Neoweb.nl

De perfecte computer

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Compact

  • **
  • 53
  • +6/-0
  • Gender: Male
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
De perfecte computer
« on: July 01, 2007, 12:13:49 PM »
Ik zit al een tijdje te denken over wat nou de perfecte computer zou zijn. En ik dacht dat het wel leuk zou zijn om daar een topic over te maken. Het mag zou futuristisch zijn als je maar wilt, zolang het maar mogelijk blijft volgens de natuurwetten. Je mag een eigen perfecte pc bedenken, je mag een aanvulling bedenken en je mag iemand anders verbeteren hoe het nog beter zou kunnen. Je mag zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Het is de bedoeling dat we uiteindelijk 1 perfecte computer eruit krijgen. :P

Dingen die ik alvast heb bedacht:

De perfecte computer werkt uiteraard op licht. Tis sneller, zuiniger qua energie en produceert minder warmte. Ipv de normale bits waar je maar 2 mogelijkheden hebt (0 en 1) heeft de perfecte pc uitgebreidere bits die 4 mogelijkheden hebben (0, 1, 2 en 3). Zo kan je met 4 uitgebreidere bits evenveel bereiken als je normaal met 8 normale bits kon. Dat is dus sneller en minder ruimte voor opslag. Het werkt dan zo:
Bij normale bits stond de eerste bit voor 128, de 2e voor 64 enz...
Dus zoiets:
|128|64|32|16|8|4|2|1|
|  0 | 1 | 1 | 0|1|0|1|1| = 107

Bij die uitgebreidere bits staat de eerste voor 64, de tweede voor 16 enz...:
|64|16|4|1|
| 1| 2 |2|3| = 107

Maar 1 byte wordt niet verzonden door 4 van die uitgebreide bits te verzenden. 1 byte wordt gewoon verzonden door 1 foton. En de golflengte van dat ene foton geeft aan welke byte het is. De golflengte zit tussen de 200 en 456 nanometer in, dus er wordt altijd 200 van de golflengte afgehaald en dan heb je de byte. Nu denk je misschien dat het trager wordt als die er constant 200 van af moet trekken, maar dat is niet zo, want je zet 200 gewoon als 0.

Dus data verzenden wordt gewoon zo gedaan:
De ene kant verstuurd een heleboel fotonen op de golflengte tussen de 200 en 456. De andere kant ontvangt dat en weet meteen welke bytes dat zijn.

Over data-opslag heb ik nog niet nagedacht omdat ik totaal niet weet hoe dat nu werkt. Ik weet wel dat een harde schijf magnetisch is (en dan zie ik voor me, allemaal magneetjes die een andere kant op wijzen) en een cd/dvd optisch. En bij die beide manieren van opslag kunnen die uitgebreidere bits werken. Bij magnetisch moeten de magneten gewoon 4 verschillende kanten opwijzen en bij optisch moeten de gaatjes gewoon 4 verschillende dieptes hebben. Maar ik weet niet hoe flash werkt of een andere snellere manier van opslag.

Nou, ik hoop dat jullie me nog kunnen verbeteren/aanvullen en dat we uiteindelijk op een perfecte pc uitkomen. :)

Offline phlubber

  • *
  • 2
  • +2/-0
Re: De perfecte computer
« Reply #1 on: July 02, 2007, 03:13:17 PM »
Lijkt me leuk...

Maar heb je al eens nagedacht over hoe je 2 fotonen gaat optellen?  Als je de golflengtes van je licht terug moet sampelen en dan terug digitaal optellen om vervolges terug met een laser het licht met een bepaalde golflengt te creĆ«ren... dan ben je terug electronisch bezig... voor de perfecte computer heb je een fenomeen nodig waarbij natuurkundige eigenschappen kan optellen en schakelen... bij elektrische signalen is dit gemakkelijk door de transistor... misschien moeten we eerst een transistor voor licht ontwerken...  dan pas kan een optische processor ontstaan. Begin dus maar een materiaal te ontwerpen optisch ondoorlaatbaar is, en indien je het prikkelt met licht met een golflengt van >200nm optisch doorlaatbaar wordt...

waarom bits van 4 toestanden ipv 2?
zou het niet makelijker zijn als we bits met 10 toestanden gebruiken?  Dan zou die gehele omzetting van binair <-> decimaal uit de wereld geholpen zijn...

ben er ook van overtuigt dat de computers van nu tegen de limieten van de natuurkunde aan het lopen zijn...  we mogen dus niet bang zijn om alternatieve routes in te slaan...

ben benieuwd,
Philippe