Waterstof voor dieselmotoren
Wanneer waterstof op grote schaal gebruikt zal gaan worden als energiebron is het van groot belang dat waterstof in de toekomst geproduceerd wordt uit hernieuwbare bronnen.
Ook als waterstof door middel van elektrolyse geproduceerd wordt is deze energie intensief.
Goed nieuws:
De Europese Unie heeft een grootschalig initiatief aangekondigd om de waterstofeconomie te stimuleren. Voor het gezamenlijke initiatief wordt de komende zes jaar 1 miljard euro gereserveerd. Aan het Joint Technology Initiative werken zestig ondernemingen en evenzoveel onderzoeksinstellingen en universiteiten mee. Zij hebben de opdracht gekregen de ontwikkeling van brandstofcellen en waterstoftechnologie te versnellen en deze tussen 2010 en 2020 in commerciële successen te vertalen.
Waterstofvermenging met diesel.
Een tussenoplossing voordat de techniek van waterstofproductie duurzamer is geworden, ligt in het gebruik van “H2 on demand” techniek. Het gaat hier specifiek om het toevoegen van waterstof (H2) en zuurstof (O2) in de luchtinlaat. Van waterstof is bekend dat het zeer vluchtig en brandbaar is en dus gevaarlijk. Ook is de energetische waarde van gasvormige waterstof bij atmosferische druk laag. Voor een efficiënte opslag aan boord van vrachtwagens zijn zeer hoogwaardige en kostbare tanks noodzakelijk. Deze nadelen kunnen ondervangen worden.
De benodigde hoeveelheid waterstof voor de vermenging via de luchtinlaat is relatief laag. Dit maakt het mogelijk om gebruik te maken van “H2 on demand”.
H2 on demand:
Door een (relatief) kleine kast aan te sluiten op de dynamo (70 amp) van de vrachtwagen is het mogelijk om voldoende waterstof en zuurstof te genereren uit water om de verbranding binnen de dieselmotor aanzienlijk te verbeteren met Browngas. De geproduceerde 4 liter waterstof en 2 liter zuurstof gaat de verbrandingskamer in via de luchtinlaat. Doordat diesel al bij een relatief lage druk ontbrandt dan Browngas, ontbrandt de waterstof met de diesel mee.
Alle veiligheidsaspecten in relatie tot de opslag en het vervoer van waterstof op de vrachtwagen worden hiermee geëlimineerd. De (theoretische) voordelen voor de vermenging van waterstof aan de dieselverbranding via de motorluchtinlaat zijn:
• De kosten zijn laag;
• De techniek is toe te passen bij reeds bestaande motoren;
• De verbranding is sneller en vollediger waardoor de luchtemissies gereduceerd worden;
• De effectieve druk binnen de verbrandingskamer neemt toe, met als resultaat een hoger koppel. En geeft een brandstof reductie tussen de 15 en 20%.
Al deze voordelen zijn onderzocht door Acquisition Power BV te Oisterwijk.