Neoweb.nl

AGV (Automatic Guided Vehicle)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

  • *****
  • 3.150
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
AGV (Automatic Guided Vehicle)
« on: February 16, 2004, 11:05:35 PM »
Automatisch Geleid Voertuig ook wel Automatic Guided Vehicle

Het is een voertuig dat zonder hulp van buitenaf een traject kan afleggen of een opdracht kan uitvoeren

Ook op schiphol wordt al veelvuldig van deze vorm van transport gebruik gemaakt.
« Last Edit: February 16, 2004, 11:06:02 PM by Robert »

Offline Denton

  • *****
  • 444
  • +86/-9
  • Gender: Male
  • Who is talking about progress is a slow proces?
Re:AGV (Automatic Guided Vehicle)
« Reply #1 on: February 16, 2004, 11:06:57 PM »
Handig zo'n prive busje :D

Offline harbosma

  • *****
  • 912
  • +160/-22
  • Gender: Male
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
Re:AGV (Automatic Guided Vehicle)
« Reply #2 on: February 17, 2004, 12:34:28 PM »
Combi-road

De combi-road is een geheel nieuwe modaliteit. Wat techniek betreft zit het systeem ongeveer in tussen de bestaande modaliteiten spoor en weg. Voor de veiligheid is detectieapparatuur met infraroodstraling aangebracht. Wordt een obstakel op de baan gesignaleerd dan komt het voertuig automatisch tot stilstand.

Op de proefbaan wordt nu gereden met snelheden van veertig kilometer per uur. Eenmaal in bedrijf is een kruissnelheid van vijftig kilometer per uur het uitgangspunt. Omdat sprake is van een kruisingvrije vrijliggende baan zonder andere weggebruikers is dit tevens de gemiddelde snelheid. En dat haalt het wegverkeer in de Randstad bij lange na niet. Hierin schuilt tevens het grote voordeel van combi-road. Want het systeem is ontwikkeld om containers vanaf de Rotterdamse haven snel en zonder oponthoud het binnenland in te loodsen. Het containervervoer in Rotterdam zit fors in de lift. Terwijl de afvoerwegen naar het achterland steeds verstopter raken. Door nu vanuit het havengebied een combi-roadbaan aan te leggen — een strook van en een strook naar de haven — worden containers tot ongeveer vijftig kilometer landinwaarts als het ware over de files heen getild. Hierdoor ontstaat een gegarandeerde afvoer van containers tot een maximum van 2,5 miljoen per jaar. Hetgeen van groot belang is voor de concurrentiepositie van de haven.

Heeft de combi-road zijn nut in het containervervoer eenmaal bewezen dat is het in een later stadium wellicht ook mogelijk andere lading op deze wijze te transporteren. De aanlegkosten van een combi-road zijn lager dan die van een weg of een spoorlijn. De combi-roadbaan kan aangelegd worden naast autosnelwegen, waar dan kan in de middenberm of in tunnels onder de weg. Aan het einde van de baan bevindt zich een wisselplaats. Hier wordt het combi-roadvoertuig afgehaakt en neemt een gewone truck de lading over.

Wanneer men de containers per spoor tot buiten de invloedsferen van de files zou vervoeren, dan is verticale overslag van spoorwagon naar vrachtwagen noodzakelijk. En dat doet het tijdvoordeel grotendeels teniet.

Met de combi-road kunnen afstanden tot tweehonderd kilometer worden overbrugd. Hiermee komt het Roergebied net binnen handbereik. Combi-road is supplement van de Betuwespoorlijn. De Betuwelijn wordt aangelegd voor het lange-afstand vervoer op de route naar bijvoorbeeld Zuid-Duitsland en Noord-Italië. De combi-road is geschikt voor de korte afstand. Boven de tweehonderd kilometer loont het systeem niet meer.

Het project bevindt zich nu nog in de experimenteerfase. De volgende stap is het bouwen van een echte pilotbaan, nu met een lengte van twee kilometer. Op zijn vroegst over tien jaar is de combi-raod echt operationeel.
 
Bron: www.bct.net/tpsbct.nsf/htm/avg
« Last Edit: February 17, 2004, 12:37:52 PM by harbosma »
"One small step for man, one giant leap for mankind"

tmy

Re: AGV (Automatic Guided Vehicle)
« Reply #3 on: September 20, 2004, 04:27:29 PM »
Het is een begin. Op de Floriade was ook al een floot van 25 Yamaha AGV's te zien.