0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Waarschijnlijk is het gewoon een of andere wetenschapper of een normaal iemand zoals jij of ik, die in zijn of haar schuur het ei van columbus op het gebied van waterstof vindt.
de enige zinnige manier om waterstof te maken is maar door vergassing (partial oxidation of steamreforming) van koolwaterstoffen, niet door elektrolyse . Daarna moet die waterstof vloeibaar gemaakt worden (en gehouden) dan moet die vloeibare waterstof over het land verdeeld worden zodat je kunt tanken. Dan moet in een brandstofcel elektriciteit gemaakt worden en die moet dan een elektromotor aandrijven. Iedere stap in deze route verlaagt de efficientie. Die complete route is dan ook inefficienter dan een diesel motor en geeft dus ook meer CO2 emissie maar dan uit een andere pijp. Bovendien duurt het nog eeuwen voor het punt bereikt worden dat er genoeg biomassa/windenergie/kernfusie is om en alle elektriciteit te maken laat staan om ook nog eens alle waterstof voor autos te maken. Het is dan ook veel beter (minder totale CO2 emissie) om die biomassa voor de elektriciteitsproductie te gebruiken en bij autos te focussen op efficientie en emissie-verbeteringen. CO2 emissie zal nog heeeeeel lang onvermijdelijk zijn dus moeten we letten op efficientie bij productie zowel als verbruik van energie, en de CO2 daar produceren waar de uiteindelijke hoeveelheid het kleinste is. -Elektriciteit gebruiken om via de route: elektrolyse, waterstof, brandstofcel, elektromotor een voertuig aan te drijven is verschrikkelijk inefficient. Je kunt elektriciteit beter aan het net leveren zolang er nog kolencentrales zijn (en dat is nog heeeeeeeel lang) want dat bespaart heel wat meer CO2 emissie dan door er waterstof voor autos van te maken. Die waterstofbussen in Amsterdam produceren in feite meer CO2 dan de gewone bussen alleen gebeurt het indirect, dus onzichtbaar voor naievelingen.