Wat denk je dat de productie van een liter diesel kost?
Booreilanden maken / verslepen / boren / Affakkelen van ongewenste bij producten / naar de wal pompen / leggen van kilometers pijpleiding / transport vanuit het midden oosten / raffinage en kraken / weer affakkelen ongewenste bij producten / vervoer naar de klant / milieuvervuiling bij het morsen / oorlogen die zijn uitgevochten om olie en ga zo maar door.
Als je het zo bekijkt wordt het plaatje veel interessanter voor PPO rijden. Heb ergens gelezen dat het meer energie kost om 1 liter diesel te maken dan 1 liter PPO. De balans viel in ieder geval ruim naar de kant van PPO.
~ Toyo ~
Sorry maar jouw verhaal klopt niet, je hoeft olie en gas NIET te maken. Het is gratis energie en vrijwel direct beschikbaar. De kosten zijn dus relatief erg laag in tegenstelling tot PPO/biodiesel enzovoorts. Heb ergens gelezen doe ik niet aan... zoek maar een betrouwbare bron op zoals hieronder:
http://www.eroei.com/eval/net_energy_list.html
en aangezien de meeste mensen te moe zijn om op een link te kijken naar mijn ervaring hier wat quote's van de link
EROEI (energy return on energy invested)
Oil and gas (domestic wellhead), 1940, Discoveries > 100.0
Oil and gas 1970's Production 23.0, discoveries 8.0
Methanol (wood) 2.6
Ethanol (sugercane) 0.8 to 1.7
Ethanol (corn) 1.3
"heb ergens gelezen..." doe je niet aan? je baseert je anders op iets wat je ook maar gelezen hebt: een erg oud onderzoek, uit 1984! destijds waren er zeer optimistische denkbeelden over te verwachte reserve's, broeikas deden we toen ook niet aan, en ga zo maar door...
ook ga je erg hard voorbij aan de kopjes boven de tabel: hernieuwbaar en niet-hernieuwbaar. verder meld het bij aardolie oude vondsten, en niet wat de winning tegenwoordig aan energie kost. ook de wat minder "mooie" getallen ben je vergeten erbij te zetten... er waren ook een paar zaken die ONDER de 1 kwamen. en dan is de 1,3 van ethanol vrij goed, ik zou willen dat ik 30% rente op m'n bankrekening kreeg...
wat toyo aanhaalde heeft hij inderdaad "ergens" gelezen:
http://www.ppo.nu/dit is een forum van mensen die plantaardige olie in hun auto gebruiken, dus geen bio-diesel.
in tegenstelling tot "dino-diesel" is ppo een oneindige bron, die ook nog eens minder belastend is voor de gehele wereld. dè oplossing voor veel problemen is ppo niet, maar de komende 25 jaar verwacht ik weinig wonderen... of olie winning op mars zou 't moeten worden... en op dit moment is het 't enige direkt bruikbare alternatief! waterstof zou ideaal zijn, àls het per direkt bij iedere pomp beschikbaar zou zijn, maar ik zie niet gebeuren dat iedereen morgen direkt een compleet nieuwe motor laat inbouwen.
bio-diesel en bio-ethanol is vandaag beschikbaar en kan in nagenoeg in iedere auto worden gebruikt. puur of bijgemengd. en ppo kan in veel gevallen ook worden gebruikt, zonder er eerst bio-diesel van te maken! met geringe aanpassing (bv brandstof voorverwarmen) kan het zelfs puur...
overigens werd er eerder op dit forum gemeld dat 1ha koolzaad 1000ltr ppo oplevert. dat getal is ook achterhaald: 2000 tot 3000ltr is haalbaar met winterkoolzaad, en het restant is grondstof voor bio-ethanol. wat betreft de opmerking over tarwe of snijmais: je kan niet jaar in, jaar uit hetzelfde gewas verbouwen op dezelfde grond. regelmatig wissellen en eens in de zoveel tijd... koolzaad voor bodem-verbetering (of hoe dat ook mag heten)
kortom, wees niet kortzichtig en sluit dergelijke bronnen niet uit. kijk eens op de forums waar ervarings deskundigen hun verhaal doen en trek dan je eigen plan.
groeten martijn
"your mind is like a parachute: it only works when open..."
ps: ik ben overigens de bron van "ergens gelezen" en mijn auto draait op 40% ppo, zonder aanpassing, helemaal orgineel met olie uit de supermarkt (helaas heb ik niet zoveel lef als sommige duitsers die op 90 tot 100% rijden, zonder echte aanpassingen!)
ps2: overigens zou ik liever op gebruikte olie van de horeca of notenbar rijden, maar die mogen het niet aan mij afgeven ivm millieu-vergunning... zonde!