Neoweb.nl

Neoweb wetenschapsforum. Duurzame technologie en innovatieve wetenschappelijke onderwerpen. => Transport van automobiel tot vliegtuig en van duikboten tot containerschepen => Topic started by: frokamel on November 08, 2004, 07:04:45 PM

Title: rond de wereld in 80 uur...
Post by: frokamel on November 08, 2004, 07:04:45 PM
Razendsnel de wereld rond
 
bron: planet.nl
 
Avonturier Steve Fossett heeft vorig week een geslaagde testvlucht gemaakt met de ‘GlobalFlyer’, het futuristische toestel waarmee de avonturier in januari een nieuw record wil vestigen.
De testvlucht boven de Mojave-woestijn in Californië verliep op rolletjes en niets lijkt een definitieve poging in de weg te staan om begin volgend jaar in recordtempo non-stop de wereld rond te vliegen.

Samenwerking tussen oude concurrenten
De testvlucht werd vanaf de grond belangstellend bekeken door een andere bekende avonturier, Virgin-baas Richard Branson, die de revolutionair ogende ‘Virgin Atlantic GlobalFlyer’ heeft laten bouwen.

Een jaar geleden sloot Branson een overeenkomst met Fossett om samen een nieuwe recordpoging te wagen om non-stop rond de wereld te vliegen. De GlobalFlyer is hiervoor specifiek gebouwd.


Beide miljonairs en avonturiers waren in het verleden concurrenten van elkaar in hun poging om ieder afzonderlijk in een heteluchtballon de wereld rond te vliegen. Dat lukte niet, waarna beide heren gezamenlijk een poging waagden om in een ballon de wereld te ronden.

Ook dat lukte niet, maar in 2002 slaagde Fossett er wel in zijn eentje in. Met zijn ballon ‘Spirit of Freedom’ was Fossett de eerste die in alleen een non-stop solo ballonvlucht rond de aarde te voltooide.

Piloot en reserve-piloot
Nu werken de Britse Virgin-baas en de Amerikaanse recordverzamelaar alweer een jaar prima samen. In januari onthulden zij samen de gloednieuwe GlobalFlyer in de Mojave-woestijn en in maart van dit jaar is de eerste testvlucht uitgevoerd.

Destijds nog door testpiloot Jon Karkow, maar voor de ultieme recordpoging in januari zal Steve Fossett achter de stuurknuppel plaatsnemen. Branson zelf is reserve-piloot.

Befaamde ontwerper
Beide avonturiers zijn vol lof over de kwaliteiten van de GlobalFlyer, die ontworpen is door de firma Scaled Composites van de bekende luchtvaartpionier Burt Rutan.

Het bedrijf van Rutan heeft ook het particuliere ruimteschip SpaceShipOne ontworpen. Dit ruimtevaartuig won dit jaar op 4 oktober de fel begeerde X-Prize, een mijlpaal in de geschiedenis van de ruimtevaart. Het bemande ruimtetoestel wist binnen twee weken twee keer de ruimte te bereiken.

Ook voor deze toestellen heeft Branson veel belangstelling. Hij heeft bij Rutan vier nieuwe ruimtetoestellen besteld die plaats bieden aan acht personen. In 2007 moet het eerste toestel worden opgeleverd, die voor ruimtetoerisme ingezet zullen worden.

Burt Rutan is ook de man achter het beroemde Voyager-toestel, dat in 1986 als eerste rondom de wereld vloog zonder bij te tanken. Zijn broer Dick vloog samen met piloot Jeana Yeager destijds met de Voyager rond de wereld in een tijd van in 216 uur.

Wakker blijven
De aanstaande recordpoging van de GlobalFlyer moet deze tijd aanzienlijk verbeteren. Fossett hoopt zijn rondje om de wereld in tachtig uur te volbrengen. Aangezien de Amerikaan de enige piloot is, zal hij al die tijd wakker moeten blijven om het toestel te besturen.

Uiteraard behoort de lichtgewicht toestel tot de zuinigste vliegtuigen ter wereld. Het brandstofverbruik per kilometer is nog minder dan het verbruik van een Mini Cooper. Desondanks vormt de brandstof het leeuwendeel van het gewicht. Bij de start wordt 82 procent van het gewicht van de nok gevulde vliegmachine gevormd door brandstof.

Het vliegtuig zal naar verwachting op een gemiddelde hoogte van 13.716 meter vliegen en daarbij een gemiddelde snelheid van 440 km per uur bereiken.

De recordpoging zal, afhankelijk van het weer, tussen 1 januari en eind maart plaatsvinden.