Neoweb.nl

Gamers in de digitale arena tegenover huisdier geplaatst

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Gamers in de digitale arena tegenover huisdier geplaatst
« on: April 18, 2006, 10:24:45 AM »
Gamers in de digitale arena tegenover huisdier geplaatst

Bron: Wired & Tweakers.net

Wired meldt deze tweede paasdag dat het in de toekomst misschien mogelijk is om een computerspelletje te spelen tegen je huisdier. De paashaas is nog niet toegevoegd aan het rijtje proefdieren, maar onderzoekers uit Singapore hebben wel al een proefopstelling met een hamster en plannen ook een spel met een echte kip. In het spel Mice Arena worden de bewegingen van een hamster vertaald naar de digitale wereld. De gamer bestuurt in de digitale wereld een persoon en de bewegingen van die persoon komen overeen met een stukje lokaas in de werkelijke wereld. In het spel wordt de gamer achterna gezeten door een roofdier. Het roofdier dat op de gamer jaagt, gaat in feite het lokaas achterna en de bewegingen van de hamster worden in het spel gevolgd. Daarnaast kan tijdens het spelen ook de latexvloer waar de hamster op loopt aangepast worden, zodat extra hindernissen als bergen toegevoegd kunnen worden.

De hamster zit in een grote bak met een elastische latexvloer die de vorm van het digitale terrein kan aannemen. De jacht van de hamster op het stukje lokaas wordt gevolgd door infraroodsensoren die de positie van de hamster doorgeven aan het computerscherm. Op dit moment zijn de onderzoekers nog druk bezig met het synchroniseren van de game-engine van Mice Arena met de mechanica die de vloer beweegt waarop de hamster zich beweegt. Daarnaast wordt gewerkt aan een afstandsbestuurd lokaasmechanisme dat de hamsters kunnen achtervolgen. De onderzoekers verwachten in november een volledig werkend prototype te kunnen tonen. Hoewel het klinkt als een erg geavanceerde versie van Pac-Man, gaat er een filosofie achter schuil. Volgens een medewerker aan het project is het doel om huisdieren spelletjes te laten spelen zoals mensen dat ook doen.

Door high-tech huisdier-versus-eigenaar-games te maken, hopen de onderzoekers nieuwe inzichten te krijgen in het gedrag van de dieren. Volgens de onderzoekers bestaat er een lange traditie van het spelen van spelletjes met dieren, maar traditioneel worden daarbij voorwerpen gebruikt die niet zo 'slim' zijn als computers. Mensen gooien bijvoorbeeld een tak wanneer ze met hun hond spelen. Door een computer te gebruiken hopen de onderzoekers meer inzicht te krijgen in de relaties tussen mensen en dieren. Naast Mice Arena zijn twee andere games voorgesteld die op een soortgelijk concept zijn gebaseerd. Met Jellyfishtrone is het onderzoeksteam van plan om de zwembewegingen van een kwal te vertalen naar de bewegingen van een slang in een Snake-achtige omgeving. De menselijke speler fungeert hierbij als het object waar de slang achteraan zit. In Chicken Petman zal een echte kip de rol van een spook spelen en een stukje lokaas achterna zitten dat overeenkomt met de gamer in een doolhof. Alle spellen worden zodanig ontworpen, dat de mens een even grote kans heeft om te winnen als het dier.