Neoweb.nl

Documentaire: Planet of the Humans

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Online Robert

  • *****
  • 3.143
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
Documentaire: Planet of the Humans
« on: May 12, 2020, 10:51:19 AM »
Naar aanleiding van de documentaire: Planet of the Humans

Er wordt een bijzonder somber beeld geschetst van de groene revolutie. Alsof alles wat we doen, niet zou helpen.
En inderdaad, er worden veel foute keuzes gemaakt, maar de documentaire gebruikt footage van 10 tot 15 jaar geleden. Inmiddels is het bewustzijn en de concensus al een stuk verder, dat groene initiatieven wel degelijk zin hebben, mits je de juiste kiest!

Zonnepanelen vs olie (of kolen)
Productie van zonnepanelen is energiepositief. Paneel levert meer op dan productie kost.
Immers om een zonnepaneel te vervoeren is inderdaad energie nodig. Maar om olie te vervoeren is ook energie nodig.
Het mijnen van grondstoffen kost energie, maar het oppompen van olie of het mijnen van steenkool ook. Grondstoffen smelten kost energie, maar olie raffineren kost ook energie.

zonnepaneel:
gewicht:22.5 kg
vermogen: 300WP
levert ongeveer 270 kWh op jaarbasis
gemiddelde levensduur 20 jaar = 5400 kwh

olie:
1 liter olie weegt 0,85 kg
dus 26 liter olie  = 22.5 kg (=gewicht zonnepaneel)
1 liter olie is goed voor = 10kwh
26 liter is 260 kwh

kolen leveren 8kwh per kg op .
dus 22.5 kg kolen = 196 kwh

Als je olie of kolen verbrandt heb je daarna niks meer.

Een zonnepaneel levert dan nog 5140 kwh meer op dan olie!
Een zonnepaneel levert dan nog 5204 kwh meer op dan kolen!

Keuze: Zonnepanelen

En er is een bijkomend voordeel:
Zonnepanelen zijn een technologisch product. De prijs per kwh daalt sinds het eerste paneel is ontwikkeld. Net als computerchips worden pv-panelen goedkoper en efficienter. Door schaalvergroting blijft prijs dalen.
Inmiddels zijn er al 400wp panelen! (dus nog eens 33% efficienter)

Windmolens vs olie (of kolen)
Windmolen 300.000kg aan materiaal (beton, toren, wieken, rotoren en alles)
Windmolen = 1.750.000 KWh per jaar
Nieuwe windturbines gaan 25 jaar mee = 43.750.000 kwh

Zet je dat af tegen olie 300.000kg olie = 350.000 liter
Dan kun je met olie 3.500.000 kwh opwekken éénmalig.

Gebruik je kolen dan is dat 20% minder = 2.800.000 kwh

windmolens vs olie
43.750.000kwh vs 3.500.000 kwh

Zon en wind werkt dus prima.

Energie opslag: Accu's
(opslag niet in lithium maar gewoon mechanische energie of ijzer/nikkel accus wel meer ruimte nodig)
Alleen Ijzer nikkel accu's zijn niet meer patenteerbaar. en zijn loeizwaar en nemen veel ruimte in. Maar dat laatste maakt niet uit in een veld met zonnepanelen of windmolens.
IJzer en Nikkel zijn nog 1000 jaar voorradig en goed te recyclen. Alleen je hebt wat ruimte nodig voor containers vol met deze accu's.

Energie opslag: pompcentrale
Een andere optie is om bijvoorbeeld water omhoog te pompen met electriciteit. En als je weer electriciteit nodig hebt, laat je het water wegstromen.

rendement energieopslag pompcentrale 75-80%
rendement energieopslag ijzer/nikkel accu's volgen TU-Delft 90%

Biomassacentrales
Inderdaad.. Biomassa is niet duurzaam. Vooral niet als je de grondstof over de hele wereld sourced. Of als je er bestaand bos voor kapt.
Biomassa die over de hele wereld verscheept wordt (is niet meer van deze tijd, inmiddels moet het lokaal volgens de meeste regelgeving)
En bossen kappen zorgt juist voor meer uitstoot nu. Het duurt 40 jaar voordat een boom weer op z'n gewicht is.
Lokale biomassa om piekmomenten op te vangen, zou tijdelijk een goed alternatief zijn.

