Neoweb.nl

Directe aandrijving door motor in wielen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline frokamel

  • *
  • 11
  • +8/-2
  • Dit forum is het helemaal !
Directe aandrijving door motor in wielen
« on: November 08, 2004, 07:02:53 PM »
Stadsbus met motor in wiel
Eind september werd de lang verwachte Whisper aan de buitenwacht gepresenteerd, de eerste stadsbus in de wereld waarvan de motoren in de wielen zitten.
De bus wordt aangedreven met wielnaafmotoren en is hierdoor energiezuinig en schoon. Ook maakt de Whisper, zoals de naam al doet vermoeden, aanzienlijk minder geluid dan reguliere stadsbussen.

In de dienstregeling
De bus zou oorspronkelijk vorig jaar oktober al een proefrit door het Orderbos bij Apeldoorn maken, maar helaas gooide een geknapte velg net voordat de proefrit zou starten, destijds roet in het eten. Ook nadien moesten nog een aantal praktische problemen worden opgelost, zoals aanpassing van de grootte van de wielen.

Inmiddels hebben de partners van het project (gemeente Apeldoorn, provincie Gelderland, e-Traction, Connexxion, NUON, VDL Berkhof en TNO) de meeste problemen opgelost en kan de Whisper naar verwachting maart volgend jaar in de dienstregeling worden opgenomen.

Unieke aandrijfconstructie
Bijzonder aan de bus is de revolutionaire aandrijfconstructie dat het Apeldoornse bedrijf e-Traction heeft ontwikkeld: de bus maakt gebruik van twee elektrische wielnaafmotoren in de achterwielen. De motoren in de wielen drijven de wielen rechtstreeks aan, waardoor het energieverbruik veel effeciënter wordt toegepast.

De motoren worden op hun beurt door batterijen van energie voorzien. Ook remmen betekent geen energieverlies, want bij remmen geven de wielen energie terug aan de batterijen. ’s Nachts worden de batterijen opgeladen vanuit het electriciteitsnet. Overdag wordt dit aangevuld door een dieselgenerator.

Meer dan zes jaar werkte het bedrijf aan de verfijning van dit systeem, dat voor het eerst in 2001 werd toegepast bij een windmolen van het Gelders Landschap. In april 2003 volgde het eerste vervoermiddel, een minibusje dat bezoekers vervoert binnen het amusementspark De Julianatoren in Apeldoorn. En nu is ook de eerste stadsbus voorzien van de vernuftige wielnaafmotoren.

Zuiniger
Dit systeem is momenteel qua brandstofverbruik 7,4 procent zuiniger in vergelijking met gangbare stadsbussen, maar op basis van metingen en voorgestelde technische verbeteringen concludeert TNO dat de brandstofbesparing tot 40 procent kan oplopen.

Naast zuiniger, is de bus ook schoner en uiteraard stiller. De geproduceerde decibellen zouden technisch nog verminderd kunnen worden, maar dat is om veiligheidsredenen niet uitgevoerd.

bron: planet.nl

link:
http://www.e-traction.com/

Offline Groencontainer

  • **
  • 87
  • +38/-29
  • Gender: Male
  • The important thing is not to stop questioning.
Re: Directe aandrijving door motor in wielen
« Reply #1 on: December 11, 2004, 12:51:57 AM »
De Nuna I en de Nuna II gebruikten ook een motor in de wielen, de Biel In Wheel. Is vast het een en ander over te vinden op internet.

http://62.50.5.38/car.php?content=car2003