0 Members and 6 Guests are viewing this topic.
ik ben eigenlijk tegen biomassa die speciaal gekweekt wordt waar ik dan wel weer voor ben is biomassa uit plantenafval zoals snoeisel of de resten van maisstengels ook vindt ik dat biomassa maar een klein deel en ook deels als tussenoplossing mag bieden voor transport op elektriciteit want dat maakt voordurend vorderingen ze hebben laatst een auto ontwikkelt op elektriciteit die 200km/u gaat en optrekt van 0 naar 100 in 2.5 s deze is natuurlijk zeer duur maar hou rekening dat het een protype is dat nog gecommercialiseerd is en dat we nie aan 200km/u gaan
- een fors aantal malen de energie terugleveren die ter productie geïnvesteerd was
Duidelijk. Alleen vraag ik me af of biodiesel (of ethanol) ook niet wordt gesubsidieerd.
En is biodiesel/bio-ethanol werkelijk zo 'schoon'? (om nog te zwijgen over de arbeidsomstandigheden op de suikkerriet plantages in Brazillië)
Op grote schaal zal biobrandstof ook wel rendabel zijn, maar dan nog gaat het ten koste van landbouwgrond, woongrond, recreeergrond.
Een zonnepaneel hoort in het rijtje chemisch afval, maar in een grote collectieve solarfarm, kunnen kapotte panelen gewoon worden gerecycled. Zonnepanelen worden al niet meer gesubsidieerd en zijn 'veilig' te produceren en leveren 2 tot 3 keer zoveel economische waarde als ze kosten (wel in zo'n 20 jaar tijd).
Er wordt tegenwoordig een hoop winst op zo'n paneel gemaakt! Schaalvergroting kan zorgen voor prijsdaling. In de nabije toekomst zal de prijs zakken en zal de economische rentabiliteit alleen maar groter worden. Dan zullen panelen zich na 3 tot 5 jaar kunnen terugverdienen. Ook grotere productiefaciliteiten (zoals bij chip-fabrikanten) kunnen de prijsdaling een extra boost geven. (chips kosten tegenwoordig ook nog maar een paar cent per stuk.)
Wel denk ik dat er een non-profit organisatie moet investeren in zo'n zonnecellenfabriek, omdat dan de verkoopprijs eerlijk blijft. Een commercieel bedrijf dat ze produceert voor 20 ct en verkoop voor 100 euro maakt een leuke winst, maar draagt niet bij aan een snelle invoering.
Dus is het eigenlijk de vraag:-Wat is de beste duurzame bron om nu te subsidieren? -Of zijn er al duurzame bronnen die geen subsidie nodig hebben, omdat ze al rendabel zijn?-En zijn die eventueel met subsidie verder te populairiseren?
Hallo,Ben eigenaar van een klein braakliggend landbouwperceel in Brabant en denk erover om er koolzaad op te laten verbouwen door een bevriende boer. Weet iemand het antwoord op de volgende vragen:- Heeft iemand hier ervaring mee?- Waar kan ik het spul kwijt?- Wat brengt het op?- Kan ik het het best als zaad verkopen of kan ik het beter eerst (laten) omzetten in olie?
hallo,wat denken jullie van HydroThermal Upgrading, daarmee is ongeveer ieder organisch materiaal in +- 15 minuten om te zetten in ruwe olie.daaarna kan het gewoon geraffineerd worden tot benzine, diesel enz.als je het zelf zou willen verbouwen zou je kunnen kiezen voor een gewas dat per oppervlakte het meest co2 opneemt.zie deze pagina http://www.kennislink.nl/web/show?id=147727
...........@willem1940Misschien dat onderstaande links je vraag beantwoorden?http://membership.acs.org/P/PETR/2005-Biorefineries/Presentation-08.ppthttp://www.svaquinas.nl/home/commissies/binas/Binas%20November%202006.pdf
Wij zijn voor biobrandstoffen.heel simpel omdat er genoeg ruimte is .als er ruimte is voor opium,tabak en andere nutteloze gewassen dan is er ook ruimte voor geteelde biobrandstoffen.ik heb nog nooit iemand gehoord over honger en de teelt van drugs,vreemd genoeg zit iedereen elkaar maar een beetje na te len zonder zelf na te denken.tot slot kan elk produkt wat vergist brandstof opleveren,dus niet alleen koolzaad.