Biobrandstof vs zonnepanelen
Zonneveld: 1 hectare levert 1.350.000 kwh per jaar op
in 25 jaar = 33.750.000 kwh

Biomassa (bijvoorbeeld koolzaad) levert per hectare 1300 liter koolzaad olie met een energiedichtheid van 12kwh/l
Dus 1 hectare koolzaad levert 15.200 kwh per jaar op.
1 hectare energiemais levert per hectare zo'n 29.000 kwh op.
1 hectare suikerriet 86.000 kwh per hectare (maar vergt erg veel water!)
Ook Bio ethanol uit suikerriet zorgt voor ontbossing in bijvoorbeeld het Amazone gebied. Dus stoppen daarmee!

Een zonneveld 1.350.000 kwh per jaar !!! (15 tot 90 keer zoveel als biobrandstoffen)

Verder in de documentaire:
- (vochtige) Biomassa bijstoken met autobanden om temperatuur op te hogen
- (vochtige) Biomassa bijstoken met gas om temperatuur op te hogen
- energie uit het verbranden van huisvuil.
Ja, dat is triest.  Mijn idee: geld van dit soort stookcentrales kun je ook steken in zonneweides en ijzer/nikkel accu's.

Groene Festivals gebruiken dieselaggregaten.
In de docu wordt verder gesproken over festivals die worden bijgestookt met aggregaten. Festivals uit 2005 ofzo?Dat is zo. Je kan tegenwoordig accu's huren/kopen die gevuld zijn met groene energie. ipv aggregaten.
En grote festival terreinen investeren in zonneweides.

Groene fabrieken/bedrijven zoals Tesla, google etc. 
Fabrieken die nog aan het (grijze)stroomnet zitten. etc. Als die 100% duurzame energie eisen van hun energieleverancier is er niets aan de hand.
De definitie van 100% duurzaam, moet wel echt duurzaam zijn. (dus geen kernenergie, geen biomassa, geen LNG)

Concentrated solar panels en zonnevelden in de woestijn
Er worden planten worden weggehaald en daarop komen zonnevelden. Maar na 25 jaar zijn die afgeschreven. En houd je dode natuur/woestijn over.
Zonnepanelen kun je recyclen. En op die plek kun je weer zonnepanelen leggen. En onder zonnepanelen kun je laaggroeiers planten die zorgen dat het niet uitdroogt.

Elektrische auto's vs Perslucht
Elektrische auto's rijden nu op koolstroom. Inderdaad. Dat moet dus 100% duurzame energie zijn.
Een benzine auto weegt zo'n 1000 kg om doorgaans 1 persoon van 80kg te vervoeren! (verbrandingsmotor 30-40% rendement)
Een elektrische auto weegt zo'n 2000 kg om 1 persoon van 80gk te vervoeren! (elektromotor 90% rendement)
Neem de fiets. Neem het ov. Werk thuis. (investeerd dus in fietspaden, openbaar vervoer en glasvezel.

Soms wordt gezegd dat waterstof de oplossing is, maar waterstof moet je ook weer opwekken en kost enorm veel energie om te maken. een waterstof molecuul is zo klein, dat deze door leidingen en opslagtanks weglekt. Waterstof is in mijn ogen nog lang geen alternatief!

Een andere oplossing voor echt duurzame auto's : lichtere auto's / perslucht auto's. (dan heb je geen zware verbrandingsmotor nodig. Geen zwaar chassis. geen startmotor etc) En daalt het gewicht van een auto naar 450 kg. Neem bijvoorbeeld de Aircar one:

gewicht: 450 kg
topsnelheid: 100km/h
range: 170-200km
tank:1000liter lucht op 300 bar
hervullen duurt 3 minuten.

Zie voor meer informatie over persluchtauto's:
https://www.neoweb.nl/forum2/transport-van-automobiel-tot-vliegtuig-en-van-duikboten-tot-containerschepen/auto-op-perslucht-aircar-mdi-airone/

Ook de trolleybussen in bijvoorbeeld Arnhem rijden op elektriciteit maar hoeven geen zware accu's mee te zeulen. Dit zou ideaal voor vrachtwagens kunnen zijn. Elektromotoren in combinatie met een bovenrails. Want accu's meezeulen is niet efficiënt.

Verder zijn er al grote stappen gezet, die niet worden benoemd:
Gloeilamp vervangen door led (scheelt 80 tot 90% energie!)
TV's vervangen door led/oled (scheelt veel energie)
geothermie, waterkracht, blue energy, tidal energy etc. etc.

En inderdaad het devies moet zijn: consuminderen!



Michael Moore : Planet of the Humans | Full Documentary | Directed by Jeff Gibbs

Voor zolang de documentaire online staat is deze hier te zien:
« Last Edit: May 12, 2020, 10:55:36 AM by Robert »