Neoweb.nl

zweefvliegen en wiskunde

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline foo fighter

  • *
  • 5
  • +3/-0
  • Gender: Female
  • HEEY appies!
zweefvliegen en wiskunde
« on: March 19, 2004, 08:55:39 AM »
Goeiemorgen allemaal,
Voor wiskunde moet ik een praktische opdracht maken over zweefvliegen. Er zijn zat formules te vinden, alleen... het niveau is te 'laag', het moet zeker 5vwo niveau zijn. Vervelend he, maar goed, kan iemand mij verder helpen?

Offline harbosma

  • *****
  • 912
  • +160/-22
  • Gender: Male
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
Re:zweefvliegen en wiskunde
« Reply #1 on: March 19, 2004, 03:28:06 PM »
Ik weet niet precies wat je over zweefvliegen moet weten, maar hieronder een aantal sites over liftkracht en weerstand met uitleg + formules. Misschien dat je hier wat aan hebt.  ;)

http://users.skynet.be/vogelvlucht/Lift.html

http://users.skynet.be/vogelvlucht/Drag.html

http://www.exo.sci.kun.nl/bronnen/natuurkunde/static.html

"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline foo fighter

  • *
  • 5
  • +3/-0
  • Gender: Female
  • HEEY appies!
thanks
« Reply #2 on: March 23, 2004, 02:32:07 PM »
yo, thanks voor die sites, alleen, het was juist de lift en weerstand and stuff dat te makkelijk was. Ik zoek meer dingen over belastingen op een zweefkist en g-krachten enzo.

Offline foo fighter

  • *
  • 5
  • +3/-0
  • Gender: Female
  • HEEY appies!
Re:zweefvliegen en wiskunde
« Reply #3 on: March 23, 2004, 02:33:39 PM »
enne, harbosma, wil je astronaut worden ofzo ??? ;D :D

Offline harbosma

  • *****
  • 912
  • +160/-22
  • Gender: Male
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
Re:zweefvliegen en wiskunde
« Reply #4 on: March 23, 2004, 03:33:05 PM »
Wat wil die leraar nou? Moet je een verslag schrijven op professor-niveau?  :P

Mag je niet gewoon formules uit het boek gebruiken? Mocht ik wel.

Ik heb op dit moment echter te weinig tijd om te zoeken.

Bedoel je ook middelpuntvliedende kracht, wrijving, zwaarte punt etc.?


PS, Vroeger wel maar nu niet meer. Ik ben nu bezig om milieukundige te worden  8)
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline foo fighter

  • *
  • 5
  • +3/-0
  • Gender: Female
  • HEEY appies!
Re:zweefvliegen en wiskunde
« Reply #5 on: March 26, 2004, 09:40:26 PM »
ja dat soort dingen. daar ken ik helemaal geen formules bij vinden :-\
thanks for helping me out  :)

Offline Benontherock

  • *****
  • 436
  • +135/-52
  • Gender: Male
  • Hij is fijn!
Re:zweefvliegen en wiskunde
« Reply #6 on: April 15, 2004, 01:18:43 PM »
Nou ik weet alleen dat de zwaartepunt in het midden en zo laag mogelijk is. Dit klopt ook wel want als een vliegtuig omlaag gaat dan zie je dat het voorste deel naar beneden richt, achterste deel naar boven maar het midden blijft op het zelfde niveau zitten vergeleken bij stijgen of andere manouvres.

Ik ben alleen bang dat je dit al wel wist aangezien dit algemene kennis is maar zoniet dan ben ik blij dat ik helpen kon  :D
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline RobvandenAkker

  • *
  • 18
  • +15/-4
Re:zweefvliegen en wiskunde
« Reply #7 on: April 27, 2004, 03:14:30 PM »
Wat wil die leraar nou? Moet je een verslag schrijven op professor-niveau?  :P

Mag je niet gewoon formules uit het boek gebruiken? Mocht ik wel.

Ik heb op dit moment echter te weinig tijd om te zoeken.

Bedoel je ook middelpuntvliedende kracht, wrijving, zwaarte punt etc.?


PS, Vroeger wel maar nu niet meer. Ik ben nu bezig om milieukundige te worden  8)

Je studeert toch niet toevallig Milieukunde aan het Van Hall Instituut in Leeuwarden?

EDIT: Lees net het 'Stel jezelf voor' topic en warempel, VHI in Leeuwarden. Toevallig :)
« Last Edit: April 27, 2004, 03:20:20 PM by RobvandenAkker »

Offline Groencontainer

  • **
  • 87
  • +38/-29
  • Gender: Male
  • The important thing is not to stop questioning.
belastingsfactor (g krachten)
« Reply #8 on: April 28, 2004, 01:25:21 AM »
yo, thanks voor die sites, alleen, het was juist de lift en weerstand and stuff dat te makkelijk was. Ik zoek meer dingen over belastingen op een zweefkist en g-krachten enzo.

G krachten zijn eigenlijk heel erg makkelijk: Als een vliegtuig normaal vliegt en niet versneld, dan is de lift gelijk aan het gewicht, zal je ongetwijfeld weten, de belastings factor, ofwel de hoeveelheid g, is dan gewoon de hoeveelheid keer de lift groter is dan de zwaartekracht. Dus als een vliegtuig 50000 N weegt en een op een bepaald moment een lift van 125000 genereerd, dan is de belastingsfactor dus 2.5 dus 2.5g. Dus eigenlijk heel erg makkelijk.
Als een vliegtuig in een bocht zit, dan werkt de zwaartekracht gewoon recht naar beneden, maar de lift staat loodrecht op de vleugels, kortom ze werken niet in elkaars verlengde. Als je nu de lift ontbindt in een component in het verlengde en een component loodrecht op de zwaartekacht, dan moeten degene in het verlengde van elkaar gelijk zijn. Ga je nu echter de zwaartekracht ontbinden in een component in het verlengde van de lift, dan zal je zien dat ie veel kleiners is dan de lift, de verhouding tussen deze twee is dan dus de belastingsfactor.
Als je het leuk vind zou je als voorbeeld even kunnen uitrekenen wat de belastingsfactor is als je in een bocht ligt van 60 graden, dus de hoek tussen de horizon en de vleugels is 60 graden. Als je dit berekend kan je meteen zien of je het begrijpt. Als je het antwoord hebt, post het dan, dan zal ik even kijken of het klopt.
In principe moet de bovenstaande uitleg voldoende zijn om het uit te rekenen.
« Last Edit: April 28, 2004, 01:26:43 AM by groencontainer »