Harrie, je hebt geen benul van wat er voor genoemde produkten nodig is.De nutteloze gewassen, heb ik even opgezocht:Ik heb een kaartje opgezocht van plaatsen in deze wereld waar tabak geteeld wordt:Hierin zitten ook de berggebieden als de Himalaya, Alaska en Chinese woestijnen waar men nauwelijks voldoende voedsel kan genereren. Neem bv Pakistan, waar de moesonregens nu zand uit de bergen naar vruchtbaar land slepen. Weg landbouwgrond.Dan zijn de teelten die jij noemt monoculturen, die gevoelig zijn voor ziektes en plagen.Nog even afgezien van de protesten die zullen ontstaan als deze teelt gestopt wordt ten gunste van de teelt van koolzaad of vergelijkbare landbouw. Het produkt (de biodiesel) zal uiteindelijk toch naar het rijke westen (de grootste afnemer) getransporteerd moeten worden.Over de andere teelten waar volgens jou van afgezien kan worden (en ik ben dat met je eens), zwijg ik maar.Belangrijker is dat de efficientie van motoren verdubbeld wordt. Een verbrandingsmotor (want daarvoor is die biodiesel bedoeld) komt niet verder dan 40%. De rest gaat verloren door koeling en wrijving.Een elektromotor is veel efficienter en als de stroom duurzaam opgewekt wordt (warmtekrachtkoppeling en stirlingmotoren) doet het elektrisch railtransport dat veel beter. Nederland heeft vol gelegen met spoor, maar door een foute systeemkeuze is het spoor voor een flink deel gesloopt. Daar pluk je nu de wrange vruchten van.
Hoezo "monoculturen?Monoculturen bestaan niet,het moet zijn grondverarming.grondverarming is het misbruiken van kostbare landbouwgrond.
Maar om even terug te komen op het geen benul hebben.ik was pas begonnen ,duurde ven voordat iemand reageerde ,geduld is een schone zaak.
Kijk eens om de hoek bij die aardappel teler,die aardappels gaan rechttreeks naar mcdonads,of er worden chips van gemaakt.of wodka,wat kan je er nog meer van maken?
Ik denk dat jij heel goed begrijpt wat ik bedoel,alleen even een kwestie van verder denken.En dan ben ik nog geen eens begonnen over al het vreten wat weggegooid wordt.
Ik heb een kaartje opgezocht van plaatsen in deze wereld waar tabak geteeld wordt:
Nederland heeft vol gelegen met spoor, maar door een foute systeemkeuze is het spoor voor een flink deel gesloopt. Daar pluk je nu de wrange vruchten van.
Schrijf even een rectificatie aan de meertalige Wikipedia. Bedenk daarbij wel dat je verhaal kritisch bekeken wordt en zonodig verwijderd. Wikipedia is niet het Neoweb.Tenslotte, hopelijk ben je jong genoeg om alle leuke effekten van het autogebruik zelf mee te maken.
Ik heb de link in je onderschrift eens aangeklikt en buiten het feit dat ik dan op een site kom die eruit ziet alsof hij door een 13 a 14 jarige is gemaakt, lijkt het erop dat je een treinenliefhebber bent. Nou ik ook. Alleen hadden we vroeger van die ouderwetse modellen, die niet echt flexibel waren qua in- en uitstappunt, maar godzijdank is de techniek vooruitgerend en heb ik er nu 1 voor de deur staan. Kunnen wel minder passagiers mee dan in de oude uitvoering, hooguit 4 stuks, maar dat ongemak valt in het niet t.o.v. de flexibele in en uitstappunten. Om over het wachten in de kou tot die oude versie zin heeft om te verschijnen maar niet eens te spreken.
Een 13 a 14 jarige zeg je? Pas op hoor, deze 13 a 14 jarige zet je zo te kakken op zijn weblog. Gewoon even een paar links van je onzin copieren en de rest van NL kan ook es lachen.
Het feit dat je niet voor de deur kunt uitstappen heb je te danken aan de automaffia die zeker de helft van het OV in dit land heeft gesloopt. NL heeft vol gelegen met spoor- en tramlijntjes die niet gemoderniseerd werden.
En wat is er tegen een kwartiertje lopen of fietsen? Ga in de buurt van je werk wonen, dan heb je die problemen niet.
En dan is die 13 a 14 jarige degene die lacht. Cheesy
Neem bedrijven als Ikea, Macro, woonboulevards, ze liggen allemaal ver van de spoorlijn. Alle aanvoer van Lidl, AH en andere supermarkten geschiedt per regelmatig omvallende vrachtwaggel.
Succes met je wikileven.
Quote from: Harrie on August 31, 2010, 08:52:15 PMSucces met je wikileven.Je staat er op sukkel. http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index.php?showtopic=1283322849
Je staat er op sukkel. http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index.php?showtopic=1283322849
Wat nou beloven ,het gaat erom wie de eerste is en dat ben ik deze keer en dat is geheel terecht.Als straf geef ik jou een - in de waardering...gewoon het verlies accepteren.
Ik had een keer gezien dat onderzoekers uit Nederland een bacterie uit de maag van een olifant hadden geisoleerd die 'taaie' grassoorten om kan zetten in glucose (de basis voor bio brandstoffen zoals ethanol, methanol (alcohol))