0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Het is wel leuk allemaal, biodiesel maken en pyrolyse van afval voor de productie van brandstof, maar beide methoden vergen energie bij toepassing. Dus het rendement is vrij laag. Wat de biodiesel betreft, je kan een bepaalde hoeveelheid slaolie bij de diesel mengen (tot het mengsel gaat stollen, den ben je te ver gegaan). Als je slaolie bij je diesel mengt moet je wel netjes je accijns daarover voldoen bij de belastingdienst Groetjes, Hans
Productie dmv koolzaad en dergelijk kost heel veel grond, zodat uiteindelijk de grond hier nog duurder wordt en er waarschijnlijk nog minder 'natuur' overblijft. Voor Nederland is dit extra onvoordeling vanwege de reeds hoge grondprijzen. Verplaatsing naar goedkopere gronden is een logische gevolg. Daar waar de milieuregels minder streng gelden zal hetzelfde als hier gebeuren, maar dan op grotere schaal. Het verder verdwijnen van de natuur. Dan kun je nog ethische vragen stellen over de productie van brandstof ipv voedselproductie in landen waar al veel voedselschaarste is...Volgens mij is het een halfslachtige oplossing die uiteindelijk maar voor een klein deel een bijdrage kan leveren aan een beter milieu.
Wat denk je dat de productie van een liter diesel kost?Booreilanden maken / verslepen / boren / Affakkelen van ongewenste bij producten / naar de wal pompen / leggen van kilometers pijpleiding / transport vanuit het midden oosten / raffinage en kraken / weer affakkelen ongewenste bij producten / vervoer naar de klant / milieuvervuiling bij het morsen / oorlogen die zijn uitgevochten om olie en ga zo maar door.Als je het zo bekijkt wordt het plaatje veel interessanter voor PPO rijden. Heb ergens gelezen dat het meer energie kost om 1 liter diesel te maken dan 1 liter PPO. De balans viel in ieder geval ruim naar de kant van PPO.~ Toyo ~
Quote from: Toyo on March 29, 2005, 10:01:09 AMWat denk je dat de productie van een liter diesel kost?Booreilanden maken / verslepen / boren / Affakkelen van ongewenste bij producten / naar de wal pompen / leggen van kilometers pijpleiding / transport vanuit het midden oosten / raffinage en kraken / weer affakkelen ongewenste bij producten / vervoer naar de klant / milieuvervuiling bij het morsen / oorlogen die zijn uitgevochten om olie en ga zo maar door.Als je het zo bekijkt wordt het plaatje veel interessanter voor PPO rijden. Heb ergens gelezen dat het meer energie kost om 1 liter diesel te maken dan 1 liter PPO. De balans viel in ieder geval ruim naar de kant van PPO.~ Toyo ~Sorry maar jouw verhaal klopt niet, je hoeft olie en gas NIET te maken. Het is gratis energie en vrijwel direct beschikbaar. De kosten zijn dus relatief erg laag in tegenstelling tot PPO/biodiesel enzovoorts. Heb ergens gelezen doe ik niet aan... zoek maar een betrouwbare bron op zoals hieronder:http://www.eroei.com/eval/net_energy_list.htmlen aangezien de meeste mensen te moe zijn om op een link te kijken naar mijn ervaring hier wat quote's van de linkEROEI (energy return on energy invested)Oil and gas (domestic wellhead), 1940, Discoveries > 100.0Oil and gas 1970's Production 23.0, discoveries 8.0Methanol (wood) 2.6Ethanol (sugercane) 0.8 to 1.7Ethanol (corn) 1.3
ps: ik ben overigens de bron van "ergens gelezen" en mijn auto draait op 40% ppo, zonder aanpassing, helemaal orgineel met olie uit de supermarkt (helaas heb ik niet zoveel lef als sommige duitsers die op 90 tot 100% rijden, zonder echte aanpassingen!)ps2: overigens zou ik liever op gebruikte olie van de horeca of notenbar rijden, maar die mogen het niet aan mij afgeven ivm millieu-vergunning... zonde!
Hoi, ik heb een keer of 5 biodiesel gemaakt, steeds met de dr Pepper methode (in een 2 lieter fles, one stage methode). zie Yahoo groups biodiesel, bergen info, ook op journeytoforever. Ik meet de Ph (8,5) en hou weinig residu over. Hier valt glycerinezeep van te maken maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil een keertje 20 liter maken, ben bezig spullen bij elkaar te zoeken: rvs tanks, circulatiepompje, gaspit. Ik zie tegen het gebruik van gas op om mijn biodiesel te maken, wat kost het dan en wat bregt het op? blijft de vraag. Mijn auto heeft al Viton pakkingen in het brandstofsysteem, vanuit de fabriek standaard bij Volkswagen dus ik maak me niet te veel zorgen over agressieve stoffen die in biodiesel voorkomen.Groetjes, Hans
Ik heb een ibiza SDi 2004, dus lijkt me dat ik op 100 % bio-diesel kan rijden zonder gevaar? Die moet ook wel Viton pakkingen hebben? Of zie ik dit ietwat te eenvoudig?Als je nou op 100 % biodiesel rijdt en je krijgt controle van de douane in België, wat gebeurt er dan?
WUR-onderzoekers maken ethanol uit stro Een team van onderzoekers van Wageningen UR is er in geslaagd om 25 kg tarwestro om te zetten in ethanol. Ze hebben daarmee een Nederlandse primeur. De onderzoekers maakten gebruik van zogenoemde 'enzymatische hydrolyse' om suiker uit de stro te winnen. Vervolgens vergistten ze de suiker. Normaal worden voor vergisting gewassen gebruikt.
Als Stro (gras) omgezet kan worden moeten ze bamboo of olifantengras gebruiken. Dat groeit lekker snel. Ook hennep groeit supersnel.
Toch zijn er critici die nog steeds beweren dat er niet voldoende 'oppervlak' is om zowel voedsel als brandstof te verbouwen. Misschien moeten we dan gelaagde gebouwen/kassen maken. Maar dan heb je weer spiegels of electrische verlichting nodig. Is het rendement dan nog wel hoog genoeg als je met groeilampen werkt? Want dat kost ook enorm veel energie. Of misschien kunnen we drijvende 'kassen' bouwen?
In Amerika is een firma die reeds biodiesel uit stro kan maken.Kijk op www.iogen.caDat het potentieel heeft blijkt uit het feit dat shell de boel heeft opgekocht