Neoweb.nl

Praten met je wijnfles

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Praten met je wijnfles
« on: July 07, 2005, 05:07:50 PM »
Gezellig babbelen met je wijnfles
 
bron:planet.nl
 
De zwijgzame tijd voor de eenzame drinker is voorbij, Italiaanse wijnboeren komen in november met de sprekende wijnfles.
Het wordt niet zozeer de fles die in geuren en kleuren gaat vertellen wie hij is, maar het etiket. Het 'etiket' is een chip in de fles, die in een winkel of restaurant kan worden afgeluisterd via een apparaatje ter grootte van een pakje sigaretten.

"Het idee is de oenoloog aan de tafel te brengen, zodat elke wijn over zichzelf kan vertellen in de eerste persoon", vertelde Daniele Barontini tegen de vooraanstaande wijnsite decanter.com. Zijn Toscaanse bedrijf Modulgraf legt de laatste hand aan het elektronische etiket. Volgens Barontini heeft een aantal producenten van de beste wijnen van Italië al belangstelling getoond.

Het etiket vertelt alles, van de herkomst, hoe de wijn het best gedronken kan worden, welke druiven er gebruikt zijn tot en met de gerechten waar de wijn goed bij past. Barontini: “Hij kan er zelfs een passend muziekje bij afspelen”.

Zijn bedrijf heeft het patent op de microchip geclaimd. Het is niet alleen de bedoeling om de consument goed voor te lichten, maar ook om de wijnen van slechte kwaliteit met valse etiketten te weren. Grote wijnnamen als Ornellaia, Arnaldo Caprai en Tenuta Campo al Sasso lijden jaarlijks veel schade door valse wijnen. Dit kost ze niet alleen veel geld, het is ook uiterst schadelijk voor de reputatie van een wijnhuis.

Volgens Barontoni richt het bedrijf zich in eerste instantie op deze luxe en dure wijnsoorten. “Het etiket behoudt zijn rechthoekige vorm, ook het design en de kleur blijven hetzelfde. Het enige verschil is dat het van plastic is gemaakt, van de fles afgehaald kan worden en vervolgens als een soort cd gelezen wordt”.

De uitvinder van de microchip, Florentin Doring, heeft al eerder successen geboekt in de boekenmarkt. Het apparaatje dat nodig is om de chip te lezen, zal waarschijnlijk niet al te goedkoop zijn. Dure wijnzaken, restaurants en wijnverzamelaars zijn doelgroep van het bedrijf.

“Natuurlijk is het nu alleen nog bestemd voor een selecte groep”, aldus Barontini. Hij weigerde dan ook te zeggen welk bedrijven inmiddels interesse hebben getoond. Wel denkt hij een gat in de markt te hebben gevonden, al is het alleen maar op veiligheidsgebied. “Een etiket is makkelijk te vervalsen, de microchip is veel ingewikkelder”.

link van het bedrijf