... Een auto op waterstof is gewoon heeel heeeeeel heeeeeeeeel dom. Spekkie naar jullie bekkie, George W. Bush heeft een groot deel van het Amerikaanse budget van duurzame energie overgeheveld naar onderzoek mbt de waterstofeconomie. Sinds 9-11 wordt waterstof in de Verenigde Staten aangeduid als freedom fuel, omdat dit de afhankelijkheid van de OPEC zou verminderen.
Dit is echt volkomen flauwekul.
Bij de productie van waterstof gaat ongeveer 60% van de energie verloren. Door waterstof te gebruiken in auto's is er wederom een verlies.(75%) Waterstof is te produceren d.m.v. HTE Hoge Temperatuur Elektrolyse.
Maar waarom past men waterstof toe als energiedrager?
Als we in europa elektroauto's net zoals treinen aan een hoogspanningsnet hangen langs de hoofdwegen en laten rijden op een accu (is toch maar 50km/h) op de overige wegen. Dan hoeven we de energie niet eerst om te zetten van stoom naar waterstof en zuurstof om deze vervolgends weer te verbranden. Een Elektro auto heeft een rendament van meer dan 80%. Met onze wegenbelasting die we betalen kan de overheid toch wel investeren in zo'n hoogspanningsnet om het vervolgens te liberaliseren en af te stoten aan de grote netwerkbeheerders.
De energie voor dit elektronetwerk kan d.m.v. zonne energie in de Sahara opgewekt worden voor nog geen 5,9 cent per kWh. Het gemiddelde energieverbruik van een auto per kilometer is 0,95 kWh/km voor een motor met een rendament van 25%. Dus maar 25% van deze 0,95kWh wordt omgezet in verplaatsing.
dat is dus 0,2375 kWh/km.
Bij een snelheid van 120km/h heb je dus een asvermogen van 28500 Watt nodig. Het elektrovermogen van deze moter is dan 28500/0,8 = 35,625 kW.
Een kilometer kost dan 1,75 eurocent aan energiekosten. Netwerkkosten ??.
Even vergelijken
1 liter euro ongelood. €1,58
dat is ongeveer 10 eurocent per kilometer.
Dan is er dus nog 8 cent over voor het aanleggen van een energienetwerk.
Een personenauto legt gemiddelt 15.039 km af per jaar.
Nederland heeft 7.252.296 auto's. Dus wordt er in totaal 109.067.279.544 km gereden.
Het netwerk kan dus per jaar 109.067.279.544 x 0,08 = 8.725.382.364 (8,7 miljard) Euro opleveren.
En dan zijn we volledig onafhankelijk van de OPEC (tenzij zij diegene zijn die de Sahara opkopen).
Voordelen:
De maximale snelheid kan gestuurd worden door het hoogspanningsnet.
Dus op een weg van 80 km/h kan je geen 90 meer rijden. (Nadeel:inkomste uit boetes vallen weg voor overheid)
Geen uitstoot meer.
Ligtere auto's waardoor minder energieverbruik en dus zuinigere auto's.
Niet rijden (voor stoplichten) is geen energieverbruik.
Geen smogproblemen meer rond grote steden.
We betalen elektrischiteit dat ten goede komt aan arme landen.
We moeten koper aankopen dat geproduceerd wordt in arme landen.
Geen belachelijk DUBAI paradijs.
We zullen alle emissies halen die van europese wegen zijn vastgesteld.
Nadeel:
Behoorlijke investering voor het elektrischiteits netwerk.
Minder inkomsten voor de overheid door accijnzen.Het laatste zal in deze de grootste belemering zijn en dat moet echt niet kunnen.