rijdende auto's
« Reply #1 on: October 21, 2009, 08:53:02 PM »
En wordt dat systeem dan niet vuil? of beschadigd het niet door het vele rijden? Voor de veiligheid van het verkeer is het wel goed. Een te laag bandenprofiel is gevaarlijk bij het remmen.