Neoweb.nl

Neoweb wetenschapsforum. Duurzame technologie en innovatieve wetenschappelijke onderwerpen. => Waterstof technologie, waterstof Auto's, H2, Fuelcell, tankstation, ontwikkelingen => Topic started by: evolution on March 16, 2008, 06:48:40 PM

Title: zuurstof te kort in steden met vele waterstofvoertuigen
Post by: evolution on March 16, 2008, 06:48:40 PM
Ik heb " de waterstofeconomie " gelezen, en ik vraag me af waarom ze het daar zo weinig hebben over het andere belangrijke element voor de waterstofeconomie : zuurstof .
Als de zuurstof uit de lucht geäbsorbeerd wordt voor de fusie van waterstof en zuurstof tot water, wat zal er dan gebeuren in grote steden waar milijoenen (draaiende ) waterstofauto's alle zuurstof uit de lucht halen???
Omgekeerd : op plaatsen waar water gespleten wordt tot waterstof en zuurstof en enkel de waterstof opgeslagen wordt, en de pure zuurstof in de atmosfeer losgelaten wordt, is er daar dan geen gevaar voor spontane ontbranding van organische verbindingen ?

Of nemen de transportmiddelen een tankje pure zuurstof mee ? Dit leidt  dan weer tot een nog hoger risico op ontploffingen.

Brandstofcellen op methanol lijken mij nu veruit de beste oplossing.


Title: Re: zuurstof te kort in steden met vele waterstofvoertuigen
Post by: Robert on March 17, 2008, 09:23:05 AM
Bij waterstof wordt energie geleverd door de reactie tussen waterstof en zuurstof.

bij aardgas, benzine, methanol / alcohol is ook het gebonden waterstof verantwoordelijk voor de levering van energie.
Dus daar moet je netzoveel waterstofatomen laten reageren met zuurstofatomen om dezelfde hoeveelheid energie te leveren.

Daarbij: Bij koolwaterstoffen reageert de Koolstof-atoom ook met zuurstof!
Dus juist bij dat soort brandstoffen is de benodigde hoeveel zuurstof groter!

Waterstof zorgt er dus echt niet voor dat er te weinig zuurstof in de steden is!

Daarnaast: Bij de productie van Waterstof door electrolyse komt ook pure zuurstof vrij. Ook daar zijn genoeg toepassingen voor te verzinnen.