Hallo, ik zal eerst even een link geven naar mijn weblog. Daar staan wat meer "update's" over mijn ideeen.
http://relativiteitstheorie.volkskrantblog.nl/Een antwoord op je vragen zal ik hier ook proberen te geven.
1) Fotonen gaan niet vooruit zoals je in eerste instantie zou denken. Fotonen blijven "achter". Je zou dit het best kunnen vergelijken met het trekken van een spoor. Als je zelf met 100km/u rijdt dan zou je auto een spoor achter kunnen laten op de weg. Vanuit de auto zie je dat spoor met 100km/u toenemen, maar dat is natuurlijk gewoon je eigen snelheid.
Zo werkt dat ook met licht, licht blijft achter vanuit diversre plaatsen die t.o.v. jou plaatsen in de toekomst zijn. Een afstand tussen jou en een ander object vertegenwoordigt eigenlijk een stukje tijd. Je bepaald zelf in "hoeveel" tijd je een bepaalde afstand aflegt.
Het idee dat de ruimte om je heen 3 dimensionaal is is slechts schijn. Het zijn jouw hersenen die je een beeld geven van de omgeving. In 4 dimensionale zin bevindt alles zich op een plaats in de toekomst. Je zou dit op een tijdslijn kunnen plaatsen waarbij jij A bent ehn je omgeving B.
A ------------ afstand/tijdslijn --------------------- B
Je beweegt zelf eigenlijk met 300.000kmn/sec over de tijdslijn. Een object wat stil staat t.o.v. jou beweegt met exact dezelfde snelheid over die lijn.
De afstand/tijdslijn zou je kunnen zien als een spoor van fotonen die je met je ogen opvangt.
Door naar een object toe te bewegen wordt het tijdsverschil tussen jou en het object kleiner.
Stel nu bijvoorbeeld A en B als 2 personen die beide in hun eigen "nu" bestaan.
A ( heden) -------------------- Afst/tijdslijn -------------B ( heden)
Door naar elkaar toe te bewegen wordt het tijdsverschil tussen jou en B kleiner. Door van elkaar weg te lopen wordt het tijdsverschil groter.
Als de lijn bijvoorbeeld 300.000km lang zou zijn, dan bestond er precies 1sec tijdsverschil tussen jou en B.
Wel ik hoop dat dit een beetje duidelijker is nu..
Verder is tijd zelf niet releatief, de snelheid van tijd is dat wel.
Een seconde duurt altijd 300.000 lichtkilometers. Als je je eigen snelheid verandert dan gaat je eigen tijd ongemerkt sneller of trager.
Bij het bereiken van de "lichtsnelheid" sta je eigenlijk absoluut stil in zowel tijd als ruimte.
GrtZ Rudolfhendriques